• Altijd de beste deal!
  • Snel, sneller, snelst!
  • Al meer dan 15 jaar superbetrouwbaar
  • Gewoon goed gedrukt
  • Alles waar inkt op kan
  • Geen gedoe
  • kiyoh score9 kiyoh 852 reviews
Header-ideeën-voor-heropening

Hoe maak je van jouw heropening een nieuw begin? Dit zijn de 22 ideeën van onze marketeers

dinsdag 16 maart 2021

Je deuren mogen eindelijk weer open! Of het voor jou een gewone maandagochtend is of als een nieuwe start voelt, de uitdaging is hetzelfde: je heropening tot een succes maken. Niet elke ondernemer heeft een heel team aan marketeers klaarstaan om dit uit te denken. Wij hebben er nog wel een paar achter de hand. Dit zijn hun beste 22 ideeën voor een vliegende start!

In dit artikel geven we je onze ideeën over de volgende onderwerpen:

  • Hoe kondig je een heropening aan?
  • Hoe maak je elk individueel bezoek een feestje?
  • Wat kun je doen voor online buzz?
  • Hoe trek je bekijks op de dag van je opening?
  • Wat kun je nog meer doen voor een vliegende start?

Hoe kondig je een heropening aan?

//images.ctfassets.net/46m72ccr1qqx/6zy5zpzKdUsWDknGNn0Odl/8c5216ac7915d1d2cdcb5fb68a52297e/Aankondiging-idee__n-voor-heropening.jpg Een succesvolle (her)opening begint natuurlijk met je aankondiging. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  1. Op straat met posters in bushokjes, langs de weg en door de stad

  2. Door de brievenbus met een direct mailing of folderverspreiding. Maak het een persoonlijke uitnodiging! Geef ‘m extra effect met een winactie (de eerste 100 boekingen krijgen korting) of loting (5x kans op een pakketje/cadeaukaart)

  3. In de media met een artikel in de lokale krant

  4. Online met teasers op je social media, social advertising en nieuwsberichten op je website

  5. En natuurlijk voor je eigen raam/etalage! Laat altijd je openingsdatum weten. Ook kun je er meer mee doen, bijvoorbeeld aftellen (elke dag een ander nummer neerhangen) of je klanten triggeren. Dat kan leuk met raamstickers met pijltjes: “Jouw favoriete plekje bij het raam!” of “Kom jij deze straks passen?”

  6. Omdat je in eerste instantie voor een zeer beperkt publiek op mag en alleen op afspraak, kun je ervoor kiezen om je trouwste klanten exclusief toegang te bieden (bijvoorbeeld tijdens de eerste week). Nieuwe klanten scoren is fijn, maar vooral kleinere zaken halen het meest uit bestaande, trouwe klanten.

Hoe maak je elk individueel bezoek een feestje?

//images.ctfassets.net/46m72ccr1qqx/6IP71Vg2FkJBSYgX82eKPl/9fbb359070c03c4afe99779068036663/Feestelijke-sfeer-idee__n-voor-heropening.jpg Dat mensenmassa’s nu niet mogelijk zijn hoeft helemaal niet ten koste te gaan van een feestelijke sfeer. Deze kun je heel goed op kleinere schaal overbrengen, dat hebben we de afgelopen maanden wel gezien. Dus: kijk hoe je jouw klanten individueel kunt verrassen!

  1. Het bezoek aan je zaak moet fijn en vlot gaan. Sta paraat voor hulp zonder dat je heel het rondje met je klant . Herintroduceer bijvoorbeeld de old-skool bel voor hulp! Zit je in een groot pand? Laat je klanten een appje sturen als ze je nodig hebben.

  2. Met een persoonlijk winkelbezoek ben je een paar finishing touches verwijderd van een VIP-feeling. Iets simpels als een krijtbord met stickers en de naam van je klant (‘Welkom terug, Alex!’) zorgt gegarandeerd voor leuke reacties.

  3. Een 1-op-1 bezoek biedt kansen voor extra interactie met je klant waar je als het druk is misschien minder tijd voor hebt. Benut dit! Niet alleen om meer over je klant te weten komen, maar ook om jezelf te laten zien. Een persoonlijke klik met de ondernemer maakt het makkelijker om fan te worden van een business.

  4. Laat klanten zich inschrijven voor toffe activiteiten die passen bij jouw DNA. Als je outdoorkleding verkoopt, neem ze mee op een wandeling met de boswachter (kunnen ze gelijk hun nieuwe windjack testen). Geef je theaterbezoekers een improvisatie-clinic. Of wat dacht je van een stekjes-workshop (bloemist/tuincentrum), kijkje achter de schermen (bioscoop) of proefdiner met je nieuwe menu (horeca)? Je kunt hier ook een winactie van maken!

  5. Organiseer je liever geen fysieke activiteit? Online webinars of Clubhouse-meetings zijn je perfecte alternatief!

Wat kun je doen voor online buzz?

Je klant kan je zaak niet zomaar bezoeken. Je website wel! Wat dacht je van de volgende acties om online je doelgroep wakker te maken? Joehoe… we gaan bijna open!

  1. In de tussentijd heb je vast niet stilgezeten. Heb je de winkelinrichting omgegooid, een nieuw menu bedacht of het assortiment veranderd? Geef op social media en je website vast een tipje van de sluier om je klanten enthousiast te maken.

  2. Zet social advertising in om jouw doelgroep te bereiken. Target op locatie en andere specificaties, zoals leeftijd, interesse of geslacht. Zo voelen klanten zich direct aangesproken!

  3. Maak persoonlijke video’s! Bijvoorbeeld over je voorbereidingen, je producten of een wekelijkse review. Persoonlijke content werkt het beste.

  4. Kun je iets regelen met online mediaplatforms zoals Indebuurt? Dat is een leuke manier om nieuwtjes aan te kondigen, een spotlight te krijgen en je verhaal te vertellen.

  5. Zorg dat een tijdslot reserveren makkelijk is en goed te vinden is op je online kanalen. Je kunt ook updates geven over de status hiervan. “We zitten vol in maart. Reserveer jouw bezoek voor april snel!" Enne, vergeet je Google My Business niet te updaten!

  6. Het is veel werk als je het nog niet doet, maar overweeg eens om je assortiment ook online beschikbaar te maken. Onderzoek laat zien dat dit je succes kan boosten! Een alternatief: maak goede foto’s van je producten om in elk geval een beeld te geven van je assortiment.

Hoe trek je bekijks op de dag van je opening?

//images.ctfassets.net/46m72ccr1qqx/7Kg5IZFSn6bP4dc6uXB30x/87cb02c9f9e8f296643e4188c20a57c6/Bekijks-trekken-idee__n-voor-heropening.jpg Je bent weer open, en dat mag iedereen weten! Wat dach je van de volgende manieren...?

  1. Laat voorbijgangers zien dat er iets leuks te doen is, zoals een photobooth van een roll-upbanner (gelijk een leuke winactie als de selfie gedeeld wordt met jouw hashtag!).

  2. Werkt altijd: een foodtruck of koffiestandje op een pop-upbalie. Ook als je niet in de foodsector zit 😊

  3. Speel in op de zintuigen: laat het lekker ruiken, kleed je personeel en je zaak mooi aan, speel muziek en deel dingen uit om te proberen.

  4. Supersimpel maar altijd opvallend: de ballonnenboom in jouw huisstijlkleuren! Eén ding is zeker: ballonnen schreeuwen ‘opening’ als geen ander! Of wat dacht je van een opblaasbare mascotte voor de deur?

Wat kun je nog meer doen voor een vliegende start?

Naast ideeën om je aankondiging uitdenken, online zichtbaar te zijn en je heropening feestelijk maken, rest ons nog één idee:

  1. Als je ’t niet al gedaan had, kijk dan kritisch naar je winkelinrichting, assortiment of menu. Kun je iets omgooien of vernieuwen? Hier kun je klanten weer mee verrassen! Ook is dit een leuke manier om interactie te hebben met je volgers op social media: wat zijn hun favorieten? Welk item zouden ze graag bij jou terugzien? Je heropening is hét moment voor een frisse blik.

We zijn heel benieuwd naar jouw eigen creatieve plannen voor als je weer open mag. We kunnen niet wachten om straks weer bij jou langs te komen! Namens alle Drukwerkdealers: veel succes gewenst!


  1. #Corona
  2. #Promotie
  3. #Ondernemen
  4. #Buitenreclame
  5. #Marketing

Online marketeer
Marlijn van Ingen

Online marketeer bij Drukwerkdeal.nl

Lees meer van Marlijn van Ingen

Klantenservice
088-8855222
Telefonisch en via chat bereikbaar tot 18:30 uur
Bekijk openingstijden
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.