Hoe een gratis mok een tijdmachine werd – en welke kans het merk erachter heeft gemist

Hoe een gratis mok een tijdmachine werd – en welke kans het merk erachter heeft gemist

donderdag 3 juni 2021

Achter in de keukenkast van mijn moeder vond ik tussen plastic bekers en stoffig bloemetjesservies een herinnering. Alles was rijp voor de kringloop, behalve deze mok. Want dit was niet zomaar een mok. Dit was een tijdreismachine.

Als ik het stof van de mok wegblaas, is het alsof ik het stof van een herinnering afblaas. Het verleden wordt steeds een beetje scherper. Plots is het weer 1988. In mijn kleuterklas hadden we een ketting van papier gemaakt en gespeeld met zware duwauto’s op het plein. In mijn broodtrommeltje zat een klef krentenbolletje met margarine. Achter op de fiets naar huis verstopte ik mijn gezicht in de jas van mijn moeder en rook ik de regen. School was nog spannend, thuis was het veilig. In de woonkamer hing de vertrouwde blauwe rook van zelfgedraaide sigaretten. En onder die rook zat ik, op mijn knieën bij de salontafel, Yogho Yogho door een rietje te drinken uit deze mok.

Het EK in 1988 en een bedrukte mok

Die mok had ik al eerder op tafel zien staan, bij het avondeten. We hadden hem gekocht bij supermarkt De Boer (wat later Super De Boer werd en nu de Jumbo is) en hij was gevuld met mosterd. Welk merk, geen idee. Gelukkig was mijn vader gek op mosterd. Dat betekende dat de mok snel leeg was. Van voetbal wist ik toen (en nu) weinig, maar de voetballende konijnen erop vond ik eindeloos interessant. Het EK van 1988 stond voor de deur, en op de mok verscheen de mascotte in de tenues van Engeland, Ierland, de Sovjetunie en Nederland.

feautured Mok2

We vonden de mokken zo leuk en handig, dat mijn vader na die zomer geel zag van het mosterd eten. We kochten er nog zeker twee. Ondertussen was het EK voorbij, maar de mokken bleven. De kleuterschool ging voorbij, er kwamen twee zusjes bij. Maar hoeveel tijd er ook verstreek, elke dag na school stond hij klaar. Eerst met melk, en toen ik dat niet meer lustte met karnemelk. Stiekem vulde ik dat zelf aan met een flinke scheut oranje ranja.

Ook de basisschool ging voorbij, maar de mok bleef. In de zomer gingen er liters cola light doorheen, de rest van het jaar bracht hij na school wat rust en warmte met een zakje aanmaaksoep. Nog steeds duimde ik af en toe langs die voetballende konijnen en dacht ik terug aan die mosterd. Maar geen idee wat het merk was.

Niet veel later gingen mijn ouders uit elkaar. Die mok verdween bij iemand in een doos, raakte uit het zicht. Een paar jaar later pakte ik ook mijn dozen. Schraapte mijn eigen potten, pannen en mokken bij elkaar. Trok van kraakpand naar zolderkamer. En landde uiteindelijk in een kalm dorp langs de IJssel. Waar alles zijn gangetje gaat, tot plots duidelijk wordt dat je je moeders huis moet uitruimen. En je weer oog in oog staat met eigenlijk een malle mok.

Als ik er nu in kijk, zie ik geen karnemelk, cola light of Yoghi Yoghi. Dan proef ik al die jaren. Ruik ik de sigarettenrook. Voel ik soms een beetje wat ik toen voelde. Veiligheid. Rust. Thuis. En dat allemaal dankzij een actie van een mosterdmerk. Maar… welk merk eigenlijk? Hoe een gratis mok een tijdmachine werd – en welke kans het merk erachter heeft gemist

Het mysterie van de bedrukte mok

Ondertussen is mijn oudste zoontje bijna vier. Hij vraagt wel eens om wat mosterd bij het eten, maar dat is echt te scherp voor hem. Binnenkort gaat hij naar de kleuterschool. Als hij terugkomt staat er een mooie mok met wat lekkers voor hem klaar.

Over die konijnen op de mok en het EK van 1988 kan ik hem van alles vertellen. Over de jaren tussen toen en nu ook. Maar aan welk mosterdmerk we die mok nou te danken hebben…

Maak je eigen tijdmachine

Zoals Marco van Basten in ’88 die gouden goal maakte, kan ik je wel een gouden tip geven. Zorg dat je merk niet als mosterd na de maaltijd komt, of zelfs verdwijnt. Doe iets moois voor je klanten en relaties, en zorg dat ze jouw naam nog jarenlang onthouden.

En ben je benieuwd waar Abraham de mosterd haalt? Goeie kans dat hij bij ons zijn inkopen doet. Bij ons vind je niet alleen die bedrukte mok waar je over dertig jaar nog met plezier uit drinkt, maar nog tientallen andere soorten servies en relatiegeschenken. Dus waar wacht je nog op? Maak snel die tijdmachine en laat jouw naam nog jarenlang klinken.


  1. #Marketing
  2. #Gratis

Jan Jaap Holdijk

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.

Lees meer van Jan Jaap Holdijk
Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal.nl is een FSC-gecertificeerd bedrijf met licensiecode C103631 en certificaatcode CU-COC-816048. Alleen producten gelabeld als zodanig zijn FSC-gecertificeerd.