Zo’n 2 miljard mensen checken elke dag hun Facebook, bijna iedereen op Instagram volgt een bedrijf en per seconde worden er 9 tweets verstuurd. Social media is een geweldig marketingkanaal! Daarom geven we jou 5 tips voor organisch succes en 5 voor social advertising. (Hoppa, na deze intro zijn we weer 70 tweets verder!)
Om in de picture te blijven bij je doelgroep én om vrienden te worden (of te blijven) met het algoritme van social media, is het belangrijk om regelmatig te posten. Daarvoor is het aan te raden om je eigen systeem te vinden: bedenk je het liefst al je content van tevoren, kies dan bijvoorbeeld voor een tool waarin je alles kunt inplannen en de berichten geautomatiseerd worden. Zo heb je er geen omkijken meer naar. Vaak geeft zo’n programma ook tips voor strategische publicatietijden en populaire hashtags.
Zodra je iets plaatst, toont het algoritme je bericht aan een kleine groep volgers. Zo test het systeem hoe je bericht het doet: scrollen mensen er zo langs, klikken ze op ‘Meer lezen’ of laten ze een reactie achter? Pas als je bericht goed scoort bij deze testgroep, komt hij in de feed van de rest van je volgers. De truc zit hem hier dus in content maken die in korte tijd goed werkt bij je volgers. Ofwel: sluit aan bij hun interesses en behoeftes! Dit gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Test verschillende formats uit, analyseer content die goed aanslaat en vraag eens om feedback.
Tag je vrienden, check de video en klik hier! Er zijn heel wat acties om op aan te sturen. Baseer je ‘call to action’ op het doel van je bericht, zoals:
Bekendheid KPI’s: volgers, paginabezoeken, bereik van je berichten Voorbeeld: een samenwerking met een influencer, wat een groot bereik moet opleveren
Betrokkenheid KPI’s: interactie die je volgers hebben met je content, zoals liken/reageren/delen Voorbeeld: een winactie waarbij je iemand moet taggen
Websiteverkeer KPI’s: clicks op links, bezoeken aan je website, conversie Voorbeeld: een artikel op je website waarvoor je op de link moet klikken
Bekijk eens een post die op de planning staat en check of die een logisch doel heeft en of het duidelijk is voor je volgers wat ze moeten doen!
Het beheren van social media is niet alleen zenden en posten. What’s in a name? Deze kanalen zijn bedoeld om sociaal te zijn! Ga dus het gesprek aan met je volgers, beantwoord vragen en reageer altijd op berichtjes. Door interactie aan te gaan met je volgers, is de kans groter dat zij interactie aangaan met jou en je content!
Anno 2021 leent social media zich niet alleen als extra verkoopkanaal. Bedenk waarom mensen jou volgen: je bent expert in jouw vakgebied en kunt waarde toevoegen. Wat zijn vragen waar jouw doelgroep mee zit? Het antwoord hierop is vaak waardevolle en superrelevante content! Persoonlijke, vakinhoudelijke content scoort beter dan supercommerciële.
Zoals je misschien merkt is het lastig om organisch (onbetaald) bereik te krijgen op social media. Dat maakt het interessant om social advertising in te zetten!
Bepaal vooraf goed waar je social advertising voor wil inzetten. Op basis van je strategie kun je je advertising accounts inrichten. Bij Drukwerkdeal doen we dit op basis van het SEE THINK DO CARE-model:
Het altijd goed om dus te bepalen of je social advertising in wil zetten voor aqcuisitie, retentie of allebei en op basis daarvan je advertentie account in te richten. Wil je meer weten over het SEE THINK DO CARE-model? Check dit blog!
Als je meer naamsbekendheid wilt krijgen (een actie uit de SEE-fase), heeft het nog geen zin producten te promoten met social advertising. In plaats daarvan zet je in deze fase laagdrempelige content in waarmee een groot bereik haalt en je doelgroep je leert kennen: een video, bijvoorbeeld. Ga voor elke fase na of je geschikte content hebt om mee te adverteren.
In Facebook advertising bouw je bijvoorbeeld doelgroepen op basis van demografische gegevens en interesses. Met behulp van een Facebook Pixel maak je zelf doelgroepen aan op basis van bijvoorbeeld websitebezoeken of aankopen op je site. Dus: weet wie je wilt bereiken!
Geef je advertenties een duidelijke 'call to action' (CTA) als je doelgroep iets moet doen, zoals:
Facebook heeft ingebouwde CTA-buttons die je gemakkelijk aan je advertenties kunt toevoegen.
Maak je advertentiebeelden en posts in de juiste afmetingen op en houd hierbij ook rekening met mobiele gebruikers.