secondary social-media

10 tips voor succesvolle socials: organisch & social advertising

donderdag 4 maart 2021

Zo’n 2 miljard mensen checken elke dag hun Facebook, bijna iedereen op Instagram volgt een bedrijf en per seconde worden er 9 tweets verstuurd. Social media is een geweldig marketingkanaal! Daarom geven we jou 5 tips voor organisch succes en 5 voor social advertising. (Hoppa, na deze intro zijn we weer 70 tweets verder!)

Tip 1: Vind je eigen systeem

Tip 1: Vind je eigen systeem Om in de picture te blijven bij je doelgroep én om vrienden te worden (of te blijven) met het algoritme van social media, is het belangrijk om regelmatig te posten. Daarvoor is het aan te raden om je eigen systeem te vinden: bedenk je het liefst al je content van tevoren, kies dan bijvoorbeeld voor een tool waarin je alles kunt inplannen en de berichten geautomatiseerd worden. Zo heb je er geen omkijken meer naar. Vaak geeft zo’n programma ook tips voor strategische publicatietijden en populaire hashtags.

Tip 2: Doe het voor je doelgroep

Tip 2: Doe het voor je doelgroep Zodra je iets plaatst, toont het algoritme je bericht aan een kleine groep volgers. Zo test het systeem hoe je bericht het doet: scrollen mensen er zo langs, klikken ze op ‘Meer lezen’ of laten ze een reactie achter? Pas als je bericht goed scoort bij deze testgroep, komt hij in de feed van de rest van je volgers. De truc zit hem hier dus in content maken die in korte tijd goed werkt bij je volgers. Ofwel: sluit aan bij hun interesses en behoeftes! Dit gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Test verschillende formats uit, analyseer content die goed aanslaat en vraag eens om feedback.

Social-organic-afbeeldingen-cheatsheet

Tip 3: Kies een duidelijk doel per bericht

Tag je vrienden, check de video en klik hier! Er zijn heel wat acties om op aan te sturen. Baseer je ‘call to action’ op het doel van je bericht, zoals:

  • Bekendheid

KPI’s: volgers, paginabezoeken, bereik van je berichten Voorbeeld: een samenwerking met een influencer, wat een groot bereik moet opleveren

  • Betrokkenheid

KPI’s: interactie die je volgers hebben met je content, zoals liken/reageren/delen Voorbeeld: een winactie waarbij je iemand moet taggen

  • Websiteverkeer

KPI’s: clicks op links, bezoeken aan je website, conversie Voorbeeld: een artikel op je website waarvoor je op de link moet klikken

Bekijk eens een post die op de planning staat en check of die een logisch doel heeft en of het duidelijk is voor je volgers wat ze moeten doen!

Tip 4: Gebruik social media om sociaal te zijn

Tip 4: Gebruik social media om sociaal te zijn Het beheren van social media is niet alleen zenden en posten. What’s in a name? Deze kanalen zijn bedoeld om sociaal te zijn! Ga dus het gesprek aan met je volgers, beantwoord vragen en reageer altijd op berichtjes. Door interactie aan te gaan met je volgers, is de kans groter dat zij interactie aangaan met jou en je content!

Tip 5: Maak het persoonlijk

Tip 5: Maak het persoonlijk Anno 2021 leent social media zich niet alleen als extra verkoopkanaal. Bedenk waarom mensen jou volgen: je bent expert in jouw vakgebied en kunt waarde toevoegen. Wat zijn vragen waar jouw doelgroep mee zit? Het antwoord hierop is vaak waardevolle en superrelevante content! Persoonlijke, vakinhoudelijke content scoort beter dan supercommerciële.

Zoals je misschien merkt is het lastig om organisch (onbetaald) bereik te krijgen op social media. Dat maakt het interessant om social advertising in te zetten!

Tip 6: Bedenk een langetermijnstrategie voor je advertenties

Tip 6: Bedenk een langetermijnstrategie voor je advertenties Bepaal vooraf goed waar je social advertising voor wil inzetten. Op basis van je strategie kun je je advertising accounts inrichten. Bij Drukwerkdeal.nl doen we dit op basis van het SEE THINK DO CARE-model:

  • Advertenties in de SEE-fase worden afgerekend op bereik
  • In de THINK- en CARE-fase richten we op verkeer naar de website
  • Advertenties in de DO-fase op basis moeten conversies opleveren

Het altijd goed om dus te bepalen of je social advertising in wil zetten voor aqcuisitie, retentie of allebei en op basis daarvan je advertentie account in te richten. Wil je meer weten over het SEE THINK DO CARE-model? Check dit blog!

Tip 7: Kies voor geschikte content

Als je meer naamsbekendheid wilt krijgen (een actie uit de SEE-fase), heeft het nog geen zin producten te promoten met social advertising. In plaats daarvan zet je in deze fase laagdrempelige content in waarmee een groot bereik haalt en je doelgroep je leert kennen: een video, bijvoorbeeld. Ga voor elke fase na of je geschikte content hebt om mee te adverteren.

Tip 8: Maak inzichtelijk wie je doelgroep is

Tip 8: Maak inzichtelijk wie je doelgroep is In Facebook advertising bouw je bijvoorbeeld doelgroepen op basis van demografische gegevens en interesses. Met behulp van een Facebook Pixel maak je zelf doelgroepen aan op basis van bijvoorbeeld websitebezoeken of aankopen op je site. Dus: weet wie je wilt bereiken!

Tip 9: Roep aan tot actie met een goede CTA

Geef je advertenties een duidelijke 'call to action' (CTA) als je doelgroep iets moet doen, zoals:

  • Een whitepaper downloaden
  • Je website bezoeken
  • Een blog of artikel lezen
  • Zich inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Profiteren van een kortingscode

Facebook heeft ingebouwde CTA-buttons die je gemakkelijk aan je advertenties kunt toevoegen.

Tip 10: Geef je advertenties de juiste afmetingen

Social-advertising-afbeeldingen-cheatsheet

Maak je advertentiebeelden en posts in de juiste afmetingen op en houd hierbij ook rekening met mobiele gebruikers.


  1. #Marketing

Online marketeer
Marlijn van Ingen

Online marketeer bij Drukwerkdeal.nl

Lees meer van Marlijn van Ingen

Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.