Cynthia van RUBIA patisserie: ‘Voor het vak kan ik er mensen bij zoeken’
Veel meer ervaring dan thuis bakken heeft Cynthia niet. Ze is ook niet opgegroeid in een familie van bakkers en ze had als klein meisje ook niet de droom om de hele dag door bonbons te eten. Waar ze wel van droomde: ondernemen. Je eigen visie werkelijkheid maken. En daar werkt ze nu hard aan met RUBIA patisserie. “Als je ergens echt in gelooft, neem je de feedback van anderen mee. Maar hou je wel vast aan je eigen visie”.
“Van oorsprong ben ik bedrijfskundige. Dat vakgebied heb ik gezocht bij mijn droom om te ondernemen. Zeven jaar geleden heb ik een idee opgedaan in Barcelona, en dat is blijven sudderen. Vijf jaar geleden heb ik de knoop doorgehakt: wat wil ik dan ondernemen? En toen kwam dat zaakje wat ik in Barcelona gezien heb weer terug. Het was een patisseriezaakje. Heel klein, niet echt te vergelijken. Maar wel een plek waar ze bijzondere dingen maken. De banketbakker op de hoek kennen we allemaal, maar er is zoveel meer mogelijk. Dat proberen we bij RUBIA te laten zien”.
Heb je iets met chocola?
“Nee, het was echt vanuit ondernemen ingegeven. Ik bakte wel eens thuis en ik vind het lekker en leuk. Maar het is vooral dat ik het een heel mooi vakgebied vind waarin heel veel meer kan dan dat er nu is. Ik denk dat het in mij zit om dingen anders te doen dan gebruikelijk is. Daar past dit heel goed bij”.
Vaak hoor je dat ondernemers vanuit een bepaalde passie ondernemen. Ze vinden het bijvoorbeeld tof om ijs te maken, en beginnen daar een zaak mee. Maar jij hebt het dus eigenlijk andersom gedaan?
“Ja. Ik ben ook geen patissier. Daar hebben we vakmensen voor die dat veel beter kunnen. Daarom hoorde ik ook vaak, ‘Hoe ga je dat dan doen?’. Terwijl ik denk: je ziet veel bakkers die een eigen zaak beginnen en tegen allerlei dingen aanlopen. Omdat ze het ondernemen niet kennen, onderschatten of dat niet leuk vinden. Maar voor mij zit het daar juist heel erg in, in dat ondernemen. Voor het vak kan ik er mensen bij zoeken”.
Dus het had ook een schoenenwinkel kunnen worden?
“Het had van alles kunnen worden. Maar de meeste ondernemers zullen het beamen: op een gegeven moment had ik een idee dat klopte. Je denkt, dat is een gat in de markt, of, ‘ik denk dat ik het beter kan’. Dat hoeft niet iets te zijn waar je zelf behoefte aan hebt, maar waarvan je ziet dat anderen er behoefte aan hebben”.
Zijn er dingen die je niet had verwacht aan het ondernemerschap?
“Ja en nee. Het zijn kleine dingen in de dagelijkse gang van zaken die je verrassen. Maar op hoofdlijnen niet”.
Komt dat door je opleiding?
“Misschien heb ik wel een enorme blinde vlek! Ik denk wel dat mijn opleiding geholpen heeft. Maar ook dat ik een lange voorbereiding heb gehad. Ik ben alleen al twee jaar op zoek geweest naar een pand. En daarvoor was ik al een jaar bezig met het vormen van mijn eigen idee”.
Bereid je je altijd zo goed voor als je aan iets nieuws begint?
“Meestal wel. In mijn studie was ik waarschijnlijk nog veel erger dan nu. Echt heel veel leren en ik moest ook echt wel cum laude slagen. En dat is gelukt. Achteraf denk je dan, was dat wel nodig? Maar ja, dat is ook gewoon hoe ik ben”.
Wat definieert succes voor jou in het ondernemerschap?
“In de eerste plaats dat we het zelf leuk vinden en dat we er zelf achterstaan. We zullen bijvoorbeeld nooit appeltaart verkopen omdat daar vraag naar is. Dat past gewoon niet bij RUBIA, bij het concept. Maar ook: er moet geld verdiend worden. En dat doe je doordat je klanten je waarderen en willen kopen. Dus als zij er tevreden mee zijn, dan zijn wij dat ook”.
Je bent begin 2020 gestart. Een uitdagende tijd. Hoe was dat?
Net voor corona kwam, had ik alles met de bank en de pandeigenaar rond. Toen was er niks aan de hand en ging ik er vol in. In een keer veranderde de wereld voor we goed en wel geopend waren. Dat was niet leuk. Het is een grote investering. Ik weet niet of ik het gedaan had als ik een half jaartje later was geweest. Niet omdat ik niet denk omdat het niet succesvol kan zijn. Maar er zit nu zoveel risico en onzekerheid in. Als ondernemer neem je altijd risico, maar je weet welk risico en dat calculeer je in. Dat is nu bijna niet te doen”.
Het zijn wel situaties waar je mee moet omgaan.
“Ja. Soms is het frustrerend, soms is het leuk. Netto is het nog steeds leuk, anders had ik de tent gesloten. Zo simpel is het ook. Je gaat er niet mee door als je het niks vindt en denkt dat er geen toekomst meer in zit”.
Je zegt het best makkelijk, maar is het ook echt zo zwart-wit voor jou: ‘Als ik het niet meer tof vind, dan stop ik ermee?’
“Ja. En op dat moment zal ik dat echt niet leuk vinden. Maar als het alleen maar geld kost, ga je het niet doen. Datzelfde geldt voor je eigen energie en je eigen plezier. Dat kan je beter besteden aan iets dat wel toekomst heeft”.
De feestdagen staan voor de deur. Hoe bereid je je daarop voor?
“We zijn al in juli begonnen met ideeën uitschrijven. En dan ga je testen. We hebben in augustus al chocoladekerstbomen gemaakt. Je wil alles natuurlijk ook op tijd fotograferen, zodat je je promotiematerialen kan voorbereiden”.
Heb je nog bijzondere keuzes voor bijvoorbeeld je verpakkingen gemaakt?
“Ja, dat moet nog veel eerder. In februari al. Da’s lastig, want dan moet je in februari een inschatting maken van wat je een jaar later verwacht nodig te hebben. Er hoeft maar één bedrijf bij te zitten dat bijvoorbeeld duizend doosjes bonbons wil hebben. Dan kan het zo zijn dat je door je voorraad heen bent”.
Wat is jouw superkracht als ondernemer?
“Ik ben ontzettend perfectionistisch. Dat kan een valkuil zijn, maar over het algemeen zie ik het als iets goeds. En ik heb heel duidelijk voor ogen wat ik wil”.
Heb je nog een tip voor andere ondernemers?
“Denk goed na, laat je niet van de wijs brengen door anderen. Zeker in de voorbereiding heb ik veel ongevraagd advies gehad. Daar moet je wel naar luisteren, het kan je nieuwe inzichten geven. Maar het is ook een valkuil als je je daardoor laat ompraten en bij jezelf weggaat. Als je echt erin gelooft, neem je de feedback mee van anderen, maar hou je vast aan je eigen visie.”
Benieuwd naar Cynthia's zaak? Bekijk hier de website van RUBIA patisserie.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk