Zo maakt Iris Slootheer medische hulpmiddelen trendy: “Dit kan en moet anders!”

Iris Slootheer plaatste dit bericht in Marketing

Afgelopen november zag ik een advertentie op sociale media waarvan ik de gevolgen niet had kunnen voorspellen. De advertentie was van de Bart de Graaff foundation, een stichting die zich inzet voor jonge ondernemers met een levensbepalende beperking of chronische ziekte. De advertentie meldde dat je je weer kon aanmelden als je ‘Bikkel’ wilde worden. Ofwel: door de stichting begeleid wilde worden bij het opzetten van je eigen onderneming.

Over het aanmelden hoefde ik niet lang na te denken: ik stuurde dezelfde dag nog mijn aanmelding in, met een hele korte omschrijving van het bedrijf dat ik voor ogen had: Medische Maaksels, een webshop in medische hulpmiddelen waarbij de klant écht koning is. Een bedrijf dat voor eens en altijd duidelijk maakt dat het hebben van een chronische ziekte of een beperking niets is om je voor te schamen.

Zo’n idee komt natuurlijk nooit echt uit de lucht vallen: als chronisch zieke en rolstoelgebruiker heb ik veel te maken met medische producten (denk bijvoorbeeld aan rolstoeltasjes, hulpmiddelen bij sondevoeding en speciale kussens) die suf zijn en niet mooi of stijlvol. Waarom mogen producten die hiermee mee te maken hebben niet hip zijn? De trends op modegebied wisselen per seizoen, maar de stijl van medische hulpmiddelen verandert amper. Producten zijn er vaak alleen in het zwart of grijs en geven de klant weinig keuze. Dit kan en moet anders!

Die gedrevenheid heb ik altijd gehad. Ik ben geboren met het Ehlers-Danlos Syndroom, een genetische bindweefselaandoening. Hierdoor was ik als kind al veel moe en had ik vaak pijn. Toch lukte het me om met de nodige aanpassingen een studie Technische Natuurkunde te doen. Toen tijdens mijn afstuderen mijn gezondheid achteruit ging besloot ik hiermee te stoppen en al mijn energie te steken in mijn eigen fotografiebedrijf. Na een aantal jaar werden de lange dagen mij te zwaar en besloot ik dat het tijd was voor iets nieuws. Opgeven is niet mijn ding en ik kijk altijd naar de dingen die ik nog wel kan.

Maar goed, terug naar mijn aanmelding. Een paar weken later kreeg ik te horen dat ik door was naar de tweede ronde en een mini-ondernemingsplan mocht insturen. En nog drie weken later pitchte ik mijn verhaal voor een jury van ongeveer 50 mensen die allemaal geïnteresseerd waren in het begeleiden van een Bikkel. Deze bedrijven konden vervolgens een voorkeur aangeven voor de drie kandidaten die hen het meeste aanspraken.

Een dag later werd ik gebeld met goed nieuws: ik was uitgekozen om dit jaar één van de Bikkels te zijn en Drukwerkdeal.nl zou mijn mentorbedrijf zijn! Drukwerkdeal.nl is een bedrijf dat zijn klanten veel vrijheid geeft qua ontwerpmogelijkheden. Dit sluit eigenlijk naadloos aan bij Medische Maaksels.

Het komende jaar word ik door Drukwerkdeal.nl begeleid en het einddoel voor het bikkeljaar is dat Medische Maaksels niet alleen een idee is, maar ook een draaiend bedrijf. Aan het einde van het jaar staat er een webshop waar verschillende producten te koop zijn. De kleur, vorm en stijl van de producten is door de klant zelf te kiezen.

Een bedrijf opstarten is niet iets wat je snel even doet. Ik ben nu dan ook vooral bezig met het schrijven van een ondernemingsplan. Mijn vier mentoren bij Drukwerkdeal.nl helpen me daarbij. Eén dag per week werk ik op het kantoor in Deventer. Hierdoor blijven de lijntjes kort en overleggen we iedere week over de nieuwe doelen en plannen.

Binnenkort is de deadline van het ondernemingsplan. De afgelopen twee maanden ben ik druk bezig geweest met het uitwerken hiervan, het concreet maken van de doelen en natuurlijk het uitwerken van het financiële aspect. Zodra dit plan klaar is kan het echte werk gaan beginnen! De komende tijd zal ik dan ook vooral aan de slag zijn met het ontwerpen van de diverse producten en het maken van proefmodellen. Ook ga ik een begin maken met het ontwikkelen van de webshop en flink werken aan naamsbekendheid en promotie.

Het komende jaar zal ik elke twee maanden een nieuwe update plaatsen over de vooruitgang die ik heb geboekt, de doelen die ik heb behaald en de dingen die ik heb meegemaakt als Bikkel van de Bart de Graaff Foundation.

Wil je mijn ontdekkingsreis dus blijven volgen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Drukwerkdeal.nl.