De feestdagen zijn druk, zeker voor onze bezorgers. Wil je ze een beetje helpen? Bestel je drukwerk voor december op tijd. Samen maken we er een mooie maand van!

Dé 11 designtrends van 2019 waar je klanten het warm van krijgen

Jan Jaap Holdijk plaatste dit bericht in Design

Grafisch ontwerp blijft altijd spannend, juist doordat het zich constant aanpast aan de tijdsgeest. Waar we in 2018 al voorzichtig richting extremere kleuren, vormen en lettertypes gingen, doet 2019 daar nog een uitbundig schepje bovenop. Om jou en je design vast voor te bereiden op het nieuwe jaar, brengen we elf belangrijkste designtrends voor 2019 hier in kaart voor je.

Trend 1 - 3D-typografie

3D-typographyOm te weten hoe vlag erbij hangt in designland, hoef je maar met een schuin oog naar het technologielandschap te kijken. Dat is waar de opkomst van flat design begon, toen bijvoorbeeld Apple in 2013 de hyperrealiteit van het skeuomorfisme uit zijn besturingssystemen inwisselde voor het bedrieglijk eenvoudig ogende flat design. Flat design is een trendy stijl die we al in 2011 zagen toen Microsoft het toepaste in de beeldtaal voor onder andere Windows. Na Apple en Microsoft volgden talloze tech-bedrijven en veel verschillende merken lieten zich door die trend inspireren.

Hoewel flat design nog steeds erg veel voorkomt, merk je dat er behoefte ontstaat aan wat meer diepte. De Australiër Luke Choice zoekt dat met zijn ontwerpstudio Velvet Spectrum in uitdagende 3D-typografie, die hij maakt in opdracht van merken als Nike, Adidas en HBO.

Naar de website van Velvet Spectrum

Trend 2 - Gedurfde kleuren

boldcolors In 2018 waren designers al niet te beroerd om de fellere kleuren van hun palet op te zoeken. En die trend zet zich stevig voort in 2019. Maak je klaar voor steeds uitbundigere kleurkeuzes en verzadiging die op standje honderd staat. Iets om rekening mee te houden als je wil dat jouw werk ook in het komende jaar spettert.

Trend 3 - Animeer alles!

10-animatie Kleine animaties in de vorm van gifjes bevolken nu al menig mailtje en website, en in 2019 wordt dat alleen maar meer. Dat heeft zo zijn voordelen: bezoekers zijn meer geneigd om te interacteren met jouw product of dienst. De techniek helpt je daarbij, want animaties kun je in alle vormen en maten binnen bijna alle media inzetten.

Bekijk voorbeelden van designer Eddie Lobanovskiy

Trend 4 - Gradients

gradients Terug van weggeweest: de gradient. Het verloop leek een relikwie uit de oertijden van het internet, maar heeft in het afgelopen jaar een geweldige comeback gemaakt. En wanneer zelfs merken als Apple en Instagram gradients in hun branding gebruiken, weet je dat jij niet achter kunt blijven.

Bekijk voorbeelden van designer Kinga Baxter

Trend 5 - Isometrisch design

isometricDesign Een isometrisch ontwerp is een beeld dat je schuin van boven bekijkt om een illusie van diepte te creëren. Binnen een isometrisch ontwerp kun je een wereld tonen waarin de kijker zich helemaal kan verliezen. Het klinkt ingewikkeld, maar isometrisch ontwerp is simpelweg een methode om een 3D-object weer te geven binnen twee dimensies. Je ziet het momenteel veel terug in iconen. Isometrische iconen hebben veel meer diepte en warmte dan ‘platte’ iconen.

Bekijk isometrische iconen van Marina Astudillo

Trend 6 - Op maat gemaakte illustraties

illustrations Na jaren van dikke lijnen en grove vlakken, zien we een opkomst van delicate illustraties. Een stijl die zwaar beïnvloed is door botanische en natuurlijke elementen en je laat terugdenken aan vroeger, simpeler tijden. Je ziet het vooral terug in verpakkingen, waar de illustraties prachtig uitkomen op papier en karton met een duidelijke textuur.

Bekijk een case van Designers Team

Trend 7 - Weldadige schreefletters

logo-serif Terwijl illustraties steeds lichtvoetiger worden, worden fonts juist steeds dikker. Dat geldt helemaal als het op schreefletters aankomt. Maak je geen zorgen, schreefloze letters verdwijnen niet uit het straatbeeld. Maar 2019 staat, vooral als het om digitale media gaat, in het teken van de schreefletter. De geschiedenis heeft ons enkele beeldschone schreefletters nagelaten, die rechtstreeks uit de letterbakken van oude drukkerijen lijken te komen. Schreefloze en handgetekende letters blijven een opvallende rol spelen in design, maar in 2019 zal het aanbod aan zeer uiteenlopende schreefletters exploderen.

Bekijk voorbeelden van Stylish Creative

Trend 8 - Asymmetrie

assymetrical Bij het horen van het woord asymmetrie, denk je misschien direct aan een gebrek aan balans. Maar asymmetrie is zoveel meer. Ontwerpers kunnen het gebruiken om harmonie te creëren en om een complete compositie op orde te brengen, juist door die traditionele balans te vermijden. Experimenteer en speel met elementen als typografie, geometrische vormen of 3D-objecten voor een uniek resultaat.

Bekijk voorbeelden van Mateja Kovač

Trend 9 - Naturel foto’s

fototrend Het tijdperk van geposeerde stockfoto’s is voorbij. Ontwerpers zijn steeds meer op zoek naar natuurlijke, verrassende foto’s. Dus eigenlijk naar stockfoto’s die niet op stockfoto’s lijken, snap je?

Bekijk voorbeelden van Rex Pickar

Trend 10 - Custom fonts

customfont Custom lettertypes worden steeds noodzakelijker voor merken die op zoek zijn naar een unieke uitstraling. En designers grijpen in dat geval steeds vaker naar een zelfontworpen schreefletter of beeldmerk. Waarom? Omdat na jaren van clean design de schreefloze letter steeds meer gezien wordt als ziel- en karakterloos. Schreefletters daarentegen worden gezien als opvallend, slim en barstensvol persoonlijkheid.

Bekijk dit custom font voor Kanye West

Trend 11 – Minimalisme in verpakkingen

Minimalisme Dat less more is, heb je vast vaker gehoord. In 2019 letten designers daar extra op, vooral bij verpakkingen. Om met zo min mogelijk elementen en verschillende fonts toch een oogstrelende compositie te maken, dat wordt de belangrijkste uitdaging. Dat houdt het voor je publiek duidelijk waar ze naar moeten kijken en geeft jou als designer de kans je boodschap duidelijker over te brengen.

Bekijk voorbeelden van verpakkingen