Bestandscontrole service voorwaarden

Bestandscontrole service

Bij alle producten waar wij een upload- of opmaaktool beschikbaar hebben, kan je kiezen voor een professionele bestandscontrole.

Als jouw aangeleverde of opgemaakte bestand helemaal in orde is, sturen we het direct door naar de drukker en krijg jij een mail dat we jouw order in productie hebben genomen. Als er kleine wijzigingen nodig zijn, passen we dat zelf aan en gaat de order in productie. Als we bij de controle toch nog zaken tegenkomen waar we vragen over hebben, nemen we contact met je op om te kijken hoe we dit snel voor je kunnen corrigeren.

Waar controleren we op?

Onze ervaren collega’s controleren alle druktechnische aspecten die belangrijk zijn voor je gekozen product. Zo weet je zeker dat wat je hebt aangeleverd ook correct geproduceerd kan worden. De controlepunten zijn onder andere:

  • Formaat/pagina’s/opties

Komt het ontwerp overeen qua formaat, zijn alle benodigde pagina’s aangeleverd en staan ze in de juiste volgorde? Zijn extra elementen zoals nummering correct opgenomen in het ontwerp waar nodig?

  • Kwaliteit/kleurgebruik

Is de kwaliteit van het aangeleverde ontwerp goed en de resolutie van het aangeleverde bestand voldoende voor het beoogde gebruik? Maakt het product gebruik van het juiste kleurtype en benaming? Klopt de kleur niet, dan passen wij dit waar mogelijk aan. Bij duidelijk zichtbare veranderingen in het ontwerp nemen wij contact op.

  • Positionering/afloop/marges

Staat het ontwerp op de goede positie en hoort het liggend of staand op het product te komen? Heeft het ontwerp de juiste afloop en is er voldoende veiligheidsmarge aangehouden voor een correcte afwerking?

  • Rotatie/vouwwijze

Staat de voorzijde juist t.o.v. de achterzijde en komt het ontwerp overeen met de gekozen vouwwijze? We gaan hierbij altijd uit van de standaard rotatie/vouwwijze die hoort bij het gekozen product.

  • Lettertypen/uitsparingen/lijndiktes

Zijn de gebruikte lettertypen juist ingesloten en bruikbaar op het product? Gebruik je kleine tekst, elementen of uitsparingen in je ontwerp, dan controleren wij of deze niet te klein zijn om correct te produceren.

Waar controleren we NIET op?

We kijken bij de controle niet naar subjectieve zaken, inhoud, spelling en (on)bedoelde effecten die ontstaan door gebruik van transparantie of overdruk. Het is voor ons niet mogelijk te beoordelen of je deze bewust of onbewust hebt toegepast.


Veelgestelde vragen
Ik heb een bestand geüpload, maar ik wil een nieuw bestand aanleveren. Kan dat?

Heb je via de website een bestand geüpload, maar wil je toch een ander bestand aanleveren? Dat kan tot het moment dat je bestelling de status 'In productie' heeft. Doe het volgende:

  1. Log in op 'Mijn account' op Drukwerkdeal.nl.
  2. Ga naar 'Mijn bestellingen' en klik op je ordernummer.
  3. Kies in het overzicht naast het bestand voor ‘Verwijder bestand'.
  4. Lever vervolgens een nieuw bestand aan.

Is je order in productie? Dan kun je geen wijzigingen meer aanbrengen in je bestelling. Een order wordt direct in productie genomen zodra de betaling is voldaan of wanneer je hebt gekozen voor ‘Op Rekening’ betalen.

Je bestelling kan verschillende statussen hebben. Lees hier alles over statussen.

Waar vind ik de werktekening van mijn product?

Ben je op zoek naar een werktekening van het product dat je wilt bestellen? Ga dan via de website naar het door jou gewenste product. Klik vervolgens op het tabblad 'Aanleveren'. Hier vind je werktekeningen, informatiesheets en eventueel InDesign-templates.

Alle werktekeningen kun je ook vinden in de algemene aanleverspecificaties.

Kan ik mijn bestand ook handmatig laten checken?

Ben je niet helemaal zeker of je drukbestand goed opgemaakt is? Wij bieden een alternatieve aanlevermethode aan, zodat onze bestandsmedewerkers je bestand handmatig controleren op druktechnische aspecten. Als je order is geplaatst, kan je gebruik maken van het alternatief aanleveren van je bestand. In de aanlevertool klik je dan linksonder op de zin: ‘Kom je er niet uit met onze aanlevertool?’ In de pop-up die dan tevoorschijn komt, klik je op ‘ Ga naar alternatief aanleveren’. Op de volgende pagina kan je dan je bestand aanleveren zodat het eerst handmatig gecontroleerd wordt door de bestandsmedewerker.

Let op: Omdat het handmatig controleren van je bestanden extra tijd kost, kan het gebeuren dat je bestand goedgekeurd wordt na de aanleverdeadline. Hou er dus rekening mee dat je bestelling een dag later dan verwacht kan aankomen.

Controleren jullie mijn bestanden voor ze in druk gaan?

Ja, dat doen we. Onze aanlevertool checkt je bestanden automatisch op technische specificaties en we hebben een mogelijkheid om je bestanden handmatig te laten controleren.

Upload je je bestand met onze uploadtool? Deze checkt je bestanden op kleur, resolutie, snijmarge en positionering. Het systeem geeft de positionering en de snijmarge aan met een geel en een rood kader. Als er iets anders niet voldoet aan de standaarden voor het product, zie je een melding aan de rechterzijde. Uiteindelijk geef je zelf akkoord op basis van een digitale drukproef.

Heb je geen haast met je bestelling? Onze medewerkers kunnen je bestanden ook handmatig controleren. Hou wel rekening met een langere doorlooptijd. Wil je dit? Klik dan in de aanlevertool op ‘Kom je er niet uit met onze aanlevertool?’ Dit is alleen mogelijk als je de order al geplaatst hebt.

Waarom is mijn order nog niet in productie?

Je order kan om verschillende redenen nog niet in productie genomen zijn. Controleer zelf goed of je de order betaald hebt en of je het bestand hebt aangeleverd. Kijk ook of je misschien een mail van ons hebt ontvangen.

Als alles klopt, maar jouw order nog steeds niet in productie is genomen, kun je contact opnemen met de klantenservice. Wij zoeken dan uit wat er precies aan de hand is!

Ik heb meerdere bestanden, kan ik die in één keer uploaden?

Voor de meeste producten geldt dat je slechts één design kan uploaden per product. Voor een aantal producten is hier echter een uitzondering op, bijvoorbeeld bij visitekaartjes in pakket. Hier kies je van tevoren via de productselector al direct voor meerdere designs.

Bij een aantal producten kun je meerdere designs te uploaden. Dit kan momenteel bij roll-up banners, spandoeken en plaatmateriaal. Je selecteert via de website het aantal producten dat je nodig hebt. Vervolgens lever je direct de bestanden aan. Via het menu aan de rechterzijde kan je per bord een design uploaden. Let er hierbij op dat de prijs kan veranderen naar het aantal borden met uniek design. Het is dus niet voordeliger om het op deze manier te verwerken. Houd er ook rekening mee dat deze optie alleen beschikbaar is vóór je de producten aan je winkelwagen toevoegt! Achteraf kun je niet meer voor deze optie kiezen.

Wordt mijn bestand nog gecontroleerd na het aanleveren?

Voor de meeste producten is het aanleverproces volledig geautomatiseerd. Met het uploaden van je bestand wordt dit ook meteen gecontroleerd op de algemene aanleverspecificaties. Denk hierbij aan resolutie, kleur en of de pagina’s wel volledig gevuld zijn. Je kan dus zelf in één oogopslag zien of je bestand goed is!

Sommige bestanden controleren we handmatig voor je. Denk hierbij aan kleding, brochures en relatiegeschenken. Onze bestandsmedewerkers controleren of de aangeleverde bestanden voldoen aan de specificaties die gelden voor dat product. Je hebt ook de mogelijkheid om je bestand zelf te uploaden voor de handmatige controle als je een extra controle wil. Zo heb je extra zekerheid dat je bestand helemaal voldoet!

Krijg ik een voorbeeld te zien van mijn order?

Tijdens het uploaden van je bestand krijg je direct een voorbeeld te zien van de positionering van je bestand. Dit is geen echte proefdruk, maar geeft goed weer hoe we je bestand gaan drukken. Je kan tijdens het uploaden ook een voorbeeld bekijken.

Sommige producten controleren wij handmatig. In dit geval kijken bestandsmedewerkers of de aangeleverde bestanden voldoen aan de specificaties die voor je gekozen product gelden. Hier krijg je geen voorbeeld van te zien.

Wat betekenen de meldingen in het aanleverprogramma?

Wanneer je jouw bestand uploadt in ons aanleversysteem, controleert dit systeem automatisch op een aantal punten. Wanneer je bestand niet helemaal goed gepositioneerd is, of als er iets anders niet klopt in je bestand, krijg je daar een melding van. Maar wat betekenen deze meldingen?

Wanneer je het bestand uploadt in ons aanleversysteem, controleert dit systeem automatisch op een aantal punten. Wanner het bestand niet helemaal goed gepositioneerd wordt, of er klopt iets niet in het bestand, dan krijg je daar een melding van. Maar wat betekenen deze meldingen?

  • Je ontwerp is leeg op pagina 1,2: Dit betekent bijvoorbeeld dat je een dubbelzijdig product hebt besteld maar een enkelzijdig bestand hebt aangeleverd. Één of meerdere zijdes zijn dus nog leeg.
  • Het afloopgebied is niet helemaal gevuld: Aan een van de zijdes loopt je document niet in de snijmarge, hierdoor kunnen witte randen ontstaan.
  • De kleuren worden omgezet naar CMYK: Je hebt een ander type kleuren aangeleverd, meestal PMS kleuren. Door de automatische omzetting kan dit een kleurverschil opleveren.
  • Je afbeelding heeft een lage resolutie: Als je deze melding ziet, raden wij aan het bestand nog eens te bekijken. Als je het nu doorvoert, heb je kans dat je drukwerk onscherp gedrukt wordt.

Met alle punten kun je zelf kiezen of je hiermee akkoord gaat en het tóch wil laten drukken. Ben je niet akkoord? Pas dan het betand aan.

Twijfel je of je bestand goed is? Je kan het dan ook via de alternatieve wijze uploaden. Dit doe je met de link aan de linkerzijde Kom je er niet uit met onze aanlevertool? Vervolgens klik je op Alternatief aanleveren. Onze collega’s van bestandscontrole kijken er dan nog naar.

Hoe weet ik of mijn bestand voldoet aan de specificaties van mijn product?

Voor de meeste producten lever jij je bestand aan via ons aanleverprogramma. Dit programma toont meteen de positionering en controleert op de algemene specificaties. Bijvoorbeeld of het drukveld volledig gevuld is, de kleuren voldoen aan de specificaties of de resolutie hoog genoeg is. Zo zie je dus op één oogopslag of alles klopt.

Sommige bestanden controleren wij handmatig. Dan kijken bestandsmedewerkers of de aangeleverde bestanden voldoen aan de specificaties voor dat product. Je hebt ook de mogelijkheid om je bestand zelf te uploaden voor de handmatige controle. Zo heb je extra zekerheid dat je bestand helemaal voldoet!

Waar kan ik de aanleverspecificaties terugvinden?

Alle informatie over de aanleverspecificaties vind je terug in de informatiesheets en werktekeningen bij jouw product. Denk hierbij aan bestandstypes en instellingen van je opmaakprogramma. De aanleverspecificaties kan je onder andere vinden onder het kopje Klantenservice bovenaan de website en op elke productpagina onder het tabje Aanleveren.

Ben je op zoek naar een handig overzicht met alle aanleverspecificaties op een rijtje? Die vind je hier.


Gerelateerde artikelen
Terug naar Aanleveren

Klantenservice
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.