Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Spaarkaart maken: de beste tip voor klantenbinding

Robin Bosch plaatste dit bericht in Marketing

In 1924 lanceerde Douwe Egberts het eerste spaarprogramma van Nederland. Daarmee hebben zij een trend gezet die nooit meer is verdwenen. Tot op de dag van vandaag sparen wij met zijn allen driftig voor een gratis boodschappen, opbergblikken en pannensets. Waarom zijn wij zo gek op spaarzegeltjes? En waarom is een spaarkaart maken een goed idee voor ondernemers? In dit blog zetten we de cijfers, feiten en tips over spaarzegeltjes en spaarkaarten voor je op een rij.

spaarkaarten-blog-infographic

Volgens de cijfers doet elke ondernemer er dus goed aan een spaarkaart in het leven te roepen. Want bijna driekwart van de Nederlanders doet aan sparen. Populaire voorbeelden zijn natuurlijk de Airmiles en de DE-spaarpunten (Ja, die uit 1924 nog steeds). Hoewel het digitaal sparen toeneemt, geven we nog steeds de voorkeur aan fysieke spaarkaarten. Ga je aan de slag met zo’n spaarsysteem voor jouw winkel of zaak? Denk dan even goed over je strategie. De focus ligt vaak op het verhogen van loyaliteit, waardoor de boodschap er bij inschiet. De belangrijkste do’s en dont’s voor een succesvol spaarsysteem zetten we hier voor je op een rij.

spaarkaarten-voorbeeld-I

Spaarkaart maken: de do’s

  • De belangrijkste reden om mee te doen aan een spaaractie? Een mooi cadeau scoren natuurlijk! Zorg er dus voor dat je beloning de moeite waard is.
  • Wees creatief met je ontwerp en maak er direct een visitekaartje van. Je kan veel meer op een spaarkaart kwijt dan alleen zegels. Vergeet je contactgegevens, website en openingsuren bijvoorbeeld niet.
  • Spaarkaarten die klanten direct belonen werken het best. Geef dus na aankoop direct zegels uit.
  • Ben je van plan om (bijvoorbeeld) acht zegels per spaarkaart uit te geven? Maak dan een kaart met plek voor tien zegels. Vervolgens geef je de eerste twee zegels gratis. Onderzoek toont aan dat je klanten zo een extra voordeel ervaren. Hierdoor doet de consument extra moeite om de kaart snel te vullen.

spaarkaarten-voorbeeld-II

De dont’s van een spaarkaart drukken

  • Een spaaractie niet af kunnen maken is een grote frustratie. Werk je met tijdelijke acties? Zorg er dan voor dat het aantal te sparen zegels een realistisch te behalen is binnen je actieperiode.
  • Werk je met een stempel? Zorg dan dat je kaart daar geschikt voor is. Je wil natuurlijk niet de portemonnees van je klanten verpesten doordat je stempels afgeven… Geen luxe afwerking dus, daar hecht inkt niet goed op.
  • Deel je kaart niet alleen uit in de winkel maar promoot je spaarkaart ook. Neem hem mee in je campagnes en promoot de spaarkaart via social media. Zo zorg je dat klanten de moeite willen nemen om je spaarkaart te bemachten.
  • Negeer je beste klanten niet. Bedrijven als KLM markeren hun topklanten als VIP. Zo voelen zij zich bijzonder en blijven ze terugkomen. En zorgt het er voor dat niet-VIPs extra willen bestellen om de VIP-status te bereiken.

Dus wil je een spaarkaart maken? Je hebt nu voldoende informatie om een fijne spaaractie in te gaan zetten. Mocht je toch nog vragen hebben, laat het ons dan weten. Heel veel succes!