Koning van de beurs: 11 voorbeelden van magistrale merkactivatie in het wild!
Merkactivatie is de effectiefste manier om je doelgroep een relatie met je merk te laten opbouwen. En de beurs is de perfecte gelegenheid daarvoor. Daarom dienen we je in dit blog 11 magistrale merkactivaties op die je eindeloos inspireren voor jouw volgende beurdeelname!
Interactie moet je zien als een spaarvarkentje. Iedere positieve interactie die een potentiële klant met je merk heeft, is weer voer voor je merkspaarvarkentje. Op een zeker moment wordt het tijd om dat spaarpotje aan te breken. En kun je al die positieve interacties van je klant met jouw merk verzilveren en omzetten in keiharde euro’s. Een beurs is een fantastische manier om jouw merkvarkentje te spekken. Want nergens heb je zoveel kansen om aan je merkbeleving te werken als op de beursvloer. En nergens heb je die interactie met jouw merk zo sterk in eigen hand. Op de handvol vierkante meters die je op de beursvloer hebt, creëer je een wereld die helemaal in het teken staat van je klant en jouw merk. Alle ruimte dus om aan jouw merkbeleving te werken en flink wat positieve interactie-euro’s op je rekening te storten. Klaar om geïnspireerd te raken?
1. 60 minuten staren naar je volgende telefoon
Om vijf minuten lang ergens naar te kijken zonder je blik af te wenden, is een opgave van jewelste in onze afleidingseconomie. Maar goed: voor een nieuwe Samsung-telefoon hebben de bezoekers van dit treinstation dat wel over. De deal: hou je blik een uur op de telefoon en je mag hem mee naar huis nemen. Klinkt simpel? Is het ook, totdat je ziet aan welke afleidingen de deelnemers allemaal blootgesteld worden.
2. Ontsnap uit een scene van je favoriete HBO-serie
<iframe src="https://player.vimeo.com/video/194061898" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen" allowfullscreen></iframe>Bij betaalzender vind je enkele van de populairste series ooit. Game Of Thrones is de bekendste, maar ook Sillicon Valley en Veep zijn echte kijkcijferkanonnen voor de zender. Om het nieuwe seizoen in te luiden, liet HBO drie escape rooms bouwen die gebaseerd waren op deze series. Een fantastische ervaring voor fans, want de escape rooms waren levensechte kopieën van de sets van Game Of Thrones, Sillicon Valley en Veep. HBO liet een onuitwisbare indruk achter en lanceerde het nieuwe tv-seizoen met een knal!
3. IJskoude merkactivatie van Absolut Vodka
<iframe src="https://player.vimeo.com/video/144734942" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen" allowfullscreen></iframe>Het coolste wodkamerk is toch zeker Absolut Vodka. Zo’n reputatie moet je verdienen. Eén van de manieren waarop de stokerij dat doet, is door het sponsoren van coole kunstinstallaties. Dit is daar een fantastisch voorbeeld van. Deze installatie in de vorm van een enorme Absolut-fles herbergt tientallen echte flessen wodka. Op de flessen worden de gezichten van de bezoekers geprojecteerd en die beelden kunnen zij manipuleren met een midicontroller. En was je tevreden met je creatie? Dan kon je hem delen met de wereld via social media. Dit is een goed voorbeeld van hoe je jouw merkactivatie ook buiten de beurs laat werken door het deelbaar te maken op social media.
4. Slaapverwekkend: 8 uur slapen onder muzikale begeleiding met BeautyRest
Slapen is niet zomaar jezelf uitzetten voor een uur of acht. Slapen is een actieve staat waarin je jezelf herstelt en oplaadt voor de volgende dag. Dat vinden de matrassenmakers van BeautyRest in ieder geval. Die boodschap zetten zij kracht bij door een slaapconcert van acht uur lang te organiseren. Componist Max Richter bracht zijn acht uur durende stuk ‘Sleep’ ten gehore in een concertzaal waar de stoeltjes vervangen waren door 150 BeautyRest-matrassen. Volgens Richter is het stuk een ‘persoonlijk slaapliedje voor een razende wereld’. Dat kan, wij draaien ons nog eens om.
5. Dwars door het glazen plafond met ADP
Je zult als bedrijf maar in de HR- en payrolloplossingen zitten. Allemaal hartstikke belangrijk natuurlijk, maar het levert je niet 1-2-3 opwindend materiaal op voor enerverende merkactivaties op de beurs. Toch heeft ADP de zaken die leven op de werkvloer tastbaar weten te maken voor de beursvloer. In verschillende installaties kun jij als bezoeker afrekenen met je grootste werkfrustraties: het glazen plafond, beloningsongelijkheid, stress en zelfs verouderde apparatuur. Terwijl jij ze te lijf gaat met het wapen van je keuze, wordt er een foto van je gemaakt die je kunt delen op social media.
6. Vind een foto, krijg een wafel van Google
Als Google ergens goed in is, is het wel het vinden van dingen. Dus toen Google een paar jaar geleden Google Photos introduceerde, zetten zij de zoekfunctie in de spotlight. En de beste manier om die onder de aandacht te brengen? Met een foodtruck. Google daagde voorbijgangers uit om binnen twintig seconden een willekeurig object in de foto’s op hun telefoon te vinden. Lukte dat, dan kreeg je een extra grote chocoladewafel. De troostprijs als je niet slaagde: een klein wafeltje, met de boodschap om de volgende keer toch echt eens Google Photos te proberen.
7. Hooghouden met Xherdan Shaqiri en Coca-Cola
Zwitserland is nou niet bepaald het eerste land waar je aan denkt als het gaat om landen met een rijke voetbalhistorie. Toch hebben ze tegenwoordig een echte voetbalheld in de gestalte van Xherdan Shaqiri. Coca-Cola strikte de ‘Machtige Kuifarend’ voor een augmented reality-spel. De uitdaging: kijk hoe lang jij een virtuele bal kunt hooghouden met de sterspeler van het Zwitsers elftal. Achteraf kon je op de foto met de virtuele Shaqiri en die foto delen met je vrienden op social. En natuurlijk lag er voor iedere deelnemer na zo’n potje lichamelijke inspanning een verfrissing klaar in de vorm van een koel blikje Coca-Cola.
8. Lush Creative Showcase: een compleet event voor je eigen product.
Cosmeticamerk Lush staat erom bekend dat ze het helemaal anders doen dan alle andere merken hun branche. Duurzaam en diervriendelijk produceren zijn speerpunten van ze en ze komen in actie voor onder andere LGBT-gemeenschap, Syrische vluchtelingen en komen in actie tegen belastingontwijking. Daarnaast houden ze zich aan een ‘no advertising policy’ en richten ze zich in plaats daarvan op ‘user generated content’. Nogal een activistisch merk dus, en dat legt ze geen windeieren. Zo organiseert Lush elk jaar de Lush Showcase: een beursdag in Manchester (waar je gewoon een kaartje voor moet kopen) waar je de nieuwe collectie voor het komende jaar kunt beleven op heel veel verschillende manieren. Het is voor Lush de uitdaging om die dag zo gaaf te maken voor hun bezoekers dat ze het massaal delen in hun tijdlijn. Of dat een beetje lukt? Dat zie je in de video.
9. Black & Decker: je kan ermee van de vloer eten
“Je kan hier van de vloer eten, er ligt genoeg!”. Jaja, altijd lachen, gieren, brullen met die oom op zijn verjaardag. Elk. Jaar. Weer. Blijkbaar liepen er bij het marketingbureau van Black & Decker medewerkers rond met een vergelijkbaar familietrauma en voegden ze de daad bij het woord om de introductie van een nieuwe stoomreiniger kracht bij te zetten. Ze lieten een topchef een maaltijd bereiden en dienden die op aan de gasten…op de vloer van de foodhall in het oude postkantoor van Antwerpen. Een marmeren vloer die in de loop der tijd door miljoenen mensen bewandeld is, dient als het bord. Deze belevenis werd mogelijk gemaakt door de nieuwe stoomreiniger van Black & Decker die ervoor zorgde dat de marmeren vloer net zo schoon is als je bordje in het restaurant. Deze merkactivatie had flink resultaat: het leverde een geschatte 24 miljoen impressies op en de verkoop van de stoomreiniger groeide met 15%.
10. Duurzame merkactivatie van Coca-Cola
Om aandacht en naamsbekendheid zit Coca-Cola natuurlijk niet verlegen. Toch blijft het voor zo’n enorm merk belangrijk om voldoende top of mind te blijven. Dat merkinteractie daar een krachtig wapen voor is, hoef je Coca-Cola niet te vertellen. Daarom was het merk vorig jaar met verschillende activaties te zien op allerlei festivals. Omdat het merk wilde uitdragen goed bezig te zijn met duurzaamheid, was recycling het thema van hun stand. Coca-Cola organiseerde een fantastische belevenis waarmee ze van recyclen een feestje maakten, letterlijk. Festivalbezoekers konden hun lege flesjes inleveren bij speciale afvalpunten die niet zouden misstaan op een grote kermis. Het weggooien van een lege fles voelt als een spel, en levert winst op. Want wanneer er voldoende flessen ingeleverd zijn, barst er een groot feest los op de Coca-Cola-stand!
11. Simpele en effectieve fotomarketing van Pearle
Bron: Creative Agency Everybody Likes Penguins
Je kunt je vast voorstellen dat Coca-Cola een diepe beurs heeft voor grootse acties. En wij kunnen ons ook goed voorstellen dat jouw budget voor dit soort activaties een stukje bescheidener is. Geen punt: je hebt nog voldoende andere creatieve mogelijkheden. Een eenvoudige en effectief idee is fotomarketing. In dit voorbeeld van brillenketen Pearle kon je in de verschillende winkel en op andere evenementen op de foto met Jan Smit. Van die foto kreeg je meteen een afdruk. Die afdruk kon je bij een winkel bij jou in de buurt direct inwisselen voor korting. Fotomarketing is een merkactivatie waar iedereen beter van wordt: je klant krijgt een mooie herinnering en een voordelige nieuwe bril, jij krijgt aandacht, verkeer in je winkel en omzet!
Merkactivatie op de beurs voor jouw bedrijf
Tijd om die inspiratie om te zetten in ideeën voor jouw bedrijf! Het doel is duidelijk: zorg dat je doelgroep iets doet met jouw merk, product of een dienst van je ervaart. Je kan het eenvoudig doen met fotomarketing, door wedstrijdjes te organiseren of door met een guerrilla-actie de aandacht van de beursbezoekers te kapen. Of ga voor iets groots en laat je inspireren door de voorbeelden uit dit blog. Hoe jij je klanten ook gaat activeren op je volgende beurs: we zijn benieuwd naar hoe jij het doet en wat je resultaten zijn!
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk