secondary interview-poseidon-dry-gin

Zo maakt Cindy een succesvol merk van Poseidon Gin

maandag 1 februari 2021

Na een paar jaar zwoegen op een cruiseschip en dranken promoten op Schiphol wist Cindy het: ze wilde haar eigen gin creëren. "Eén die zó lekker is dat je hem ook zonder tonic kunt drinken." Nu staat Poseidon Gin te stralen op driehonderd locaties. Hoe ze dat voor elkaar heeft gebokst? Marlijn videobelt met Cindy en maakt kennis met de one-woman show achter het merk.

Tijdens haar werk op Schiphol kreeg Cindy een bijzondere interesse in gin. “Iedereen kent de gin-tonic, maar heb je het wel eens puur geproefd? Mijn moeder had me nooit verteld dat het zó lekker was!” Ze merkte op dat de drank bijna altijd gemixt wordt. “Dat vond ik gek. Zo is het begonnen: als er geen gin gemaakt wordt die puur ook lekker is, doe ik het gewoon zelf.”

Cindy van der Lubbe van Poseidon Gin

Hoe ben je te werk gegaan?

“Dat keukenkastje opentrekken en maar gaan proberen!” Eind 2018 begon Cindy met het maken van haar eigen infusies. “Ik had zo’n veertig potjes staan met verschillende kruiden en specerijen in alcohol.” De gin moest en zou haar passie voor de zee uitdragen, die ze na haar ervaring op cruiseschepen nog altijd met zich meedraagt. Daarom gebruikt ze zeewier (wakame) in het distillaat. “De meeste mensen denken dat de gin dan zout wordt, maar het mooie aan wakame is dat het een zoete hint geeft en de gin heel zacht maakt."

Poseidon Gin - Zee 2

Op je Instagram zie ik trotse selfies voor de schappen. Kun je iets vertellen over jouw ‘route to market’?

Inmiddels staat de teller op driehonderd verkoop- en schenkpunten (check de website voor alle locaties). Een flinke uitdaging! “Voordat een groothandel interesse toont, moet er al vraag naar zijn gecreëerd. Dat was een lastige klus: de horeca wilde Poseidon Gin namelijk graag hebben, als het maar te bestellen was bij de groothandel. Dan krijg je een kip-eiverhaal.”

Omdat Poseidon Gin bij sommige groothandels een optioneel artikel is, zijn de filialen niet verplicht om de gin in de winkel te leggen. "Daarom ben ik al bij 25 van de 50 Sligro-vestigingen langsgegaan om hen de gin zelf te laten ervaren." Hetzelfde deed ze bij slijterijen en horecazaken.

En daar kwamen wij om de hoek kijken! Hoe heb je je gepresenteerd?

“Ik heb bij Drukwerkdeal.nl canvasdoeken en brochures besteld. Ook de etiketten voor de miniatuurtjes komen er vandaan.” Verder laat Cindy zien wie ze is met demo’s in de winkels met roll-up banners die ze overal mee naartoe neemt, visitekaartjes, stickers, receptenboekjes, informatiekaartjes en plakvingerbestendige tafelkaarten voor de horeca. “Als je met veel materiaal aankomt laat je zien dat erover hebt nagedacht.”

Cindy in Sligro Forepark

Hoe valt Poseidon Gin op naast de 150 andere flessen?

"Om op te boksen tegen grote merken met een eigen marketingafdeling, moet de Sligro-medewerker het product goed kennen." Daarom laat Cindy informatieboekjes en miniatuurflesjes achter bij elke bezochte vestiging. “Ze moeten iets over Poseidon Gin weten te vertellen en er enthousiast over zijn. Nu hebben ze hem zelf geproefd!”

Wat is jouw ultieme droom?

“Ik wil graag de grens over en exporteren naar alle Europese landen en zeker ook naar Griekenland (omdat Poseidon in de Griekse mythologie de god van de zee is). En mijn allergrootste droom is dat mijn gin zelf de zee op mag. Het liefst ook bij de cruisemaatschappij waar ik zelf heb gewerkt.”

Cindy Sunset

Het komt over alsof je een heel team aan je zijde hebt…

Cindy barst in lachen uit. "Nou, bedankt voor het compliment! Ik heb geen team – het is me, myself, Poseidon Gin en Drukwerkdeal.nl." Gelukkig helpt haar moeder Cindy soms bij demo’s en heeft ze een creatieve buurvrouw die het logo op kleding borduurt en pakjes naait voor de flessen (echt waar, kijk maar op Instagram!). Verder is Poseidon Gin een one-woman show.

“Als je iets niet weet, vertelt het internet je wel hoe iets moet,” zegt Cindy. “Ik heb vele designs zelf gemaakt. Wél met de servicedesk en tips van Drukwerkdeal.nl natuurlijk. Jullie zijn vast gek van me geworden!”

We sluiten af met een quote van Cindy die haar ervaring van de afgelopen twee jaar mooi opsomt: “Als je er tijd aan besteedt en je inzet kun je meer dan je denkt. Een beetje Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”


  1. #Klanten
  2. #Horeca

Online marketeer
Marlijn van Ingen

Online marketeer bij Drukwerkdeal.nl

Lees meer van Marlijn van Ingen

Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.