Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Tim van Vitaminstore: “Zelfs het doosje moet perfect zijn”

Jan Jaap Holdijk plaatste dit bericht in Klanten

Drukwerkdeal laat zien wie je bent. En daarom gaan we de komende maanden langs bij onze klanten met de vraag: wie ben je en wat doe je? Onder de rook van Amsterdam vinden we in een typisch polderlandschap het hoofdkantoor van Vitaminstore. Daar ontmoeten we Tim den Hertog, marketing manager van Vitaminstore.

vitaminstore-blog-cover

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wie zijn jullie en wat doen jullie?

Vitaminstore is dé moderne health specialist. We hebben alles voor een gezond leven. Van vitaminen en voedingssupplementen tot beautyproducten. Happy, inspirerend en persoonlijk zijn onze uitgangspunten.

We willen echt je persoonlijk adviseur zijn. Want iedereen is anders, geen lichaam is hetzelfde. Dus werkt algemeen advies niet, je moet het persoonlijk aanpakken. Online, via de chat, telefonisch of via de medewerkers in onze winkels. En nooit vanuit een klacht, maar altijd vanuit een happy gevoel.

Hoe is Vitaminstore begonnen?

Vitaminstore is opgericht in 1995 door twee vrienden, Alain Vermeulen en Koert Otten. De één volgde een economieopleiding, de ander was inspanningsfysioloog. Dat bleek een goeie combinatie. Ze startten de eerste winkel in Osdorp in 1998. Andere winkels volgden snel. Vanaf het begin zijn we ook online actief en in 2006 hebben we Vitaminstore een compleet nieuwe look and feel aangemeten.

De Vitaminboost Juicebar voegden we in 2012 toe aan onze winkels. Als je door de winkelstraat loopt gaat een lekkere juice met een boost er altijd wel in. Dat zorgt voor een boel meer traffic. Je bedient een heel andere doelgroep, en je bereikt veel meer mensen.

Tegenwoordig hoor je veel over een omnichannel strategie, of multichannel. Dat je retail niet los kunt zien van online. Dat onderschrijf ik helemaal, maar voor ons is het niets nieuws. Dat doen wij vanaf het begin al. Als retailer kun je niet zonder online. En we zien dat onze site erg ondersteund wordt door de winkels. Samen ben je nog sterker. Wij hebben daarin absoluut een voorsprong op de concurrentie.

Hoe zet je Vitaminstore op de kaart?

Op veel verschillende manieren. We geven elk kwartaal een magazine uit, dat schrijven en maken we helemaal zelf. Een bladmanager is er fulltime mee bezig. Dit Vitaminmagazine heeft een oplage van 130.000 stuks. Daarvan gaan er 55.000 stuks direct naar klanten, op de deurmat. Ook ligt hij in ongeveer 20.000 wachtkamers, gaat het mee met online bestellingen en verspreiden we hem via de winkels. We proberen elke keer een andere bekende Nederlander op de cover te krijgen. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld Rens Kroes. Met haar boek over powerfood past zij natuurlijk helemaal bij ons.

vitamin-store-tijdschriften

Omdat we al zolang bestaan, hebben we veel vaste klanten. Ons loyaliteitsprogramma helpt daarbij. Klanten sparen voor elke euro een punt, die ze en met deze kunnen ze inleveren voor vele verschillende acties. Uiteraard in het Vitaminstore gevoel: Every Body Happy. Denk dan aan gezonde uitjes en producten waar je vrolijk van wordt. Daarnaast brengen we elke maand een folder uit. Drie keer per jaar gaat die huis-aan-huis in de omgeving van onze winkels.

Op social media zijn we actief op Instagram, Facebook en Twitter. Twitter gebruiken we vooral om vragen van klanten te beantwoorden. Facebook is ons belangrijkste kanaal. Onze doelgroep is toch wat ouder. De jeugd gebruikt geen Facebook meer, dat is waar papa en mama zitten. En dat is precies onze doelgroep, tussen de 35 en 55 jaar oud. Op Instagram laten we vooral Vitaminboost zien. Het is leuk om te zien dat op Instagram een heel andere doelgroep zit. Even een fotootje van je juice in het zonnetje plaatsen, dat is wat anders dan een foto van een potje vitaminen. Het is echt voor de scholier die in de pauze effe een lekker sapje haalt in de Beethovenstraat in Amsterdam. Ook zij hebben inmiddels meer zin in een juice dan in een colaatje.

Verder zijn we erg actief met e-mailmarketing. Onze contacten benaderen we meer dan eens per week. Persoonlijk, in ieders behoefte. Daarnaast hebben we ook een wekelijkse, meer algemene e-mail.

Wie zijn jullie klanten?

Ons assortiment is opgedeeld in vijf lijnen: Health, Sport, Beauty, Food en Life. Elke lijn heeft zijn eigen doelgroep. Toch komt het in het algemeen neer op de vrouw in het huishouden. Zij koopt de vitamientjes en de supplementen voor het hele gezin. Voor haar man, voor de kinderen, misschien ook wel voor opa en oma. Zodra het om sportvoeding gaat, gaat de man toch zelf even inlezen en naar de winkel om informatie te halen. En sport is weer onder te verdelen in duursport en krachtsport. Wij richten daarin weer meer op de duursport dan de krachtsport. Met Beauty richten we ons nadrukkelijk op de vrouw met onder andere natuur cosmetica, maar ook met producten voor beauty van binnenuit. Senioren tot slot benaderen we met een eigen lijn voor 50-plussers.

vitamin-store-verpakkingen

Wat zijn jullie ambities?

We hebben nu 31 winkels, 32 vanaf 1 april. We willen doorgroeien naar meer A-locaties voor onze winkels. Dan moet je denken aan Maastricht, Breda, Groningen en Zwolle. We zijn nu vooral aanwezig in de Randstad en op sommige plekken in Utrecht, Brabant en Limburg. Meer landelijke dekking, dat is zeker een doel. We zijn een gezond bedrijf, en we groeien in ons eigen tempo door. Online is een heel belangrijke pijler maar we kunnen absoluut niet zonder onze winkels. Juist omdat wij producten verkopen waarbij advies zo belangrijk is.

Heb je tips voor startende ondernemers?

Denk goed na over je doelgroep en hoe je die moet bereiken. Test veel, zeker online. Elke aanname die je maakt kan onjuist zijn. Ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt dat ik volledig overtuigd was van een bepaald resultaat. Maar testen wezen het tegendeel uit. Vergeet daarnaast je consument niet, die is het belangrijkste. Persoonlijke benadering en service moeten perfect zijn. Alles moet kloppen: het doosje waarin je de bestelling verstuurt, de inhoud ervan, het potje, het verhaal eromheen, de bedankpagina wanneer een klant besteld heeft. Daar moet je moeite insteken, om het voor elke individuele klant speciaal te maken.

Naar de site van Vitaminstore