Starten-2017-secondary

Tien tips om succesvol te starten in 2017

donderdag 12 januari 2017

2017 is begonnen! Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Heb jij het voornemen om dit jaar te starten met jouw eigen bedrijf? Dan heb je misschien iets aan onderstaande tien tips.

Tip 1: Maak altijd een ondernemingsplan

Dit is een onmisbare stap bij het succesvol starten met je bedrijf. Door een ondernemingsplan te maken breng je onder andere in kaart wat je doelen zijn, wat je sterke en zwakkere punten zijn, of er markt is voor jouw product of dienst, wat je doelgroep is en wat het financiële plaatje wordt. Wie zijn je concurrenten? Een ondernemingsplan is vaak geschreven om eventuele financiering aan te vragen bij bijvoorbeeld de bank, maar let op: een ondernemingsplan schrijf je in de eerste plaats voor jezelf.

Hier kun je uitgebreider lezen waar een ondernemingsplan aan moet voldoen. Hier kun je gratis een voorbeeld ondernemingsplan downloaden.

Starten-2017-ondernemingsplan

Tip 2: Bereken van tevoren jouw uurtarief

Welke prijs kun je rekenen? Hoe weet je zeker dat je uurtarief niet te laag of te hoog is? Hoeveel moet je rekenen om je premies en verzekeringen te kunnen betalen? Het is een vraag waar veel starters mee zitten. Speciaal daarvoor hebben we een netto uurtarief calculator ontwikkeld. Hiermee bereken jij je minimale uurtarief waar rekening wordt gehouden met je gewenste jaarinkomen, premies, studie- en vakantiedagen, administratie en acquisitie en meer. Hier kun je de calculator gratis gebruiken.

Tip 3: Bereken wat je netto mag besteden

Hierop volgt het berekenen van wat je netto kunt besteden. Door je financiële zaakjes goed in kaart te brengen voorkom je namelijk dat je teveel besteedt en later in de problemen komt. Door te berekenen wat jouw inkomen zal worden, heb je een realistisch beeld van wat je uit kunt geven. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat je van dit netto inkomen ook je pensioen, AOV, vakanties, financiële buffer en vaste lasten moet kunnen betalen. Via onze ‘netto inkomen’-calculator kun je dit eenvoudig zelf berekenen.

Hier kun je de calculator gratis gebruiken.

Tip 4: Houd je administratie op orde

Administratie: het is zeker niet het leukste gedeelte van ondernemen. Toch is een goede administratie een must. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt: je hebt je verzekeringen geregeld, bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en houd natuurlijk je eigen administratie goed bij. Wat is je omzet? Wat zijn je kosten? Hoeveel inkomen kun je uit jouw onderneming halen? Zijn er nog kostenposten waar je rekening mee moet houden? Je kunt er ook voor kiezen je administratie uit te besteden aan een boekhouder of accountant.

Tip 5: Zorg voor online vindbaarheid

Zou jij iemand inhuren waarover online niets is te vinden? Dat denk ik niet. Als starter is online vindbaarheid van cruciaal belang: het zorgt ervoor dat je opvalt en dat je potentiële klanten sneller de weg naar je vinden. Bovendien zorgt het voor een stukje professionaliteit. Zorg dus voor een goede, professionele website met contactgegevens, een portfolio bijvoorbeeld, een blog of iets anders persoonlijks. Het uitbesteden hoeft niet duur te zijn: via Yilps kun je al voor € 19,- per maand een website krijgen (inclusief hosting). Je website staat dan binnen één week online.

Vergeet echter ook het belang van social media niet, zoals een LinkedIn-(bedrijfs)pagina, Facebook en/of Twitter. Er zijn meer dan 6 miljoen mensen elke dag actief op Facebook en ruim anderhalf miljoen mensen op Twitter: grote kans dat jouw doelgroep zich hier ook bevindt! Geef bijvoorbeeld af en toe een kijkje achter de schermen, stel je ‘fans’ een vraag of leg ze een stelling voor en ga de interactie aan. Social media zijn ook van belang voor je vindbaarheid in Google.

Tip 6: Zorg voor een professionele uitstraling

Een slordig in elkaar gezet logo, snel zelfgemaakt visitekaartje of oude, verwassen bedrijfskleding met een oud logo: het is echt niet meer dan deze tijd. Een professionele uitstraling is het halve werk. Het laat zien dat jij jezelf en jouw bedrijf serieus neemt. Je kunt bijvoorbeeld via Drukwerkdeal alles voor de uitstraling van jouw bedrijf bestellen: van promotiemateriaal tot brochures, van visitekaartjes tot stickers, kleding, verpakking of persoonlijke relatiegeschenken.

Gratis tip: bestel nu voor minimaal €30 op Drukwerkdeal.nl en ontvang een gratis jaarlidmaatschap op Het Ondernemerscollectief.

Starten-2017-branding

Tip 7: Netwerken is belangrijk!

Netwerken. Niet iedereen houdt ervan of is er goed in, maar het is wel degelijk belangrijk om potentiële klanten te ontmoeten. Zorg er dus voor dat je jouw netwerk goed onderhoudt. Geef zo nu en dan advies of vraag hen om hulp. Houd je netwerk via social media bij, stuur zo nu en dan een nieuwsbrief als er bedrijfsontwikkelingen zijn en zorg dat je contact met elkaar houdt. Mocht je netwerkpartner eens iemand nodig hebben, dan ben jij hoogstwaarschijnlijk degene aan wie hij/zij denkt!

Tip 8: Sluit je aan bij een collectief

Als zelfstandige heb je niet alleen veel vrijheid, maar loop je ook risico. Dat is ook vaak hetgeen wat veel starters juist uitdagend vinden. Maar: wat gebeurt er als een opdrachtgever niet betaalt? En wat gebeurt er met een juridisch geschil? En bij wie kun je terecht als je bijvoorbeeld fiscale vragen hebt? Als starter komt er veel op je af.

Een collectief kan ervoor zorgen dat je terecht kunt met je ondernemersvragen, treedt op als belangenbehartiger en biedt je ook vaak leuke kortingen. Ook voor de kosten hoef je het niet te laten. Het Ondernemerscollectief kost bijvoorbeeld slechts € 29,95 per jaar en is fiscaal aftrekbaar.

Tip 9: Maak waar wat je belooft

Bedenk goed wat je beloftes zijn aan je klanten. Wees duidelijk en realistisch, zodat er geen verkeerde verwachtingen ontstaan. Hoe concreter je bent, hoe groter de kans is dat opdrachtgevers voor je kiezen. Als jij je beloftes waar kunt maken, heb je tevreden klanten. Dit is een uitstekende basis voor een lange termijn relatie!

Tip 10: Vraag referenties

En last but not least: zorg dat je, als je een opdracht hebt afgerond, om een referentie vraagt. Deze kun je bijvoorbeeld via je social media en website delen, maar ook op uitingen als folders of brochures over jouw bedrijf. Zo ben je niet alleen beter vindbaar, maar krijgen potentiële klanten ook nog eens een realistisch beeld van je. Des te eerder zullen ze jou vragen voor een opdracht.

Starten-2017-referenties

Nu je deze tien tips hebt gelezen, kun je succesvol aan de start in 2017!


  1. #Marketing
  2. #Gratis

Martijn Pennekamp

Martijn is de initiatiefnemer van het startersplatform welke hij medio 2010 is gestart naast zijn functie als bedrijvenadviseur bij de Rabobank. Halverwege 2011 heeft hij zijn stropdas aan de wilgen gehangen om zich volledig te richten op zijn startersplatform www.ikwordzzper.nl.

Lees meer van Martijn Pennekamp

Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.