De feestdagen zijn voor veel ondernemers de gelegenheid om extra uit te pakken. Omdat het een gezellige tijd is en omdat in deze periode een groot deel van je omzet valt. Dat geldt vooral in de horeca. Daarom vroegen we hotelmanager Jan Lenstra van Fletcher Hotel De Wageningsche Berg hoe hij zijn gasten tijdens de feestdagen extra verwent.
Absoluut. In de feestmaand gebeurt er heel veel. Qua omzet natuurlijk, maar ook qua volume. Je hebt je aankomstgasten die een kerstarrangement hebben. Daarnaast heb je ook regiogasten die voor je brunch komen. Het zijn enorm drukke dagen die operationeel goed in elkaar moeten vallen. Maar ook de exposure. We moeten het enorm aanjagen om ons hotel onder de aandacht te brengen. Want je bent niet de enige in de regio.
Al na afsluiting van het vorige jaar. Dan evalueer je, en zet je de arrangementsvormen klaar voor het volgende jaar. In de zomerperiode finetune je wat je die december concreet gaat doen. In de loop van september ligt alles klaar om uit te rollen.
Op onze website hebben we een aparte banner. Via social media jagen we in dezelfde look and feel alles aan wat we ook in gedrukte versie uitbrengen naar buiten toe. Dat begint al aardig op tijd. Bijvoorbeeld met teasers op Facebook en Instagram. En onze entree is vanaf volgende week al in kerststijl. Vanaf week 46 plaatsen we advertenties in lokale kranten. Dat is wel echt aan het eind van het traject. Voor die tijd hebben we natuurlijk al het foldermateriaal al in het hotel liggen. En hebben we reclameborden langs de weg in de gemeente staan.
Dat is vrij laat. En ik merk dat het elk jaar later wordt. Je moet eigenlijk onderscheid maken tussen een arrangementsgast en de mensen die kiezen voor een kerstdiner. Dat kerstdiner is echt heel laat. Pas in de loop van december zie je resultaat van het volume dat je gaat boeken. Het komt altijd goed. Maar die pickup komt steeds later.
Ja, bijvoorbeeld met vroegboekacties. Of deel-en-win-acties. Ik word steeds onrustiger als dat keuzemoment uitblijft. De feestdagen maken of breken je jaar echt.
We proberen de gasten op een originele manier te verwennen. Juist door de unique selling points van het hotel te benadrukken. Zoals de buitenkeuken hier. Daar doen we de ontvangst. Dat verwachten de gasten niet. Dat de kok daar staat met een bodywarmer aan. Dat buitengevoel met de sfeerhaarden en dat je kunt genieten van het geweldige uitzicht hier. Wat ons hotel natuurlijk uniek maakt. Je probeert toch het verschil te maken ten opzichte van je andere collega’s.
Je moet het wel extra feestelijk inzetten. De couvertprijs ligt gewoon wat hoger dan op de gemiddelde avond in je hotel. Dus mensen verwachten ook wat meer. We hebben livemuziek, een ontvangst met bubbels. Bij vertrek krijgen de gasten een presentje mee. Vorig jaar was dat een fles Fletcher bubbels in een mooie cadeauverpakking.
Maak het persoonlijk. Ik vind het heel belangrijk dat als mensen meerdere dagen bij ons in het hotel zijn, we hun naam kennen. We doen in dit hotel regelmatig grote aantallen, maar je wilt het niet massaal laten lijken. Voor elke tafel moet het een speciale belevenis zijn. Iedereen heeft zijn eigen ervaring.
Ik denk dat je het op zoveel mogelijk schijven goed moet uitzetten. Daarin is social media een heel belangrijk onderdeel. Dat moet je ondersteunen met gedrukte media. In onze drukke brasserie nieten we aan elke nota een flyer. Als je die dingen met elkaar combineert, heb je een heel sterk verhaal. Gebruik elk kanaal dat je hebt.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk