Dat printreclame nog altijd een krachtig reclamemiddel is, laten onze klanten elke dag weer zien. En dat terwijl de online opties eindeloos zijn en je een bak aan waardevolle data geven. Gelukkig zijn er voor je offline inspanningen voldoende mogelijkheden om je klanten te activeren én je succes te meten. We laten je zien hoe!
Inmiddels zijn alle smartphones uitgerust met een QR-scanner in de camerafunctie en is het een toffe manier om je klant aan te zetten tot actie. Een paar dingen om aan te denken bij het gebruik van QR-codes:
Niet elk drukwerk leent zich voor hetzelfde doel. Bekijk dus per item hoe je de klant meer kan betrekken bij je merk. Denk bijvoorbeeld aan:
Het gaat erom dat je klanten iets doen met je drukwerk. Want wanneer je ergens interactie mee hebt (door meer informatie, erop te schrijven of ermee op de foto te gaan), onthoud je het veel beter. De kans op een websitebezoek is dan groter!
Door vouchers te verwerken in je drukwerk (bijvoorbeeld los ingeplakt of met een kniprandje) geef je het letterlijk waarde mee. Je klant kan deze in de fysieke winkel inwisselen voor korting. Extra mooi: je klant gooit je flyer of folder minder snel weg. Nog beter: je klanten delen ze met anderen (die misschien meer baat hebben bij je product. Ben je gelijk bij de juiste doelgroep)!
Zorg er altijd voor dat je jouw social media-accounts verwerkt in je drukwerk. Zo weet je klant je te vinden. Dit kun je ook doen met hashtags die passen bij je bedrijf of campagne. Drukwerkdeal doet dit met #laatzienwiejebent. Klanten die trots een foto van hun drukwerk delen op social media met #laatzienwiejebent maken kans op €100,- shoptegoed. Het is dus een veelgebruikte hashtag!
Goed, we geven nu tips over hoe je drukwerk ook online gaat. Maar andersom werkt het net zo goed: van online naar offline. Maak je bijvoorbeeld elk jaar een tof bestand van je jaarverslag? Laat je klanten hem online aanvragen en stuur een mooie print op via de post. Grote kans dat dit weer online delen met anderen! In december hadden wij een kerstkaartjes-actie voor Giving Tuesday. Iedereen kon gratis een persoonlijk gedrukte kerstkaart sturen naar iemand die het nodig had. Het resultaat? 17.000 (!) mensen die heel blij werden van een kaartje op de mat.
Gebruik bij het aanmaken van elke QR-code of link een UTM (Urchin Tracking Module) in de URL, zodat je de gegevens makkelijk kunt terugvinden in Google Analytics. Een UTM-link maken kan bijvoorbeeld met deze tool! Een UTM bestaat uit vijf parameters die je meegeeft aan je URL:
Neem bijvoorbeeld de nieuwsbrief die wij naar klanten sturen. Hierin willen we lezers naar deze blog (Online resultaat met offline marketing) sturen. Een URL met UTM ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Laten we deze URL even opbreken:
https://www.website.nl/nl/blog/offline-succes-online-meten Dit is de originele URL van de blog.
?utm_source=nieuwsbrief De bezoeker van deze URL komt uit de nieuwsbrief en heeft geklikt op de button ‘Lees de blog’.
&utm_medium=email Er zijn meerdere manieren om paginabezoeken te stimuleren. In dit geval: de e-mail.
&utm_campaign=12marketinglessen De overkoepelende campagne is ‘Laat zien wie je bent in 12 marketinglessen’, waarin we 12 weken lang de ins en outs van online en offline marketing delen.
&utm_term=offlinemarketing In dit geval is het onderwerp offline marketing. Dit is de belangrijkste zoekterm voor de blog.
&utm_content=blog-offline-marketing-meten Misschien schrijven we in deze campagne wel meer over offline marketing. Om de data te kunnen onderscheiden, noteren we hier dat het om deze blog gaat.
Net als unieke UTM’s voorzie je de offline campagne van een unieke actiecode. Zo kun je eenvoudig meten hoe vaak een website is bezocht, kortingscode is ingevoerd of QR-code is gescand. Neem bijvoorbeeld de kortingscode WINTER2021. Dit kun je in je eigen materiaal gebruiken, maar ook in samenwerkingen. Een gesponsord artikel in Magazine XYZ krijgt de code ‘XYZ2021’ mee. Als je deze code terugvindt in je analyses, weet je dus dat dit lezers waren van XYZ en of je investering in dit artikel het waard was.
Een ‘clean’ URL De beste URL is kort, eenvoudig en bevat alleen liggende streepjes (-) als vreemde tekens. Als je een URL niet kort kunt maken omdat je een lange bedrijfsnaam hebt of UTM’s gebruikt, maak je de link korter met gratis tools zoals Bitly, Yourls of Rebrandly.
Wees voorbereid op succes Ga ervanuit dat je klanten écht iets doen met je CTA. Roep je ze op om te bellen voor een afspraak? Zorg dat je goed bereikbaar bent en genoeg krachten hebt om de telefoon op te nemen. Moet de klant een QR-code scannen om aan een actie mee te doen? Test of de pagina goed werkt. Zo voorkom je teleurstelling en het tegenovergestelde effect.