
Verdwenen spullen: deze items worden het vaakst meegenomen uit horecagelegenheden
woensdag 1 juli 2020Een biertje, een bitterbal... en een bierglas voor thuis? In de Nederlandse horeca verdwijnen er regelmatig spullen. Van servetten tot spiegels en zelfs een tafeltap van € 400.-. Voor gasten soms een ‘grappig aandenken’, voor horeca-eigenaren vooral frustrerend en soms ook duur. In dit onderzoek, waarbij we ruim 130 ondernemers in de horecabranche hebben ondervraagd, doken we dieper in de wereld van verdwenen spullen: wat wordt het vaakst meegenomen, waarom gebeurt het en hoe gaan ondernemers ermee om? Je leest het hieronder.
Laten liggen of meenemen?
Na een paar drankjes hebben sommige Nederlanders de neiging om iets ‘mee te nemen’ uit een restaurant, café, hotel, club etc. Voor de dader vaak een onschuldige grap, maar voor horeca-eigenaren is het allesbehalve grappig. Het zijn immers hun spullen en die zijn niet gratis. Bij ruim 1 op de 10 ondernemers wordt minstens één keer per week iets meegenomen. Denk aan menukaarten, servies en decoratie zoals tafelkleden. Voor 6% van deze ondernemers is dit zelfs een dagelijks probleem en bij 8% verdwijnt er wekelijks iets. Bij 24% van de horeca-eigenaren gebeurt het maandelijks en bij 35% jaarlijks. Gelukkig zijn er ook zaken waar dit nog nooit is voorgekomen (29%).
Opvallend is dat horecazaken met plek voor 1 tot 25 gasten (45%) én zaken met meer dan 1000 gasten (42%) het minst vaak te maken hebben met verdwenen spullen. Het zijn vooral de middelgrote ondernemingen met 250 tot 1000 gasten waaruit het meest wordt meegenomen.
Met regelmaat
Volgens horeca-eigenaren verdwijnen vooral kleine accessoires zoals kaarsenhouders, servetten en asbakken (27%) en reclamemateriaal zoals menukaarten, posters en vlaggen (ook 27%) het vaakst uit hun zaak. Glazen en servies volgen op de derde plek met 24%, terwijl decoratie zoals barmatten, tafelkleden en kussens met 21% de vierde plaats inneemt. Bestek sluit de top 5 af met 16%. Of het nu om iets kleins of groots gaat: voor ondernemers blijft het frustrerend wanneer hun spullen zonder toestemming worden meegenomen. Nieuwsgierig naar de rest van de items? Je ziet het hieronder.

Waardevol en opvallend
Wanneer we eigenaren vroegen naar het meest opvallende of waardevolste item dat ooit meegenomen is uit hun onderneming, kwamen er een heleboel bijzondere antwoorden uit. Zoals; een fiets, een tafeltap t.w.v. €400, een beamer (hoe dan?), een prachtige spiegel waarvan de eigenaren er echt van overtuigd waren dat deze supergoed vastgekit was en zo kunnen we nog wel even doorgaan. We hebben de 20 opvallendste items op een rijtje gezet, je ziet het hieronder.

De eigenaar betaalt
De kosten van verdwenen of gestolen spullen komen vrijwel altijd op het bordje van de ondernemer en dat kan flink oplopen. Gelukkig valt het bij de meeste horeca-eigenaren mee: 81% geeft aan dat er maandelijks voor minder dan €50 aan spullen verdwijnt. Voor 17% ligt dat bedrag tussen de €50 en €200 per maand. Slechts 2% ziet maandelijks een verlies van €200 tot €500 en 1% zelfs tussen de €500 en €1000. Geen enkele ondernemer gaf aan dat er voor meer dan €1000 per maand wordt gestolen.
Soms hebben eigenaren geluk: spullen worden ook weleens teruggebracht. In 20% van de gevallen gebeurt dit uit schuldgevoel wanneer iemand zich realiseert per ongeluk iets meegenomen te hebben. Bij 14% keren de spullen pas terug nadat de eigenaar er zelf achteraan gaat. Maar in de meeste gevallen (68%) verdwijnen de gestolen items voorgoed.
Een leuk aandenken
Waarom worden er eigenlijk spullen meegenomen? Deze vraag stelden we aan ondernemers en uit de antwoorden blijkt dat de nummer één reden is: gasten vinden het een leuk aandenken. Of alcohol een rol speelt? Zeker weten. Op plek twee staat: “gasten hebben wat gedronken en vonden het grappig.” De derde meest genoemde reden: per ongeluk, mensen vergeten het terug te leggen. Benieuwd naar andere redenen? Je ziet het hieronder.

Wanneer spullen ongevraagd worden meegenomen, komen eigenaren niet alleen voor een onverwachte rekening te staan maar het zorgt bij 40% ook voor frustratie. Het voelt voor hen als misbruik. 20% wordt er ongelukkig van, maar accepteert het als risico. Anderen reageren vooral onverschillig of verrast (beide 18%). Ook gevoelens als teleurstelling en zich miskend voelen worden regelmatig genoemd.
Better safe than sorry
Om diefstal te voorkomen nemen horeca-eigenaren verschillende maatregelen. Zo maakt 30 procent het personeel extra alert en 24 procent heeft camerabewaking geïnstalleerd. Een kleine 6 procent plaatst waarschuwingen op zichtbare plekken. Toch geeft 42 procent aan helemaal geen actie te ondernemen. “Het hoort erbij,” zeggen ze.
Maar wat als er wél iets wordt meegenomen? De meest voorkomende reactie is het aanspreken van de persoon als ze het zien gebeuren. Op plek twee: het laten gaan, omdat ze het de moeite niet waard vinden. Op een gedeelde derde plek staan het inschakelen van de politie en het aanpassen van maatregelen.
Het blijft natuurlijk vervelend als spullen bewust worden meegenomen. Niet alleen levert het de eigenaar een onverwachte rekening op, het zorgt ook voor een rotgevoel. Dus: houd een beetje rekening met elkaar en blijf van andermans spullen af.
Verantwoording onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een survey onder ruim 130 horeca ondernemers in Nederland. In de periode van 1 t/m 24 juni.