In het Havenkwartier in Deventer waar dagelijks schepen aanleggen, staat een oude loods met een gebogen dak. Een muurschildering en terras voor de deur verklappen dat het niet zomaar een loods is. Dit is PUNT, een creatieve eventlocatie en café. Eigenaren Egbert Scheffer en Laurien Mink vertellen wat hun locatie zo bijzonder maakt en hoe zij hun concept in de markt zetten.
Egbert en Laurien zijn al veertien jaar een stel. Ze hebben twee kinderen en sinds november 2019 hebben ze ook samen een zaak: PUNT. Voor Laurien is deze nieuwe vergaderlocatie deels vertrouwd terrein. “Onder de naam Deventer PIT had ik verschillende vergaderlocaties in de binnenstad”. Egbert: “Ik ben nu tien jaar ondernemer in het creatieve vak. Twee jaar geleden zei Laurien, ‘Ik wil wel een stapje groter’.” Laurien: “En toen kwam dit pand in beeld”. PUNT was geboren.
L: “Dat zit vooral aan Egberts kant. Hij biedt zelf onder andere tape-art workshops en stop-motion workshops aan. En we zijn nu aan het bedenken welke creatieve activiteiten je kunt doen als onderbreking van een teamdag. Je kan bijvoorbeeld eerst vergaderen, lekker lunchen en daarna een leuke activiteit doen”.
L: “We doen alles naar de vraag van onze gast. Die creativiteit zie je hier overal in terug. Niet alleen in de gastvrijheid voor de beleving van de gast, ook door andere dingen te laten zien dan standaard”.
“Toen kwamen we in gesprek met architectenbureau Studio Groen+Schild, hier ook op het Havenkwartier. We wilden iets met een kast, een doos, een kubus in het midden. Dat hebben ze vertaald naar een verdiepingshoge kast. Het geeft je een huiselijk gevoel, maar je hebt echt een enorme houten kast in het midden staan. Aan de ene kant zijn daar de wc’s in verwerkt, aan de andere kant de keuken. En aan de beide andere zijden zijn er de pantry’s in verwerkt.”.
L: “Ik ben heel blij met het resultaat. Het is precies geworden zoals we hadden gedacht”.
L: “Tips van gasten zijn goud waard. Of je het wel of niet gebruikt, het zet je wel even weer stil en daar ga je over nadenken”.
E: “Als je al die punten opschrijft, dan ben je spekkoper”.
L: “We hebben ook kleine visitekaartjes gemaakt met daarop ‘Blik is beter’. Die doen we bij de drankjes die we bewust allemaal in blik serveren”.
E: “Je krijgt vaak vragende blikken als je blik op tafel zet. Met zo'n kaartje geef je er net wat meer aandacht aan. Iedereen denkt 'Oh, blik is beter? Wat slim eigenlijk!' En we hebben borden op de ramen, in plaats van stickers. We wilden flexibel zijn, zodat we met meerdere groepen kunnen werken. Je kunt dan duidelijk aangeven welke ingangen ze kunnen gebruiken”.
L: “We hebben hele waardevolle samenwerkingen met leveranciers als restaurant No.11 en de Broodbode. Je bent allemaal ondernemers, je hebt allemaal hart voor je eigen onderneming. Het is belangrijk dat je elkaar versterkt”.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk