Freebie Friyay: binnen 3 stappen een isometrisch object maken!

Lonneke Verwoolde plaatste dit bericht in Tutorials

Dat isometrisch design helemaal in is, kon je eerder al bij ons lezen. En nu gaan we je leren hoe je het zelf toepast in jouw designs. In deze tutorial vertellen we je hoe je in acht stappen zelf een isometrisch ontwerp maakt.

stap1 Een isometrisch ontwerp is een beeld dat je schuin van boven bekijkt om een illusie van diepte te creëren. Binnen een isometrisch ontwerp kun je een wereld tonen waarin de kijker zich helemaal kan verliezen. Het klinkt ingewikkeld, maar isometrisch ontwerp is simpelweg een methode om een 3D-object weer te geven binnen twee dimensies. stap2 Je ziet het momenteel veel terug in iconen. Isometrische iconen hebben veel meer diepte en warmte dan ‘platte’ iconen.

Zelf een isometrisch object maken

stap3-detruuk De truc is SSR: schalen, schuintrekken en roteren. Eigenlijk heel simpel dus. Door de elementen te schalen, schuin te trekken en te roteren kan je ze isometrisch maken. Als voorbeeld gaan we een kubus isometrisch maken.

Stap 1 – teken de orthografische projecties van je kubus

stap4 Ok, als je niet veel technisch tekent is dit misschien een rare uitdrukking. Een orthografische projectie is een manier om een driedimensionaal object tweedimensionaal weer te geven. Je tekent de platte, ontlede versie van het te maken object. Je hoeft daarbij geen rekening te houden met het perspectief: een isometrisch weergegeven object heeft geen verdwijnpunt. In dit voorbeeld heb ik zichtbare kanten van de kubus getekend: de bovenkant, voorkant en zijkant getekend.

Stap 2 – Tijd voor SSR!

Nu is het tijd om de elementen van je ontwerp in het juiste perspectief te plaatsen. Schaal, trek de vlakken schuin en roteer ze volgens dit schema om alle delen goed op elkaar aan te laten sluiten. Het ziet er misschien wat intimiderend uit, maar zolang je het schema goed volgt is er niets aan de hand.

schema

Voor ons object ziet dat er ongeveer zo uit: stap5stap6stap7stap8

Stap 3 – Alles verbinden

laatste-stap De losse elementen staan in hun goeie positie. Nu hoef je ze alleen nog maar aan elkaar te verbinden om je object compleet te maken. Is het gelukt? Gefeliciteerd: je hebt net je eerste isometrische object gemaakt!

Nu je de betrekkelijk simpele kubus hebt gemaakt, kun je proberen steeds moeilijkere geometrische vormen isometrisch weer te geven. Het kan het startpunt zijn voor een nieuwe designstijl, huisstijl of gewoon een gaaf project voor op een regenachtige zondagmiddag. We zijn benieuwd naar wat jij maakt nu je deze techniek onder de knie hebt!