Travelbird-Secondary

Symen van TravelBird: “Begrijp goed wat het probleem is dat je oplost voor je klant”

woensdag 22 juni 2016

Drukwerkdeal laat zien wie je bent. Daarom gaan we elke twee weken langs bij onze klanten met de vraag: wie ben je en wat doe je? Deze week: TravelBird. Binnen 6 jaar uitgegroeid tot een reisgigant van formaat met 12 Europese vestigingen en een omzet van rond de 100 miljoen euro. In de koffiebar in het hoofdkantoor aan de Amsterdamse Keizersgracht drinken we een uitstekende espresso met CEO en mede-oprichter Symen Jansma.

LZWJB-TravelBird-cover

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

TravelBird is een reisbedrijf dat dagelijks verrast met reisaanbiedingen. Mensen boeken hun reis bij ons om drie redenen: we verrassen dagelijks met vakantieaanbiedingen. We houden het eenvoudig. En je komt met ons op plaatsen waar je niet aan had gedacht. Het kan om de hoek zijn, maar het kan ook China zijn. Dat is TravelBird. We proberen in te schatten wat er morgen of volgende week geboekt gaat worden. En we proberen het persoonlijk te maken. Door te kijken naar het individu en ervoor te zorgen dat jij andere aanbiedingen krijgt dan je moeder. Daar ontwikkelen we eigen algoritmes voor.

LZWJB-TravelBird-1

Hoe is TravelBird begonnen?

Mensen dromen over een bepaalde stad, een bepaald land. Dat is leuk om over na te denken. En op het moment dat het aankomt op het daadwerkelijk boeken van je vakantie, dan wordt het een soort van vervelend dingetje. Al die logistiek, dat plannen, uitzoeken. Nou, dachten wij, laten we dat eens eenvoudig maken. Een vakantie is iets dat je beleeft. Iets wat je een aantal dagen, misschien wel een aantal weken fysiek meemaakt. Dus dat moet goed zijn. We hebben nog steeds hotels op rijafstand, waar we ooit mee begonnen zijn. Dat hebben we uitgebreid met citytrips, zonvakanties, rondreizen. Zodat je een breed scala aan verschillende vakanties hebt. Het basisidee, elke dag verrassen en reizen eenvoudig maken, dat zit er nog steeds in.

LZWJB-TravelBird-4

Bij de koffiebar hoorde ik heel wat verschillende talen.

Haha, da’s echt leuk hè! Ik geloof dat we nu 32, 33 nationaliteiten binnen dit bedrijf hebben. Gister is er iemand begonnen uit IJsland, die hadden we nog niet. En dan is het natuurlijk leuk dat je hier op de gracht zit. Al die mensen uit de hele wereld proberen hier goede bestemmingen te vinden en combineren dat met lokale kennis. In mei ben ik naar Puglia geweest. Die reis is samengesteld door een meisje uit die regio. Dat is een kracht van ons: onze groep internationale medewerkers die elke dag bezig zijn reizen te organiseren voor onze reizigers.

Wat voor mensen boeken bij TravelBird?

Heel divers. Grosso modo kan je stellen dat TravelBird er vooral voor je is als je nog niet weet waar je naartoe wilt. Als je zegt: ik wil altijd naar hetzelfde dorpje, ik heb daar een hotel, dat vind ik fijn of ik wil altijd naar dezelfde camping, dan is dit minder voor je. Maar als je zegt: ik sta open voor nieuwe ideeën, ik wil steeds weer nieuwe plekken en steden ontdekken, dan is TravelBird voor jou.

LZWJB-TravelBird-3

Hoe heb je TravelBird zo op de kaart gezet dat jullie zo hebben kunnen groeien?

Onze grootste uitdaging is heel simpel: zorgen dat jij een goeie vakantie hebt. In het begin hadden we voor iedereen dezelfde vakantie. Nu willen we meer en meer zorgen dat jij iets anders gaat beleven dan je moeder. Mijn stellige overtuiging is dat als we dat maar goed genoeg doen, de rest eenvoudig is. Het reizen is het verhaal, dat hoef je alleen maar te verspreiden.

Waar sta je over tien jaar met TravelBird?

Dat kan ik echt niet zeggen, dat vind ik heel moeilijk. Als je me die vraag vijf jaar geleden had gesteld, toen we nog met een paar mensen op een zolderkamer zaten, dan had ik niet geweten dat we nu hier zaten. Dit is niet een soort masterplan geweest dat we precies hebben uitgevoerd. Het is gewoon een beetje gebeurd. Dus waar staan we over vijf jaar? Dat weet ik echt niet.

Maar als je mag dromen?

Nou kijk, wat ik graag wil is reizen steeds persoonlijker maken. Daar hebben we nu hele mooie stappen in gemaakt. En dat maakt me heel enthousiast. Daar moeten we steeds beter in worden. Ik wil heel graag werken aan het inspiratiedeel. Dus eigenlijk nog voordat jij zelf actief gaat zoeken, zijn wij er om jou op ideeën te brengen. Daar heb je data voor nodig. Gedachten lezen zal nooit lukken, maar we kunnen je wel steeds beter begrijpen. Door jou te vergelijken met soortgelijke mensen kunnen we kijken of we jou op het juiste moment de juiste aanbieding kunnen doen. En dat dan ook verlevendigen. We willen investeren in video bijvoorbeeld, we willen meer investeren in het vertellen van mooie verhalen. Want dat is uiteindelijk waar vakanties over gaan: mooie verhalen.

LZWJB-TravelBird-2

Wat zijn je tips voor startende ondernemers?

Heel goed begrijpen wat je klant wil, da’s belangrijker dan marketing. De service eromheen moet kloppen. En hou continu de blik naar buiten gericht: wat willen je klanten, hoe willen ze bediend worden? Doe dat consequent heel goed, dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen. Retentie is niet CRM, retentie is een goed product leveren. Begrijp goed wat de kern is, wat het probleem is dat je oplost voor je klant. En doe dat gewoon heel goed. Dan kan je er marketing op doen, dan kan je er communicatie op doen, dan kan je er tv-spotjes voor bedenken. Maar dat kan alleen maar als de kern goed is.

>> Naar de site van TravelBird

>> Naar de site van Drukwerkdeal.nl


  1. #Klanten

Jan Jaap Holdijk

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.

Lees meer van Jan Jaap Holdijk

Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.