
Hoe stampertje een icoon werd: de geschiedenis van het Playboy logo
Hugh Hefner, oprichter van het populairste blad dat niemand las, is niet meer. Tijd om terug te blikken op zijn grootste visuele geschenk aan de wereld: het Playboy-konijn.
De Verenigde Staten: een groot land vol vriendelijk en ambitieus volk. Wel een tikkie conservatief misschien, voor onze fris Hollandse smaak. Dus kun je je voorstellen dat er flink wat gefronst werd toen in 1953 het eerste exemplaar van een tijdschrift vol niet bepaald conservatief geklede dames in de kiosken verscheen: Playboy. Ook al stond op de cover van het eerste exemplaar het icoon van die tijd, Marilyn Monroe. Oprichter Hugh Hefner hield echter stand, met succes. Moest hij de eerste editie van Playboy nog financieren met een lening van $1.000,- van zijn moeder, later woonde hij in een huis dat hij in 2016 zou verkopen voor $100 miljoen.
Een chique konijn
Van Stag Party naar Playboy
Eigen logo maken? In deze gratis Illustrator tutorial leer je alles over de technieken. Na afloop kan je zelfstandig een bedrijflogo maken dat je kan showen aan je familie, je vrienden, of je collega's. Dus waar wacht je nog op? Schrijf je in en maak je eigen logo!
Keuze voor een logo
Over de keuze voor een konijn als logo, vertelde Paul het volgende: “Ik koos voor een konijn als symbool van het magazine vanwege de humoristische seksuele connotatie, en omdat het een vrolijk en speels beeld is. Ik trok hem een smoking aan omdat het hem een verfijnd voorkomen gaf. Er was ook een redactionele overweging. Omdat de tijdschriften de New Yorker en Esquire mannen als symbool gebruiken, dacht ik dat het konijn onderscheidend zou zijn. En het idee van een konijn gekleed in formele avondkleding vond ik charmant, amusant en goed”.
Gestileerd logo
De Playboy bunny groeide uit tot één van de sterkste merken ter wereld. Het siert niet alleen het iconische tijdschrift, je vindt het ook op tv-zenders, kleding, parfum en allerlei andere lifestyle artikelen. De Playboy bunny blijkt een lange adem te hebben.

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk