De feestdagen zijn druk, zeker voor onze bezorgers. Wil je ze een beetje helpen? Bestel je drukwerk voor december op tijd. Samen maken we er een mooie maand van!

Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Kleurenmarketeer Hilde Francq: “85% van een aankoopbeslissing gebeurt op basis van kleur”

Moniek van Bussel plaatste dit bericht in Marketing

Ze begon met het ontwikkelen van kinderfietsen voor onder andere Gazelle. Hier ontdekte ze de kracht van kleuren en trends. Tegenwoordig runt ze Francq Colors: een trendstudio in Antwerpen. Hilde Francq helpt samen met haar team bedrijven bij het kiezen van de juiste kleuren, materialen, texturen, patronen en vormen. Ze werkt onder andere samen met Niko, Miele en vtwonen. Hilde deelt de nieuwste trends met ons en vertelt waarom kleuren voor jou als ondernemer zo belangrijk zijn. Dit jaar kwam haar boek ‘Kleur Verkoopt’ uit, en die kun jij winnen!

Hilde, je runt een trendstudio in Antwerpen. Wat doen jullie precies?

Met Francq Colors publiceren wij twee keer per jaar Color Trend Reports. Een lente/zomer editie en een herfst/winter editie. Op basis van deze rapporten adviseren we bedrijven om de juiste kleuren voor hun producten en communicatie te bepalen. Maar niet alleen kleuren, ook vormen, texturen, materialen en patronen. Om een kleur te kunnen adviseren moet je de trends kennen.

hildefrancq1

Hoe gaat dat, onderzoek doen naar trends?

We bezoeken veel steden. Maar ook beurzen en programma’s van musea zijn super belangrijk. Dan kijken we naar de early adopters, naar de grote macro-trends. Zo bepalen we onze sociologie. We werken een beetje volgens het trechter principe. We beginnen heel breed en elke keer valt er iets af. Soms komen we er na vier maanden achter dat iets geen trend is maar een hype, dan valt het af. En soms is een trend zo groot dat we hem in tweeën moeten splitsen. Alle inzichten en ontwikkelingen bundelen we in onze Color Trend Reports.

Wie zijn de voorlopers op kleurgebruik?

Dan kijken we vooral naar de grote fashion merken. Maar ik vind het moeilijk in merken uit te drukken. Dat verandert elke keer. Ik werk liever met jonge designers. Als je kijkt naar iets dat op de markt is, dan is het er al. Terwijl de jonge designers zodanig zoeken naar nieuwe materialen, dat zij eigenlijk bij de avant-garde horen.

hildefrancq3

Wie zijn je klanten?

Dat is heel verschillend. We hebben bijvoorbeeld Tribù als klant, een producent van design buitenmeubelen. Maar ook Veritas en Niko, die bekend is van domotica en schakelaars. Onze klanten komen hoofdzakelijk uit drie sectoren: interieur (indoor/outdoor), food en fashion.

Met welke vraag kloppen ze bij jullie aan?

Voor een Belgische modefabrikant geven we twee keer per jaar het Fashion Color Trend Report uit, we tekenen dan zelfs de silhouetten. Voor andere firma’s stellen we de collecties samen, zitten we samen met de designers. De meeste merken hebben wel verschillende kleuren, materialen en vormen in hun aanbod, maar er zit vaak geen duidelijke strategie achter de keuze. Daar helpen we hen dan bij. Het kan ook gaan over de kleur van een logo, met een verhaal erachter. Vandaag de dag wil de consument een verhaal horen.

Wat zijn de trends? Waar moet iedere grafische specialist of marketeer mee aan de slag gaan?

We stappen af van het blanke hout, de lichte interieurs. Donkere tinten en een mix van materialen worden heel belangrijk. Die zwaardere kleuren zien we ook terug in de grafische industrie. Groentinten worden zeer belangrijk. We gaan veel Zuid-Amerikaanse invloeden krijgen. Denk aan warme kleurenpaletten, veel terracotta-tinten. De roze tinten blijven, maar het wordt meer een perzikachtig roze. Gecombineerd met een Yves Klein blauw. Het feminisme heeft grote invloed. Dit uit zich in ronde, zachte vormen en matte tinten.

hildefrancq2

Waarom zou ik als ondernemer of CEO met kleur bezig moeten zijn? Waarom moet iedereen jouw boek lezen?

85% van een aankoopbeslissing gebeurt op basis van kleur. De meeste firma’s zien het bepalen van kleur als iets wat ze achteraf wel even kunnen doen. Terwijl het eigenlijk van zeer groot belang is. ‘Kleur Verkoopt’ is een pleidooi om strategischer over kleur na te denken. Er staan interessante interviews in met mensen die ik als kleurenexperts beschouw. De ontwerpers Bouroullec bijvoorbeeld, maar ook Inge Onsea van Essentiel en een duo ontwerpers van BMW. Onze methodologie wordt in het boek uitgelegd, dus het is perfect om je te laten inspireren.

Jij kunt winnen!

Nieuwsgierig geworden naar Hilde’s boek ‘Kleur Verkoopt’? Dat komt goed uit, want jij kunt winnen! Het enige wat je hoeft te doen is in een reactie op Facebook of onder dit blog te laten weten dat je meedoet, en misschien ligt het boek binnenkort wel bij jou thuis. Met de winnaar wordt persoonlijk contact opgenomen. Meedoen kan t/m maandag 27 november.

hildefrancq4