secondary Bouwmaat

Erwin over duurzaamheid bij Bouwmaat: “Kleine stapjes zijn effectiever dan een radicale omslag”

donderdag 14 maart 2024

Duurzaamheid in je eigen huishouden is al een flinke opgave. Een uitdaging die nog een maatje groter wordt in je eigen bedrijf. Want hoe zorg je ervoor dat je duurzame ambities niet stranden in goede bedoelingen? Formulemanager Erwin Ketting van bouwgroothandel Bouwmaat staat voor dezelfde uitdaging. “Kleine stapjes zijn effectiever dan een radicale omslag.”

Isoleren, ventileren en luchtdicht bouwen. Drie woorden die vorm moeten geven aan de duurzame ambities van dé bouwmarkt voor zzp’ers en klusbedrijven, Bouwmaat.
Erwin-Bouwmaat

Als formulemanager bij Bouwmaat geeft Erwin niet alleen elke dag kaders aan als het gaat om zaken als category management, marketing en winkelinrichting, hij geeft ook richting aan de duurzame wind die door Bouwmaat waait.

Voor ondernemend Nederland ligt er een grote uitdaging op gebied van duurzaamheid. Welke plek heeft duurzaamheid binnen Bouwmaat?
“Duurzaamheid heeft een belangrijke plek in onze strategie ‘Duurzaam Verbonden’. We willen eraan bijdragen dat herstel, renovatie en onderhoud (HRO) duurzamer wordt door te zorgen dat woningen minder energie nodig hebben. Dit doen we door te focussen op een drietal klussen waarmee je de energievraag van een woning drastisch kan verlagen. Warmte of energie die een woning niet uitgaat, hoeft het er ook niet opnieuw in. Daarom is ons nieuwe mantra isoleren, ventileren en luchtdicht bouwen.”
afb Bouwmaat 3
Wat motiveerde jullie om bezig te gaan met duurzaamheid?
“De eerste prikkel om meer met duurzaamheid te doen is enerzijds ingegeven omdat Bouwmaat en de vier franchisenemers dat zelf willen. We willen onze rol pakken op het gebied van duurzaamheid. Anderzijds is het natuurlijk ook gewoon wetgeving waar je aan moet voldoen. Wij zijn een belangrijke speler in herstel, renovatie en onderhoudswerkzaamheden, dus wij vinden dat Bouwmaat daar een voortrekkersrol moet pakken. Dat geeft ons een onderscheidend vermogen ten opzichte van andere aanbieders voor onze doelgroep.”

Welke duurzaamheidsdoelen hebben jullie?
“Het hoofddoel is om de CO2-uitstoot van woningen te verlagen door te isoleren, ventileren en luchtdicht te bouwen. Daarnaast willen we ook duurzame bouwmaterialen als alternatief voor de bestaande bouwmaterialen toevoegen aan ons voorraadassortiment. Denk aan biobased materialen zoals houtvezelisolatie of vlasisolatie, maar bijvoorbeeld ook cradle-to-cradle-gipsplaten. En we kijken naar producten die in de productie minder energie kosten dan conventioneel bouwmateriaal. Overall is onze doelstelling om dé kennispartner te worden voor de ZZP’er op het gebied van duurzaam renoveren.”
afb Bouwmaat 2

Hebben jullie scherpe duurzaamheidsdoelstellingen?
“Bij bepaalde categorieën hebben we dat al wel gedaan, bijvoorbeeld waterkranen. We willen dat straks 100% van het assortiment bestaat uit waterbesparende oplossingen. Alle niet-waterbesparende kranen halen we dan uit de collectie. Voor andere categorieën worden dergelijke kpi’s nog opgesteld.”

Tegen wat voor uitdagingen loop je aan?
“Duurzaamheid is een mooi begrip, maar wat is duurzaam? Om daar een objectief antwoord op te kunnen geven, heb je een objectieve meetmethode nodig. Voor elk artikel kan je een LCA maken, een levenscyclusanalyse. Hoe lager de score, hoe duurzamer het artikel. Op zich een fantastische meetmethode, alleen hebben we bij Bouwmaat 12.000 artikelen op voorraad. Het is een hele lastige, omvangrijke, tijdrovende en dure klus om dat inzichtelijk te maken. Op dit moment zijn er misschien maar vijftienhonderd artikelen voorzien van een LCA die van toepassing is op onze doelgroep.”
afb Bouwmaat 1
Welke vragen hebben je klanten op het gebied van duurzaamheid?
“Je ziet dat klanten in eerste instantie komen met vragen over artikelen waar subsidieregelingen voor gelden. Denk aan zonnepanelen en warmtepompen. Terwijl de klussen die daarvóór zitten veel relevanter zijn. Je moet eerst zorgen dat je de energievraag van de woning terugbrengt. Vervolgens probeer je de rest van de benodigde energie zo duurzaam mogelijk op te wekken.”

Merk je dat er een gat zit tussen de duurzaamheid waar jullie naartoe willen en de behoeften van jullie klanten?
“Er is een gat tussen de kennis van onze vakmannen en hun opdrachtgevers, en de kennis die wij als Bouwmaat hebben. Dat proberen we te verkleinen, maar dat is best complex omdat wij niet direct communiceren met de opdrachtgever als business-to-business bedrijf.
afb Bouwmaat 10
Iedere medewerker van Bouwmaat heeft basiskennis over duurzaam renoveren. Medewerkers met veel klantcontact hebben een verdiepende training gehad zodat zij hier nog meer kennis over hebben. We willen in de loop van 2024 in elke vestiging een specialist duurzaam renoveren hebben die de klant optimaal kan adviseren over duurzaam renoveren in de praktijk.”

Hoe ziet de perfecte toekomst van Bouwmaat eruit als het gaat om duurzaamheid?
“Als wij onze strategie goed uitvoeren, dan hebben wij over tien jaar een assortiment waarin biobased materialen in elke categorie beschikbaar zijn. Waarin veel van onze artikelen losmaakbaar zijn of van gerecycled materiaal. En we moeten zorgen dat we het aantal verpakkingsmaterialen minimaliseren. Qua logistiek kijken we bijvoorbeeld of het nodig is om elke dag aan te leveren.
afb Bouwmaat 9

We zijn een inkoopbeleid aan het maken waarin we duurzaamheid een belangrijkere rol geven. Voorheen was het ondergeschikt aan de p van prijs. Nu speelt duurzaamheid ook een rol, dus leveranciers moeten aan bepaalde eisen voldoen. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar dit zal over een aantal jaar gemeengoed zijn.”

Houd je in je keuzes voor drukwerk rekening met duurzaamheid?
“We bestellen heel veel pos-materiaal bij Drukwerkdeal.nl. We hebben een platform waar de vestigingen zelf kunnen bestellen, het brand portal. En daar kijken we of we duurzame pos-materialen kunnen bestellen. We zijn met Drukwerkdeal.nl een gezamenlijk traject opgestart, om bijvoorbeeld duurzame roll-up banners te ontwikkelen.”
afb Bouwmaat 4
Voor een groot bedrijf als Bouwmaat is de weg naar verduurzaming complex. Welke tips heb je voor andere ondernemers, groot of klein, die ook duurzamer aan de slag willen?
“Hoe groot of klein je ook bent, het is belangrijk om je mensen mee te nemen in je transitie. Om niet te snel te gaan. Je kan Bouwmaat zien als een locomotief met heel veel wagonnetjes, waarbij de formule de locomotief is. Als we te snel gaan, verliezen we onze wagonnetjes en komen we alleen bij het eindstation aan. Dus je moet zorgen dat je stap voor stap iedereen meeneemt in de transitie naar een duurzamere business, maar dus ook heel dicht bij de kern van je zaak blijft. afb Bouwmaat 7 Dat geldt ook voor je klanten. Onze klant is gewend om met een bepaald type bouwmateriaal te werken en zal deze elders inkopen als je te snel je assortiment omgooit. Wij moeten hetzelfde blijven aanbieden en het duurzame alternatief ernaast zetten, het makkelijker maken om dat te gebruiken en de klant daarop te wijzen. Zo leert hij dat er een duurzaam alternatief is. En als je met de klant in gesprek bent en hem wijst op het nut en de noodzaak van dat duurzame alternatief, dan is de scoringskans denk ik veel groter en zal je geleidelijk aan zorgen dat duurzame alternatieven meer gebruikt worden. Ik denk dat dat belangrijk is. Dat je weet hoe je klant acteert en dat kleine stapjes waarschijnlijk effectiever zijn dan een radicale omslag.”


  1. #Klanten

Jan Jaap Holdijk

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.

Lees meer van Jan Jaap Holdijk

Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.