
10 tips voor succesvolle socials: organisch & social advertising
Zo’n 2 miljard mensen checken elke dag hun Facebook, bijna iedereen op Instagram volgt een bedrijf en per seconde worden er 9 tweets verstuurd. Social media is een geweldig marketingkanaal! Daarom geven we jou 5 tips voor organisch succes en 5 voor social advertising. (Hoppa, na deze intro zijn we weer 70 tweets verder!)
Tip 1: Vind je eigen systeem
Tip 2: Doe het voor je doelgroep
Tip 3: Kies een duidelijk doel per bericht
Tag je vrienden, check de video en klik hier! Er zijn heel wat acties om op aan te sturen. Baseer je ‘call to action’ op het doel van je bericht, zoals:
- Bekendheid
KPI’s: volgers, paginabezoeken, bereik van je berichten Voorbeeld: een samenwerking met een influencer, wat een groot bereik moet opleveren
- Betrokkenheid
KPI’s: interactie die je volgers hebben met je content, zoals liken/reageren/delen Voorbeeld: een winactie waarbij je iemand moet taggen
- Websiteverkeer
KPI’s: clicks op links, bezoeken aan je website, conversie Voorbeeld: een artikel op je website waarvoor je op de link moet klikken
Bekijk eens een post die op de planning staat en check of die een logisch doel heeft en of het duidelijk is voor je volgers wat ze moeten doen!
Tip 4: Gebruik social media om sociaal te zijn
Tip 5: Maak het persoonlijk
Zoals je misschien merkt is het lastig om organisch (onbetaald) bereik te krijgen op social media. Dat maakt het interessant om social advertising in te zetten!
Tip 6: Bedenk een langetermijnstrategie voor je advertenties
- Advertenties in de SEE-fase worden afgerekend op bereik
- In de THINK- en CARE-fase richten we op verkeer naar de website
- Advertenties in de DO-fase op basis moeten conversies opleveren
Het altijd goed om dus te bepalen of je social advertising in wil zetten voor aqcuisitie, retentie of allebei en op basis daarvan je advertentie account in te richten. Wil je meer weten over het SEE THINK DO CARE-model? Check dit blog!
Tip 7: Kies voor geschikte content
Als je meer naamsbekendheid wilt krijgen (een actie uit de SEE-fase), heeft het nog geen zin producten te promoten met social advertising. In plaats daarvan zet je in deze fase laagdrempelige content in waarmee een groot bereik haalt en je doelgroep je leert kennen: een video, bijvoorbeeld. Ga voor elke fase na of je geschikte content hebt om mee te adverteren.
Tip 8: Maak inzichtelijk wie je doelgroep is
Tip 9: Roep aan tot actie met een goede CTA
Geef je advertenties een duidelijke 'call to action' (CTA) als je doelgroep iets moet doen, zoals:
- Een whitepaper downloaden
- Je website bezoeken
- Een blog of artikel lezen
- Zich inschrijven voor een nieuwsbrief
- Profiteren van een kortingscode
Facebook heeft ingebouwde CTA-buttons die je gemakkelijk aan je advertenties kunt toevoegen.
Tip 10: Geef je advertenties de juiste afmetingen
Maak je advertentiebeelden en posts in de juiste afmetingen op en houd hierbij ook rekening met mobiele gebruikers.
