Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Het nieuwe Google logo – de kracht van een nieuwe huisstijl

Jan Jaap Holdijk plaatste dit bericht in Design

Grafisch ontwerp is een vloeiend iets. Het verandert zoals de kleuren van de bomen. Elk jaar ontstaan er nieuwe trends, en bedenken de beste ontwerpers nieuwe designstandaarden. Zelfs zoekreus Google onttrekt zich daar niet aan. Hoog tijd: het is voor het eerst in 16 jaar dat Google zijn logo aan een flinke revisie onderwerpt.

Geschiedenis van het Google logo

In de zestien jaar sinds het ontstaan van Google zie je een mooie evolutie van het logo. Om de paar jaar deed het bedrijf kleine aanpassingen. 2015 staat in het teken van een bescheiden revolutie.

Geschiedenis-van-het-google-logo

Een beter Google-logo

De wijzigingen zijn subtiel en ingrijpend tegelijk. De basis blijft hetzelfde: de vier herkenbare kleuren. Een tint lichter, maar dat mag geen naam hebben. Opvallender is het nieuwe lettertype. Dat brengt het logo in lijn met dat van Google’s nieuwe moederbedrijf, Alphabet. Google stelt het nieuwe logo aan je voor in een video en legt in een blog uit wat de keuzes voor dit nieuwe logo waren. Belangrijke factoren hierbij zijn een kleinere bestandsgrootte en betere leesbaarheid op elk scherm.

Hoe vormgevers denken over het nieuwe Google logo

Smaken zijn als neuzen: iedereen heeft een andere. De meningen over het nieuwe Google logo zijn dan ook sterk verdeeld. Dat merken we al bij onze eigen vormgevers.

Elbert Wobben: Logische stap. Het oude logo, dat steeds werd getweakt, kon de huidige ontwikkelingen en visuele stijl binnen Google niet meer representeren. Het nieuwe (strakkere) logo doet dat veel beter. Verder is het nieuwe logo niet alleen een kwestie van een nieuw font, er is ook nagedacht hoe het nieuwbakken logo past bij allerlei interactieve stijlelementen. Kortom, ze hebben mijn fiat!

Bart Wekking: Jammer van het dikke font. Jammer van de Heineken letter: ‘e’. En ook jammer dat de dikte van de letters geen verbetering is. Al met al geen vooruitgang.

Jeroen Kouijzer: De kleuren van de letters in het logo zijn praktisch hetzelfde gebleven voor de herkenbaarheid. Het nieuwe logo van Google heeft een strakker en dikkere letter waardoor het duidelijk leesbaar wordt. Ook als die een flink stuk kleiner weergegeven wordt. Ten opzichte van het vorige – die de klassieke letter met schreef gebruikt – oogt deze ook gelijk een stuk speelser. En dat is denk ik ook wat Google wil. Net als in het oude logo zijn ook in het nieuwe Google logo de o’s in een kleine hoek gedraaid. Net zoals de ‘e’… kijk maar goed!

Inhakers en overeenkomsten

Andere bedrijven bleef de verandering van het logo niet onopgemerkt. Vooral Heineken kon het lachtende e’tje waarderen:

nieuwe-Google-logo-heineken-e

Een kleine wijziging in zo’n bekend logo. Een storm in een glaswater? Zeker is in ieder geval dat Google onontkoombaar is. Net als dit nieuwe logo.