Mensen met een verstandelijke beperking helpen met wonen, werken en dagbesteding: dat is wat stichting de Parabool doet. Een van de manieren waarop ze dat doen is door eigen producten te maken en verkopen. Dit jaar maken zij het kerstpakket voor alle Drukwerkdealers. We spraken Linda van de Parabool om te vragen hoe ze dat doen en hoe ze het afgelopen coronajaar beleefd hebben.
Bij de Parabool hebben we een aantal onderdelen: wonen, werken, kinderen en ambulant. De werklocaties hebben zich gespecialiseerd in verschillende onderdelen. Daar werken dan ook begeleiders met een opleiding in de zorg en passie of kennis van wat we hier doen. We doen hier bijvoorbeeld aan houtbewerking. Onze cliënten kunnen dat heel zelfstandig, met een klein beetje aansturing. En dat is wat we hier het liefste doen. Dat ze het beste uit zichzelf halen.
Ja, het is altijd een spanningsveld, cliënt of klant. We hebben bijvoorbeeld altijd iemand in de winkel zitten, maar die kan niet alles zelf. Dus daar is best wel veel begeleiding voor nodig. Dan voel je wel een spanningsveld. De cliënt heeft je nodig, maar voor de klant moet je er ook zijn. Dat vinden we tegelijk ook wel weer de uitdaging. Het is de kunst om niet te veel de druk op te voeren. We willen ze niet pushen richting productie. Maar het is wel hard werken. Gelukkig lukt het altijd om het gezellig te houden.
Ja, zeker. Zo probeert de hele Parabool zich te presenteren. Het is het mooiste als er zo breed mogelijk een stukje Parabool in huis is bij iemand. Om te laten zien wie we zijn, wat we doen.
Daar beginnen we in januari al mee. We evalueren het vorige jaar en stellen pakketten samen voor het volgende jaar. En dan gaan we kijken: wie kan wat maken? Want sommige producten zijn heel bewerkelijk. Je moet ook inschatten hoeveel je er gaat verkopen. In januari verkoop je er natuurlijk nog niet zoveel. Dus het is altijd een beetje spannend aan het einde van het jaar: wie kan nog wat leveren? Corona brengt natuurlijk quarantaine met zich mee. Niet iedereen kan zijn bijdrage dan leveren. Dit was wel een spannend jaar.
Bijzonder gek. Van de ene op de andere dag ga je dicht. Onze werklocaties gingen dicht, en wij gingen bij onze collega's op de woonlocaties werken. En dat is twee weken leuk, maar in week drie dacht ik al: als ik weer moet gaan zitten breien, weet ik niet of ik dat nog heel lang leuk vind. Ons werk gaat natuurlijk wel door. Als wij in april niks in de grond zetten, hebben we in de zomer niks te verkopen. Dat was even zoeken.
Iedereen mocht natuurlijk wel in zijn eigen tuin komen. De jongens die bij ons wonen, mochten dus wel helpen. Dat was heel erg fijn voor hun, en voor ons. Want het werk kon wel doorgaan.
De anderhalve meter is best moeilijk. Van de zomer buiten was dat geen probleem. Binnen is dat lastiger. Je werkt anders. Ik heb de hele dag een mondkapje op. Eén van de jongens zei, “Ik kan niet zien of jij boos bent”. We hebben ook een mevrouw die zei, “Ik vind buschauffeur Henk niet meer lief. Ik ga lopen, ik hou niet meer van Henk”. De onderliggende boodschap is, ik wil geen mondkapje op en ik wil het er ook niet over hebben. Dan verandert haar uitdrukking en denk je, jeetje, wat een impact. En normaal geef ikgauw een schouderklopje, of een schouder als iemand even moet uithuilen. Dan is anderhalve meter wel heel lastig. Ik vind dat heel moeilijk.
We hebben eigenlijk alle groente in de diepvries gedaan die we niet konden verkopen. Zoals de courgettes. Daar konden we nu mooi courgettesoep van maken, die in het kerstpakket terugvindt.
Cliënten worden nu heel vaak door hun ouders gebracht. Dan heb je wel heel nauw contact met elkaar. Dat hebben we normaal niet, als ze met een taxi gebracht worden. Dat zou ik wel willen behouden.
Naast al het lekkers van de Parabool, hebben we het kerstpakket extra eigen gemaakt met onze eigen bedrukte producten. Onze collega’s komen helemaal in de sfeer met een limited edition kerstmuts. Tot slot geven we iedereen uitzicht op een leuker jaar met een bureaukalender voor 2021.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk