Secondary JanLenstra-2

Jan Lenstra van Fletcher Hotel De Wageningsche Berg: “De feestdagen maken of breken je jaar”

woensdag 29 november 2017

De feestdagen zijn voor veel ondernemers de gelegenheid om extra uit te pakken. Omdat het een gezellige tijd is en omdat in deze periode een groot deel van je omzet valt. Dat geldt vooral in de horeca. Daarom vroegen we hotelmanager Jan Lenstra van Fletcher Hotel De Wageningsche Berg hoe hij zijn gasten tijdens de feestdagen extra verwent.

Featured JanLenstra-7

De feestdagen staan voor de deur. Is dat een bijzondere periode voor je hotel?

Absoluut. In de feestmaand gebeurt er heel veel. Qua omzet natuurlijk, maar ook qua volume. Je hebt je aankomstgasten die een kerstarrangement hebben. Daarnaast heb je ook regiogasten die voor je brunch komen. Het zijn enorm drukke dagen die operationeel goed in elkaar moeten vallen. Maar ook de exposure. We moeten het enorm aanjagen om ons hotel onder de aandacht te brengen. Want je bent niet de enige in de regio.

Featured JanLenstra-1

Wanneer begin je met de voorbereiding voor de feestdagen?

Al na afsluiting van het vorige jaar. Dan evalueer je, en zet je de arrangementsvormen klaar voor het volgende jaar. In de zomerperiode finetune je wat je die december concreet gaat doen. In de loop van september ligt alles klaar om uit te rollen.

Hoe ziet dat eruit?

Op onze website hebben we een aparte banner. Via social media jagen we in dezelfde look and feel alles aan wat we ook in gedrukte versie uitbrengen naar buiten toe. Dat begint al aardig op tijd. Bijvoorbeeld met teasers op Facebook en Instagram. En onze entree is vanaf volgende week al in kerststijl. Vanaf week 46 plaatsen we advertenties in lokale kranten. Dat is wel echt aan het eind van het traject. Voor die tijd hebben we natuurlijk al het foldermateriaal al in het hotel liggen. En hebben we reclameborden langs de weg in de gemeente staan.

Featured JanLenstra-6

Dat is een flinke aanloop. Op welk moment in die aanloop kiest je gast voor jouw hotel?

Dat is vrij laat. En ik merk dat het elk jaar later wordt. Je moet eigenlijk onderscheid maken tussen een arrangementsgast en de mensen die kiezen voor een kerstdiner. Dat kerstdiner is echt heel laat. Pas in de loop van december zie je resultaat van het volume dat je gaat boeken. Het komt altijd goed. Maar die pickup komt steeds later.

Probeer je dat moment naar voren te halen?

Ja, bijvoorbeeld met vroegboekacties. Of deel-en-win-acties. Ik word steeds onrustiger als dat keuzemoment uitblijft. De feestdagen maken of breken je jaar echt.

En dan is het zover: het kerstdiner, het arrangement. Wat doe je om het je gasten dan extra naar de zin te maken?

We proberen de gasten op een originele manier te verwennen. Juist door de unique selling points van het hotel te benadrukken. Zoals de buitenkeuken hier. Daar doen we de ontvangst. Dat verwachten de gasten niet. Dat de kok daar staat met een bodywarmer aan. Dat buitengevoel met de sfeerhaarden en dat je kunt genieten van het geweldige uitzicht hier. Wat ons hotel natuurlijk uniek maakt. Je probeert toch het verschil te maken ten opzichte van je andere collega’s.

Featured JanLenstra-5

Hebben gasten andere verwachtingen in deze periode?

Je moet het wel extra feestelijk inzetten. De couvertprijs ligt gewoon wat hoger dan op de gemiddelde avond in je hotel. Dus mensen verwachten ook wat meer. We hebben livemuziek, een ontvangst met bubbels. Bij vertrek krijgen de gasten een presentje mee. Vorig jaar was dat een fles Fletcher bubbels in een mooie cadeauverpakking.

Heb je tips voor andere horecaondernemers rond de feestdagen?

Maak het persoonlijk. Ik vind het heel belangrijk dat als mensen meerdere dagen bij ons in het hotel zijn, we hun naam kennen. We doen in dit hotel regelmatig grote aantallen, maar je wilt het niet massaal laten lijken. Voor elke tafel moet het een speciale belevenis zijn. Iedereen heeft zijn eigen ervaring.

Featured JanLenstra-4

En heb je een gouden tip voor de promotie van je horecagelegenheid?

Ik denk dat je het op zoveel mogelijk schijven goed moet uitzetten. Daarin is social media een heel belangrijk onderdeel. Dat moet je ondersteunen met gedrukte media. In onze drukke brasserie nieten we aan elke nota een flyer. Als je die dingen met elkaar combineert, heb je een heel sterk verhaal. Gebruik elk kanaal dat je hebt.


  1. #Klanten
  2. #Horeca

Jan Jaap Holdijk

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.

Lees meer van Jan Jaap Holdijk
Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal.nl is een FSC-gecertificeerd bedrijf met licensiecode C103631 en certificaatcode CU-COC-816048. Alleen producten gelabeld als zodanig zijn FSC-gecertificeerd.