
6 uitdagingen voor de moderne marketeer (plus een e-book voor succes)
Als marketeer heb je meestal een duidelijke taak: maak van het bedrijf waar je voor werkt of het product dat je verkoopt een succes. Een fantastische job, waar wel wat uitdagingen aan kleven. Want hoe bereik je jouw publiek? Is een online marketingstrategie belangrijk? En wat doe je als je budget niet zo groot is? Die uitdagingen gaan we samen met je aan in dit blog, op zoek naar een oplossing!
1. Welke marketingkanalen zijn geschikt om op een kostenefficiënte manier mijn doelgroep te bereiken?
Dat geldt niet alleen voor verkopers van elektronica, maar ook voor kleine webshops, notarissen en de bakker op de hoek. Bepaal voor elke actie, product of dienst welk publiek je wilt activeren, wat ze moeten uitgeven en wat het mag kosten om dat te bereiken.
2. Ik heb geen ervaring met een online marketing strategie en geen budget om een marketingbureau in te schakelen. Hoe kan ik toch mijn doelgroep bereiken?
Voor ons werken direct mailings erg goed. Een op het oog ‘ouderwetse’ techniek, die ons geen windeieren legde. Zo wisten we met een uitgebreid geteste DM die erop gericht was inactieve klanten opnieuw te activeren een ROI van meer dan 7 te realiseren.
3. Welk publiek werkt het best voor mij?
4. Hoeveel geld moet ik uitgeven aan marketing?
Staar je niet blind op online middelen en bedenk goed dat we ook nog steeds in een offline wereld leven. Een wereld waar je jouw publiek bereikt met persoonlijke en fysieke middelen. Posters en flyers zijn voordelige reclamemakers die je met bijvoorbeeld een link of hashtag ook online vervolg kunt geven. En net als zoals het bij social media en e-mail werkt, werkt gedrukte reclame het best als het dichtbij komt en persoonlijk is. Laat bijvoorbeeld je flyers huis-aan-huis bezorgen of stuur je klanten gepersonaliseerde aanbiedingen. Middelen die met een beperkt budget ook prima beschikbaar zijn.
5. Hoe bereik ik mijn klanten als ze niet ingeschreven staan voor onze nieuwsbrief?
Maar wat nou als je potentiële klanten niet staan ingeschreven voor je nieuwsbrief? Zomaar iemand mailen zit er niet in. Sinds de GDPR is ingevoerd zijn de regels zelfs nog strenger. Als je wel de contactgegevens hebt van je doelgroep, maar niet hun toestemming om te mailen, kun je kiezen voor de persoonlijke, fysieke benadering. Stuur ze eens een gepersonaliseerde folder of flyer met een aanbieding op maat. En je zult zien: het is makkelijker iets te verdienen aan je bestaande klanten, dan aan nieuwe klanten.
6. Ik wil mijn prospects graag persoonlijk benaderen. Hoe doe je dat zonder salescapaciteit?
Veel strategieën voor persoonlijke marketing bestaan uit vier stappen: identificeren, differentiëren, interactie aangaan en personaliseren. In de eerste stap gaat het erom dat jij je klanten leert kennen, data verzamelt over hun wensen en bedenkt hoe jij die wensen het best kunt vervullen. In de tweede stap maak je onderscheid tussen de verschillende klantgroepen die je geïdentificeerd hebt aan de hand van hun verwachte ‘lifetime value’ en wensen, en prioriteer je ze voor jezelf. De derde stap is ervoor om te ontdekken welk middel het meest geschikt is om je verschillende klantgroepen te bereiken. Omdat je de wensen en voorkeuren van je klanten nu kent, weet je als het goed is ook welke middelen het beste aansluiten. Dan breekt nu de leukste stap aan: het personaliseren van je communicatie.
Hoe persoonlijker jij je boodschap maakt, hoe beter je de wensen van je klanten kunt vervullen. Plunder dus je database op zoek naar alles wat je te weten kunt komen over ze. En als je geen salesapparaat tot je beschikking hebt om je klanten mee te bestoken, doe je dat met andere middelen. We hebben het al gehad over e-mail, maar dat is niet altijd de beste optie. Middelen die door de brievenbus gaan, zijn een goed alternatief voor een persoonlijk gesprek. Want iets dat je kunt vasthouden, aan jou persoonlijk gericht is en ook nog eens inspeelt op jouw wensen, is iets dat je aandacht dubbel en dwars verdient.
Dus: hoe win ik de strijd om aandacht?

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk