
Alles over signing en gevelreclame – zo maak je buiten indruk!
Met een winkel of bedrijf is je fysieke aanwezigheid in de buitenwereld een must. Gezien worden, daar draait het om! Signing is daar het perfecte gereedschap voor. Om jou helpen op te vallen, helpen we je met dit blog perfect op weg: wat is signing, heb je een vergunning nodig voor gevelreclame en wat zijn voorbeelden van signing? Die vragen en nog veel meer beantwoorden we hier!
Wat is signing?
Signing is eigenlijk alles wat met visuele communicatie te maken heeft. Denk aan de belettering op een busje, de raamstickers op een kapperszaak, naamborden op een vliegveld of een groot naambord aan de zijkant van een groot distributiecentrum. Signing is een manier om je boodschap in de publieke ruimte te communiceren. Een merk, winkel of bedrijf kan signing commercieel inzetten om de doelgroep te bereiken. Het kan ook meer servicegericht zijn, wanneer het gaat om bijvoorbeeld naambordjes op een kantoor of aanwijsborden op het treinstation. Tot slot zou je ook verkeersborden nog als een soort signing kunnen zien. Voor dit blog laten we dat echter buiten beschouwing.
Gevelreclame
Een vorm van signing die je veel ziet is gevelreclame. Onmisbaar natuurlijk voor je winkel op de drukke winkelstraat, je bedrijf op het industrieterrein of het grote kantoor langs de snelweg. Want het gaat niet alleen om het creëren van een herkenningspunt, branding is minstens zo belangrijk. Denk maar aan de gouden bogen bij bijna elke McDonalds restaurant: al van ver zie je precies waar je moet zijn voor een snelle snack. En: je weet precies wat je kan verwachten als je op de bestemming aangekomen bent.
Gevelreclame werkt voor een kleine ondernemer net zo goed. In de winkelstraat onderscheid je je met jouw logo en kleurgebruik van je concurrent een paar panden verderop. Je gevelreclame geeft je etablissement een bepaalde uitstraling waardoor je klanten al met een bepaald gevoel je zaak binnenlopen. En: je doelgroep weet precies waar ze moeten zijn. “De beste appeltaart van de stad? Dat is een stukje verderop, bij Janssen. Zie je meteen aan de letters op de ruiten”.
Gevelreclame bestellen: welke producten kies je?
Nou is gevelreclame bestellen nogal een jungle. Want als je niet veel ervaring hebt met signing, zie je door de signingproducten het bos niet meer. Daarom hier wat producten waar je aan kunt denken:
- Belettering – Vinyl stickers die bijvoorbeeld perfect geschikt zijn om letters en cijfers in een volle kleur op een oppervlak te plakken
- Raamstickers – Waar je met de belettering in vinyl aan een kleur vastzit, kun je met raamstickers in full color losgaan. En ook nog eens in iedere denkbare vorm, op veel verschillende materialen.
- Reclameborden en plaatmateriaal – Een duurzame manier om je merk aan de buitenzijde van je pand te laten zien, is met plaatmateriaal. Onze reclameborden kun je vierkant of op vorm laten snijden, ze zijn in bijna ieder gewenst formaat beschikbaar en we hebben verschillende materialen waardoor je voor elke toepassing wel wat vindt.
- Spandoeken – Een spandoek in een frame is een erg praktische manier om je boodschap aan de gevel te hangen. En je kan er flink mee uitpakken: met een enorm spandoek bijvoorbeeld om een steiger gespannen, kan je een compleet gebouw inpakken.
Heb je een vergunning nodig voor signing?
Om vervelende verrassingen te voorkomen, is het beter om een vergunning voor je signing en gevelreclame aan te vragen. Je voorkomt zo dat je je nieuwe signing moet verwijderen omdat iemand bezwaar maakt. Op deze site check je of een omgevingsvergunning voor jouw situatie nodig is. De omgevingsvergunning zelf kun je aanvragen bij je gemeente.
Signing zelf toepassen
Laat buiten zien wie je bent!
Met gevelreclame en signing reclame maken in de openbare ruimte is een vak apart. De materialen, afmetingen en de manier waarop je doelgroep het ervaart, verschilt flink met traditioneel drukwerk, zoals flyers, folders en posters. Toch blijft de kern hetzelfde: met signing en gevelreclame laat je zien wie je bent!

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk