Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Marketing met stickers: 5 tips

Stickers worden beduidend minder vaak voor marketingdoeleinden ingezet dan geijkte middelen, zoals flyers en posters. Dit terwijl stickers uiterst effectief kunnen zijn! Ze komen op plekken waar andere marketingmiddelen niet kunnen komen en plakken op bijna elke ondergrond. Daarnaast kun je écht opvallen met stickers, wanneer je goed nadenkt over hoe je ze gaat inzetten.

1. Stel je doel vast

Dit is je startpunt. Waar wil ik aandacht voor? En wie is mijn doelgroep? Wat maakt mijn doelgroep nieuwsgierig en waar komt mijn doelgroep? De vorm, grootte, plaatsing, het ontwerp en de boodschap moeten in het totaalplaatje goed met elkaar samenwerken.

2. Plaats ze slim en creatief

Waar kun je een sticker het beste plaatsen? Allereerst op een plek waar je doelgroep niet omheen kan. Als de sticker dan ook nog eens op een niet-gangbare plaats is bevestigd ben je ervan verzekerd dat je goed opvalt. Een mooi voorbeeld is deze sticker met reclame voor vakanties. De bedoeling van de sticker is om het gevoel op te roepen dat je alvast kunt ‘ervaren’ hoe je volgende vakantie gaat zijn.

Stickermarketing1-300x211

3. Maak gebruik van de omgeving

Vraag je af of er elementen in de omgeving zijn die kunnen ‘samenwerken’ met de sticker. Een mooi voorbeeld hiervan is de kop koffie op straat, die op een put is geplaatst waar in New York de hele dag stoom uit komt. Zo lijkt het net alsof je over een dampend kopje koffie heen loopt! Kijk, daar wordt een mens nieuwsgierig van.

Stickermarketing2-300x265

4. Maak nieuwsgierig met een korte boodschap

Mensen willen hun tijd niet besteden aan het uitvoerig lezen van jouw prachtig geformuleerde, lange sticker-tekst. Een korte, pakkende tekst is het meest effectief in stickermarketing. Soms is zelfs het gebruiken van enkel een logo al genoeg om toch de aandacht op jouw bedrijf te vestigen!

5. Ga voor contour gesneden stickers

Vanzelfsprekend val je een stuk meer op wanneer je gebruik maakt van contour gesneden stickers. Standaardstickers kunnen natuurlijk prima zijn, maar je valt pas écht op met een sticker die er niet eens uit ziet als een sticker. Neem nu bijvoorbeeld de volgende advertentie voor verkeersveiligheid, prominent vóór op de bus geplakt!

Stickermarketing3-300x209

Riskeer geen boete!

Je mag je stickers natuurlijk niet zomaar overal lukraak op plakken. Als je een fantastisch sticker-idee hebt dat je wil gaan uitvoeren, neem dan van tevoren altijd even contact op met de betreffende ruimte/gebouw-beheerder, of met de betreffende gemeente. Bronnen: creativeguerrillamarketing.com, psprint.com, designer-daily.com