Maandag aanstaande is het Tweede Paasdag en is onze klantenservice gesloten. Ook worden die dag geen pakketten bezorgd. Plaats je spoedbestellingen dus op tijd!

6 uitdagingen voor de moderne marketeer (plus een e-book voor succes)

Jan Jaap Holdijk plaatste dit bericht in Marketing

Als marketeer heb je meestal een duidelijke taak: maak van het bedrijf waar je voor werkt of het product dat je verkoopt een succes. Een fantastische job, waar wel wat uitdagingen aan kleven. Want hoe bereik je jouw publiek? Is een online marketingstrategie belangrijk? En wat doe je als je budget niet zo groot is? Die uitdagingen gaan we samen met je aan in dit blog, op zoek naar een oplossing!

1. Welke marketingkanalen zijn geschikt om op een kostenefficiënte manier mijn doelgroep te bereiken?

389-Blog leadgeneratie-1 Als marketeer ben je altijd op zoek naar de meeste bang voor je buck. Met alle kanalen die voor je beschikbaar zijn, kan dat nogal wat keuzestress opleveren. Tv, social media, kranten, radio, tijdschriften: ze staan allemaal klaar om je kostbare marketingeuro’s in ontvangst te nemen. Maar hoeveel euro’s je ook te besteden hebt: het is lang niet altijd verstandig om voor het duurste medium te gaan. Als je € 100.000,- zou hebben om gameheadsets aan pubers te verkopen, kun je dat beter niet besteden aan radio maar bijvoorbeeld aan YouTube advertising.

Dat geldt niet alleen voor verkopers van elektronica, maar ook voor kleine webshops, notarissen en de bakker op de hoek. Bepaal voor elke actie, product of dienst welk publiek je wilt activeren, wat ze moeten uitgeven en wat het mag kosten om dat te bereiken.

2. Ik heb geen ervaring met een online marketing strategie en geen budget om een marketingbureau in te schakelen. Hoe kan ik toch mijn doelgroep bereiken?

389-Blog leadgeneratie-2 Online marketing is een vak apart met een compleet andere dynamiek dan traditionele marketing. Het heeft een boel voordelen: bijna alles is meetbaar, je kan je boodschap zeer precies richten en de effecten van je inspanningen zijn vaak snel duidelijk. Toch is het niet voor iedereen weggelegd. Als je er geen ervaring mee hebt, kan een online marketing strategie een onoplosbare puzzel lijken. Maar hoe kun je dan toch je doelgroep zo specifiek bereiken?

Voor ons werken direct mailings erg goed. Een op het oog ‘ouderwetse’ techniek, die ons geen windeieren legde. Zo wisten we met een uitgebreid geteste DM die erop gericht was inactieve klanten opnieuw te activeren een ROI van meer dan 7 te realiseren.

3. Welk publiek werkt het best voor mij?

389-Blog leadgeneratie-3 Voetbalfans bestonden al. Voetbal International gaf ze een tijdschrift. Oorlogskinderen bestonden al. Warchild gaf ze een stem. Vrouwelijke wielrensters bestonden al. Pedala gaf ze een podium. Dat is het belangrijkste verschil tussen een publiek en een doelgroep: een doelgroep stel je samen, je publiek vind je. Ontdek eerst wat de beste, opmerkelijkste, bijzonderste, uniekste eigenschap van jou of je merk is en zoek het publiek dat daar bij past.

4. Hoeveel geld moet ik uitgeven aan marketing?

389-Blog leadgeneratie-4 v2 Elke marketeer houdt meer dan een schuin oogje op de ROI, de return on investment. Zolang je voor elke euro die je in je marketingactiviteiten steekt er meer dan één terug krijgt, heb je een goede ROI, kun je stellen. Met online marketing kun je heel goed je inspanningen en de opbrengsten daarvan meten. Je hebt er echter de expertise en middelen voor nodig. Plus: is het ook het effectiefste middel voor jouw boodschap en publiek?

Staar je niet blind op online middelen en bedenk goed dat we ook nog steeds in een offline wereld leven. Een wereld waar je jouw publiek bereikt met persoonlijke en fysieke middelen. Posters en flyers zijn voordelige reclamemakers die je met bijvoorbeeld een link of hashtag ook online vervolg kunt geven. En net als zoals het bij social media en e-mail werkt, werkt gedrukte reclame het best als het dichtbij komt en persoonlijk is. Laat bijvoorbeeld je flyers huis-aan-huis bezorgen of stuur je klanten gepersonaliseerde aanbiedingen. Middelen die met een beperkt budget ook prima beschikbaar zijn.

5. Hoe bereik ik mijn klanten als ze niet ingeschreven staan voor onze nieuwsbrief?

389-Blog leadgeneratie-5 v2 Voor veel bedrijven is e-mail één van de belangrijkste kanalen om hun klanten mee te bereiken en om omzet te genereren. Terecht: je komt direct binnen op de ene plek die bijna iedereen minstens eenmaal per dag checkt: in de digitale postbus. Op kantoor, je telefoon of tablet: naar je mail ben je altijd nieuwsgierig. En dus klik je makkelijk verder. Ben je extra benieuwd naar dat verhaal speciaal voor jou. Of die aanbieding die precies aansluit bij jouw behoeften. Daarom is e-mail zo effectief.

Maar wat nou als je potentiële klanten niet staan ingeschreven voor je nieuwsbrief? Zomaar iemand mailen zit er niet in. Sinds de GDPR is ingevoerd zijn de regels zelfs nog strenger. Als je wel de contactgegevens hebt van je doelgroep, maar niet hun toestemming om te mailen, kun je kiezen voor de persoonlijke, fysieke benadering. Stuur ze eens een gepersonaliseerd folder of flyer met een aanbieding op maat. En je zult zien: het is makkelijker iets te verdienen aan je bestaande klanten, dan aan nieuwe klanten.

6. Ik wil mijn prospects graag persoonlijk benaderen. Hoe doe je dat zonder salescapaciteit?

389-Blog leadgeneratie-6 Eén-op-één-marketing is in potentie de meest effectieve vorm van marketing. Je spreekt iemand persoonlijk aan, leert zijn of haar behoeftes kennen en zoekt naar de ultieme verbinding met jouw aanbod.

Veel strategieën voor persoonlijke marketing bestaan uit vier stappen: identificeren, differentiëren, interactie aangaan en personaliseren. In de eerste stap gaat het erom dat jij je klanten leert kennen, data verzamelt over hun wensen en bedenkt hoe jij die wensen het best kunt vervullen. In de tweede stap maak je onderscheid tussen de verschillende klantgroepen die je geïdentificeerd hebt aan de hand van hun verwachte ‘lifetime value’ en wensen, en prioriteer je ze voor jezelf. De derde stap is ervoor om te ontdekken welk middel het meest geschikt is om je verschillende klantgroepen te bereiken. Omdat je de wensen en voorkeuren van je klanten nu kent, weet je als het goed is ook welke middelen het beste aansluiten. Dan breekt nu de leukste stap aan: het personaliseren van je communicatie.

Hoe persoonlijker jij je boodschap maakt, hoe beter je de wensen van je klanten kunt vervullen. Plunder dus je database op zoek naar alles wat je te weten kunt komen over ze. En als je geen salesapparaat tot je beschikking hebt om je klanten mee te bestoken, doe je dat met andere middelen. We hebben het al gehad over e-mail, maar dat is niet altijd de beste optie. Middelen die door de brievenbus gaan, zijn een goed alternatief voor een persoonlijk gesprek. Want iets dat je kunt vasthouden, aan jou persoonlijk gericht is en ook nog eens inspeelt op jouw wensen, is iets dat je aandacht dubbel en dwars verdient.

Dus: hoe win ik de strijd om aandacht?

389-Blog leadgeneratie-mockup Dat leggen we je uit in ons nieuwe e-book ‘Win de strijd om aandacht met direct mailings’. Download hem gratis en leer hoe wij met een direct mailing een ROI van meer dan 7 realiseerden en inactieve klanten opnieuw activeerden.