
Hoe je een miljardenbedrijf bouwt met $500 (en 12 andere voorbeelden van awesome stickermarketing)
Naamsbekendheid is voor iedere ondernemer het startpunt: als niemand je kent, heeft niemand je diensten of producten nodig. Toch kan het verspreiden van jouw boodschap intimiderend lijken. Want is het niet erg kostbaar om naam te maken met marketing? In dit blog laten we je op dertien manieren zien dat dat niet zo hoeft te zijn. Want met stickers werk je op een slimme manier en met een klein budget aan jouw naamsbekendheid.
Misschien heb je wel eens gehoord van Reddit. De sociale nieuwssite werd in 2005 opgericht door studiegenoten Alexis Ohanian en Steve Huffman, krijgt tegenwoordig zo’n 542 miljoen bezoeken per maand en wordt gewaardeerd op 1,8 miljard dollar. Hoeveel Ohanian en Huffman in al die jaren hebben uitgegeven aan marketing om dat voor elkaar te krijgen? Vijfhonderd dollar aan stickers, meer niet. Les 1 van stickermarketing:
1. Deel stickers uit
Stickers zijn de simpelste manier om met een klein budget aan je naamsbekendheid te werken. Reddit-oprichter Ohanian noemt die $500 aan stickers de beste investering die hij ooit deed. Hij reisde veel met de bus en overal waar hij kwam plakte hij de Reddit-stickers op. Met de boodschap “Please sticker responsibly!” deelde hij zijn stickers overal waar hij kwam uit en het logo van Reddit verspreidde zich snel over het land.
2. Plak je stickers op verrassende plekken
3. Confronteer met je stickers
4. Direct in het blikveld van je doelgroep
5. Besticker de straat
6. Blijf plakken bij je fans
7. Laat ze interacteren met jouw merk
8. Stickers gemaakt om te slijten
9. Stickers die passen in het straatbeeld
10. Stickers die alleen je doelgroep kan zien
Reclamemakers hoef je niet te vertellen dat je moet zijn waar je doelgroep is. En als jij vrachtwagenchauffeurs wilt bereiken met jouw boodschap, weet je dat je het hogerop moet zoeken. Want het uitzicht van de gemiddelde truckbestuurder wordt grotendeels gedomineerd door de daken van voorbijrijdende personenwagens. Het reclamebureau dat de nieuwste Mercedes-vrachtwagen moest vermarkten, bedacht daarom een campagne waarbij ze autostickers op de daken van auto’s plakten. Door die stickers zag het er voor de vrachtwagenchauffeurs uit alsof ze door het dakraampje van de voorbijrijdende auto konden gluren, waar ze een bewonderende bestuurder zouden zien…als ze tenminste in de nieuwe Mercedes-vrachtwagen zouden rijden.
11. Onpasselijke toepassingen
12. Direct in het blikveld van je doelgroep
13. De vloer op!
De budgetvliegmaatschappij HLX.com deed dat bijvoorbeeld met deze vloerstickers. Zodra je plaatsneemt in deze wachtruimte en naar beneden kijkt, zie je de ski’s al aan je voeten bungelen. En de boodschap: voor een voordelige skivakantie moet je bij deze vliegmaatschappij zijn.
Laat je naam plakken
Stickers zijn creatief in te zetten, simpel toe te passen en ook nog eens hartstikke betaalbaar. Je kunt met € 500,- aan stickers je online imperium starten, met verrassende stickers je diensten aan de man brengen of je volgende event door de hele stad zichtbaar maken. Met stickers heb je duizend-en-één manieren om jouw naam te laten plakken!

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk