secondary Moonloft

Irene van Moonloft: “Verpakkingen geven meerwaarde aan dat wat je verkoopt"

vrijdag 17 februari 2023

De leukste winkeltjes vind je in de smalste straatjes. Dat is in Zwolle niet anders. In één van die zijstraatjes ontdekt de echte speurneus Moonloft: een conceptstore vol sieraden, interieur en babyspullen. Eigenaresse Irene Nijland is scherp op haar merk, en zorgt dat het niet alleen in de winkelstraat maar ook online staat als een huis. Van de kleuren voor haar logo tot de sluitsticker op elke verzending: zo maakt Irene met Moonloft haar dromen werkelijkheid!

“Een jaar of acht geleden zat ik een beetje in between jobs en ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik nou wilde met m'n leven. Toen vroeg mijn vriend, ‘wat lijkt je nou echt leuk om te doen?’ Ja, heel kneuterig, maar het lijkt me echt vet leuk om een eigen winkeltje te hebben. ‘Waarom ga je dat dan niet doen,’ zei hij. Toevallig kwam dit pand op ons pad. Drie maanden later had ik een winkeltje!”

Is er veel veranderd in die acht jaar?

“De winkel is door de tijd heen steeds veranderd. Eerst was onze winkel alleen op de begane grond. Inmiddels heeft mijn winkel het hele pand in beslag genomen. Ook wat ik aanbied is veranderd. Het aanbod in de winkel verandert met mijn leven mee. Ik kreeg baby's en wilde babyspullen aanbieden. Nu zijn m'n kinderen iets ouder en ga ik kijken naar wat meer kinderspullen. De merken die ik verkoop veranderen steeds omdat ik kijk naar wat mensen leuk vinden, wat ik zelf leuk vind en daar probeer ik op in te spelen. Daarnaast heb ik altijd wel woonspullen en sieraden verkocht.”

1-winkel

Altijd rondom een vaste kern?

“Wat ik altijd verkoop zijn de sieraden. Die verkopen heel goed, ook in de webshop. We hebben nu ook ons eigen sieradenlabel, Moonloft.”

Hoe is je eigen sieradenlabel ontstaan?

“Toen ik de winkel een paar jaar had, begon ik te dromen. Het leek me echt heel erg leuk om zelf sieraden te ontwerpen en die te verkopen. Ik verkocht al sieraden van andere merken, maar het was een meisjesdroom om het allemaal zelf te tekenen, te laten produceren en te verkopen. Vorig jaar november hebben we onze eerste sieradencollectie gelanceerd en dat was gelijk een groot succes. Twee weken geleden hebben we de tweede collectie gelanceerd en dat loopt erg goed. Ik ben nu op zoek naar verkooppunten door heel Nederland, zodat we Moonloft in andere winkels kunnen verkopen. We hebben al wat interesse gehad van verschillende winkels. We liggen nu al in een leuk winkeltje in Rotterdam. Dus ik hoop dat we hiermee in een nieuwe tak van sport terecht komen en kunnen uitbreiden door heel Nederland.”

2-sieraden

Heeft je sieradenmerk een specifieke verpakking?

“Elke keer als we een nieuwe collectie uitbrengen, proberen we daar onze hele packaging op af te stemmen. Bij The Lovers Collection bijvoorbeeld, hadden we een collectie waar veel roze in terugkwam, maar ook een beetje crème. Dus hebben we nieuwe doosjes laten drukken, met ons logo in het roze gedrukt. We hebben nieuwe thank you-kaartjes laten maken, stickers, postzegels. En ook in de winkel willen we verpakkingsmateriaal hebben. Alles moet weer meegaan in het thema. Dat voeren we ook door op onze webshop en onze social media. Een nieuwe collectie, een nieuw tijdperk.”

4-Loverscollection

Hoe bereik je je doelgroep?

“We maken veel gebruik van social media. We zijn heel actief op Instagram en ik denk dat we daar een grote groep hebben bereikt. Hier in de stad hebben we het ook van mond-tot-mond-communicatie moeten hebben. In het begin heb ik een persbericht geschreven. Dat heb ik naar alle grote Nederlandse bladen gestuurd en veel bladen hebben dat opgepikt. Ik stond in de VTwonen, de Flair, bijna alle bladen. Acht jaar geleden was dit nog echt een nieuw concept.”

5.3-inpakken

Hoe belangrijk is de webshop voor je?

“Het is tegenwoordig heel belangrijk om een webshop erbij te hebben. Mensen in de winkel komen vaak met een mobieltje in de hand en zeggen, ‘ik heb dit gezien in de webshop, heb je het op voorraad?’. Andersom is het ook belangrijk denk ik. Als je een webshop hebt, vinden mensen het heel fijn dat ze ergens naartoe kunnen gaan als ze een probleem hebben. Een fysieke winkel geeft heel veel vertrouwen. Dat versterkt elkaar enorm.”

3-sieraden-2

In je winkel krijgen klanten de hele Moonloft-ervaring. Hoe zorg je dat je Moonloft ook meegeeft wanneer je jouw producten toestuurt?

“Als we bestellingen opsturen, probeer ik te zorgen dat het voelt als een cadeautje. We zijn heel erg bezig met onze huisstijl. Daarom denk ik ook dat het belangrijk is hoe je iets verpakt. Dus we hebben altijd thank you-kaartjes, die we illustreren. En we maken er een stickertje bij dat we zelf illustreren. We zorgen voor een mooi doosje, alles komt in een mooi zakje met een strikje eromheen. Het zit in de details, dat maakt het verschil”.

5.2-sticker

Wat vind je belangrijk in je verpakkingen?

“Verpakkingen maken het af. Het geeft echt meerwaarde aan dat wat je verkoopt. En wij letten op de details. Dus we zorgen dat alles mooi op elkaar is afgestemd, dat de kleuren kloppen. We denken aan het grotere geheel: van de tassen in de winkel tot hoe we de sieraden verpakken.”

5-versturenvanpakketje

Wat vind je het leukste aan je baan?

“Op dit moment vind ik ons eigen sieradenlabel het allerleukste om mee bezig te zijn. En nu ben ik alweer aan het nadenken over de collectie voor deze winter. Wat worden de kleuren, wat wil ik eigenlijk en hoe gaat het eruitzien? Dan begin ik te schetsen op m’n iPad. Dat creëren vind ik heel leuk. Maar ik ben ook nog veel in de winkel, en dat vind ik ook nog steeds heel leuk.”

Welke dromen heb je nog met Moonloft?

“Ik zou het heel tof vinden als we dit jaar in minstens vijf mooie winkels in Nederland liggen met onze sieradenlijn. Dat ik die winkels binnenloop en echt ons merk daar zie staan. Dat is wel echt een droom.”

6-Dromen


  1. #Klanten
  2. #Producten & Materialen

Jan Jaap Holdijk

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.

Lees meer van Jan Jaap Holdijk

Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.