DWD 2531 secondary

Mode-ondernemer Babette Boers van House of Lena: 'Je moet gewoon altijd zichtbaar blijven'

donderdag 30 januari 2020

Drukwerkdeal laat zien wie je bent. Daarom gaan we regelmatig op bezoek bij creatieve ondernemers met de vraag: wat doe jij om te zorgen dat jouw business gezien wordt? Deze week: Babette Boers. Babette is eigenaar van House of Lena, een gloednieuwe modezaak in Utrecht Leidsche Rijn met een focus op Scandinavisch design. Lees snel verder voor een openhartig gesprek met Babette over ondernemersdromen, harde lessen en het creatieve proces.

Vertel eens, Babette. Wie ben je en wat doe je?

‘Hey! Mijn naam is dus Babette. Ik ben dik een jaar geleden begonnen met een kledingzaak hier in Leidsche Rijn. In een compleet nieuw winkelcentrum. Ik wilde een grote boutique neerzetten met kleding in het midden- en hogere segment. Mijn doel was: op één plek zoveel toffe dingen verzamelen dat vrouwen hier uit de wijk mij als bestemmingswinkel zouden gaan zien. Er waren hier mooie grote panden, mijn doelgroep woonde hier. Voor mij was dit de plek waar ik mijn droom ging neerzetten.’

DWD 2529

Was dat een langgekoesterde droom?

‘Ja, en één waarvan ik nooit had verwacht dat die nog eens concreet zou worden. Ik heb 15 jaar ervaring in de retail, gewerkt voor grote bedrijven. Je wordt dan ook wel een beetje eigenwijs, ziet dingen die anders kunnen. Op een gegeven moment dacht ik: ja, ik kan het zelf gewoon beter.’

Wat moest er precies anders?

'Mijn doel is dat mensen hier met nieuwe energie de deur uitgaan. Dat begint bij beleving. En service, dat vind ik heel belangrijk. We stoppen echt gigantisch veel tijd in het helpen van klanten. Dat is niet per se makkelijk of commercieel ofzo. Maar het maakt wel dat als mensen goed slagen, thuiskomen en aan de lopende band complimentjes krijgen, dat ze hier heel graag terugkomen. Ik had laatst een vrouw, die had een moeilijk gesprek op haar werk de volgende dag. Die wilde echt een soort van fierce in haar vel zitten. Dan is het van: nou, dan kom ik hiernaartoe. Dan weet ik zeker dat het gaat lukken.’

DWD 2573

Je hebt echt een merk neergezet met House of Lena. Was het concept gelijk al helemaal af in je hoofd? Of ontstaat zoiets gaandeweg?

'Ik moest een pitch doen bij de verhuurder van het winkelpand. Op dat moment waren het eigenlijk voornamelijk de grote jongens die zich hier zouden gaan vestigen. H&M, Van Haren. Die hoefden natuurlijk niet uit te leggen wat ze wilden doen. Maar ik kwam met een compleet nieuw verhaal. Dat moest ik goed verkopen. Ik ben toen gaan visualiseren, uitwerken hoe ik het voor me zag. En eigenlijk was het oorspronkelijke idee gewoon precies wat je hier ziet.

Het design voor de winkel heb je helemaal zelf gedaan. Vertel eens iets over het creatieve proces?

'Ik had natuurlijk wel een idee over kleurgebruik, over materialen. Wat je veel ziet in winkels is dat alles tegen de wanden moet worden opgebouwd. Zo veel mogelijk, zo hoog mogelijk. Ik wilde juist heel graag dat de ruimte optimaal benut werd, dat de ruimte mee zou doen in het geheel. Dat rek bijvoorbeeld (wijst op een kledingrek), dat hangt uit het plafond. Je kunt er helemaal omheen lopen. Het is gewoon één grote puzzel. Uitproberen. Weggooien en weer opnieuw beginnen.'

En het graphic design?

'Dat is ontstaan in samenwerking met Studio Naam, hier in Utrecht. Ik heb hun het concept uitgelegd. Ik wilde luxe uitstralen. Helderheid, een bepaalde frisheid. Fun. Uiteindelijk kwam daar het logo uit. Dat huisje en die heldere lijnen. Dat was de basis. Die lijnen zie je nu overal terug in de winkel. Sommige dingen heb ik gaandeweg nog veranderd. Die tassen bijvoorbeeld, die waren eerst van wit papier met een roze opdruk. Nu zijn ze bruin met een witte opdruk. Gewoon een stuk frisser. Sowieso wil ik meer naar oranje toe, in plaats van dat roze. Toch wat stoerder.'

DWD 2568

Waar komt die naam vandaan, House of Lena?

'Mijn oma heette Lena, dus ik heb de winkel eigenlijk naar haar vernoemd. House of Lena, dat is dus eigenlijk het huis waarin alles bij elkaar komt wat ik tof vind. Heel letterlijk.'

Je bent nu anderhalf jaar bezig. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?

'Kijk, visibility is natuurlijk belangrijk. Dus wat ik doe als we nieuwe spullen binnenkrijgen: ik trek het aan, maak een foto en zet het op Instagram. En ik zie dat dat direct sales oplevert. Maar als je een slechte week draait word je daar soms een beetje onzeker van, dat gaat in je kop zitten. Dan is het best moeilijk om jezelf op zo’n manier te presenteren. Een wijze les is om daar gewoon overheen te stappen. Gewoon gaan en er niet over lopen zeiken. Want je moet gewoon altijd zichtbaar blijven. Je moet top of mind blijven.'


  1. #Klanten
  2. #Design

Drukwerkdeal.nl

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van NL, precies zoals jij het hebben wil.

Lees meer van Drukwerkdeal.nl

Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.