Nieuwe look voor een verbeterde ervaring! Dezelfde functionaliteit, met een frissere uitstraling.

secondary Rabauw

Joyce van Rabauw Craft Beer: “Als je drukwerk bestelt, wil je gewoon dat het klopt”

maandag 24 juli 2023

Wie een neusje heeft voor speciaalbier, is het merk Rabauw hoogstwaarschijnlijk al tegen het lijf gelopen. Kleurrijke blikken met namen als ‘Happily Cherried’ en ‘Hopgedonderd’ lachen je toe vanaf de (digitale) toonbank. Maar wat maakt dit speciaalbier zo bijzonder? Zijn het de opvallende designs of de goedlachse Rabauwers die de show stelen? Een ding is zeker: Rabauw staat voor het omarmen van imperfectie. Joyce van Rabauw: “Maar als je drukwerk bestelt, wil je gewoon dat het klopt!''

Wie ben je en wat doen jullie?

"Ik ben Joyce, marketingmanager bij Rabauw. Bij Rabauw maken we bier op een andere manier dan de meeste brouwers doen. Wij doen dat door het aanbieden van leer/werktrajecten en dagbestedingsplekken aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Onze missie is om zo min mogelijk talent te verspillen en juist te kijken: wat kan iemand wel? We merken dat als je die mensen jouw aandacht geeft, ze in staat zijn tot hele mooie dingen."

blogbeelden Rabauw 5

Hoe werkt Rabauw?

“We zijn een sociale onderneming. Alles wat wij doen is om uiteindelijk een nog fijnere werkplek te realiseren voor mensen die een korte of lange afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Het mooie aan een brouwerij is dat er veel bij komt kijken. Het is niet alleen in een pan roeren, maar ook bieren rondbrengen en mooie posters opmaken, socialmediateksten schrijven en werken in de bijbehorende brewpub in de keuken of bediening. Omdat het een multidisciplinaire omgeving is, kunnen we veel soorten werk aanbieden. Zo is er altijd wel iets te vinden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die een veilige omgeving zoeken om in te groeien. Op die manier geven wij door onze aandacht hen de kans aandacht te geven aan hun passie. Uiteindelijk kunnen zij met de ervaring en zelfvertrouwen die ze hier krijgen, doorstromen naar een andere organisatie.’’

Hoe is dat begonnen?

“Rik en Gijs, de eigenaren, hadden al eerder een horecazaak, Gij&Ik. Naast het runnen van een zaak brouwden ze bier in potten en pannen wanneer ze konden. Ze besloten om er vier jaar later een merk aan te hangen, Rabauw. Tegelijkertijd was hun vriend Ad studieloopbaanbegeleider en werkte hij met probleemjongeren. Hij stoorde zich aan het web van bureaucratie, dat probleemjongeren niet verder hielp in wat ze wel konden doen om hun steentje bij te dragen.

blogbeelden Rabauw 6

Ze besloten hun krachten te bundelen: een maatschappelijk verantwoord merk dat probleemjongeren de kans gaf mee te draaien in de brouwerij. Het bleek een formule die bij iedereen in de smaak viel!

Inmiddels is Rabauw uitgegroeid tot een onderneming waar vele jongeren actief zijn. Van social teksten schrijven tot bierbrouwen - we laten hiermee zien dat iedereen altijd wel ergens aan kan bijdragen. ”

Wat is het doel van Rabauw?

“Ons doel is om de arbeidsmarkt voor mensen toegankelijker te maken. We hebben de Rabauw-groep, dat naast een administratieve samenwerking ook helpt om mensen die binnen Rabauw ervaring hebben opgedaan door te stromen naar een ander bedrijf zonder sociale missie. Het hele traject waarin zij dat doen vindt plaats binnen Rabauw. Wat ons onderscheidt van andere brouwerijen, is dat we hier horen: ‘Ik was een toeschouwer van de arbeidsmarkt, maar ben er binnen Rabauw achter gekomen wat mijn waarde is.’ Dat is een hele andere impact dan een keigoeie IPA brouwen, wat we ook doen.

blogbeelden Rabauw 9

We willen we mensen bekend maken met onze sociale missie, en ook met dat ze hier gewoon kunnen genieten van goede biertjes, lekker eten en een gezellige sfeer. Door onze sociale missie te communiceren met een knipoog, laten we zien dat dit niet altijd een zwaar verhaal hoeft te zijn. ”

Welke middelen gebruiken jullie daarvoor?

“Dit doen we met behulp van verschillende uitingen. Bijvoorbeeld met een prikkelende quote op een T-shirt of op een flyer. We gebruiken roll-up banners en bouwhekspandoeken, maar ook posters op bijvoorbeeld festivals. Ook verkopen we onze bieren in de brewpub, slijterijen en andere horecazaken en via onze webshop. Het verhaal staat dan al op het blik, maar het is belangrijk om mensen net wat meer context te geven. Met een flyer kunnen we dan meer informatie geven over wie we zijn en wat we willen.Iemand die voor een biertje de brewpub inloopt en vervolgens met een nieuwe visie naar buiten gaat - die hebben we het liefst.’’

Hoe zorg je dat die boodschap zo goed mogelijk overkomt?

“In al onze uitingen zorgen we ervoor dat die sociale boodschap naar buiten komt op een ludieke manier. Hierdoor gaan mensen er echt over nadenken. Over onze uitingen wordt dus goed nagedacht. Over hoe het eruit ziet en welk materiaal we willen gebruiken zodat de boodschap écht overkomt.

blogbeelden Rabauw 1

Natuurlijk hebben we met verschillende partijen om tafel gezeten om te kijken waar we de juiste materialen kregen voor een goede prijs. We kwamen automatisch uit bij Drukwerkdeal omdat de goede producten gewoon supersnel geleverd werden. We zijn een kleine organisatie: we maken iets en het moet gelijk kloppen. Het moet de volgende dag al op tafel liggen. Dat snelle schakelen is wel waarom we bij Drukwerkdeal uitkwamen.

We hebben daarnaast contact met experts binnen Drukwerkdeal, die ons vertellen hoe bepaalde bestanden precies moeten worden aangeleverd. Iemand die meedenkt, ook met toekomstige projecten. Zoals onze accountmanager Dennis, die met ons meedenkt in hoe we nieuwe ideeën zo goed mogelijk tot leven kunnen laten komen. Het is fijn dat je bij elk project wel iemand te spreken krijgt die op zijn of haar manier kan meedenken in hoe je iets het beste kan uiten.”

blogbeelden Rabauw 3

Wat maakt jou zo trots op Rabauw ?

“Onze slogan: ‘Hou van Rauw’ maakt me trots. Het betekent: ‘omarm imperfectie'. Iedereen heeft zijn of haar eigen talenten en kan bijdragen aan de maatschappij. Op de blikken staan Rabauwers compleet met hun levensverhaal afgebeeld. Ook in de brewpub krijgen zij een speciaal plekje aan de wall-of-fame, waar zij op een foamboard met hun gezicht afgebeeld staan. Uiteindelijk hopen we dat die hele muur vol staat met Rabauwers die vereeuwigd zijn.”

Rabauw is samen met de horecazaken GIJ&ik, Buskens en webshop Craftonly.nl onderdeel van de Rabauw-groep. Wil je meer weten over het verhaal van Rabauw? Bezoek dan eens hun website, of volg hen op Instagram of Facebook.


  1. #Klanten
  2. #Producten & Materialen

Isabel Egbers

Deze woordgrapkunstenaar en gameliefhebber schrijft voor Drukwerkdeal.nl naast de vetste social teksten ook zo nu en dan een blog.

Lees meer van Isabel Egbers
Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal.nl is een FSC-gecertificeerd bedrijf met licensiecode C103631 en certificaatcode CU-COC-816048. Alleen producten gelabeld als zodanig zijn FSC-gecertificeerd.