
Cynthia van RUBIA patisserie: “Je kan veel groter uitpakken met Kerst!”
Is Kerst de mooiste tijd van het jaar? Voor veel ondernemers in ieder geval wel. Want als het niet de kerstballen zijn die rinkelen, dan is het wel de kassa. Voor Cynthia van RUBIA patisserie is dat niet anders. Ja, voor de omzet is het de drukste maand. Maar dat is niet alles. “Mensen zijn op zoek naar cadeaus, dus je kan veel groter uitpakken. Je legt je klanten echt in de watten.”
In de Deventer binnenstad vind je op de hoek van de Vleeshouwerstraat een oud pand met witgeschilderde bakstenen en hoge ramen. Gluur door een van die ramen naar binnen en het lijkt of je het atelier van een kunstenaar bespiedt. Een interieur met uitgesproken kleuren, groene stoelen die zo groot zijn dat je je er weer een kleuter in voelt en spotlights gericht op schappen die gevuld lijken met het beste uit Sjakie’s Chocoladefabriek. Midden in dat decor staat een roestvrijstalen werkblad, direct aan het raam. Aan dat blad staat een figuur bij een marmeren plaat. In het daglicht dat naar binnenvalt, spreidt ze zwijgend met een spatel gesmolten chocola over de plaat. Met een andere spatel brengt ze de warme massa bij elkaar, en smeert het daarna nog eens uit. Welkom bij RUBIA patisserie.
Sinterklaas of Kerst? “Vroeger zou ik zeggen Sinterklaas, maar daar ben ik een beetje overheen gegroeid. Bij ons thuis luisterden we tussen Kerst en oud en nieuw altijd de Top 2000. Dat blijft voor mij en ons hele gezin een bijzondere periode”.
“Toen we hier met RUBIA begonnen, ben ik Kerst specialer gaan vinden. Je bent meer bezig met cadeaus en mensen verwennen. Voor mijn zaak is het ook de belangrijkste periode.”
Waarom? “Het is qua omzet de drukste maand. En mensen zijn op zoek naar cadeaus, dus je kan veel groter uitpakken. Je legt je klanten echt in de watten. Daar krijgen we ook veel leuke reacties op.”
Wanneer begint Kerst voor je?
“In februari zijn we al bezig met de verpakkingen voor het najaar en de Kerst. Na de Pasen beginnen we met de productontwikkeling.”
Hoe bedenk je nieuwe verpakkingen? “Het belangrijkste vind ik dat het past in de stijl die we hebben en in de kwaliteit die we willen bieden. Geen goedkoop karton dus.
Verder ga ik niet snel met de huidige trends. Als iedereen dit jaar sneeuwpoppetjes heeft, vind ik het niet leuk om dat ook te doen. Dus dan kijk ik hoe we dat wel eigen kunnen maken. Dat je wel de interesse die het publiek blijkbaar heeft kan oppakken, maar wel op je eigen manier.”
En dan je product zelf: wat is de verrassing dit jaar? “Een kerstbal van verschillende soorten chocolade, met marshmallow sterren. Je moet het zien, dan maakt het indruk.”
Hoe verras jij je klanten?
“Het belangrijkste is het product. Dat kunnen nieuwe smaken zijn, nieuwe vormen. Als we het product hebben, moet de verpakking erop aansluiten. En ook daarin kun je vernieuwen. Maar het zit ook in kleine details, een stukje extra decoratie. Dat je nog een extra lint om een doos bonbons doet. Dat maakt het plaatje af. Ook al is het een cadeau voor jezelf, je wil dat het er mooi uitziet.”
Presentatie is belangrijk. Wat voor kerstnadrukken leg je nog meer in deze periode?
“In het gebak bijvoorbeeld. Daar hebben we altijd een logootje op zitten. In de kerstperiode doen we daar een kerststerretje bij. Kleine details die de standaard feestelijk maken. Qua kleuren gaan we met de seizoenen mee. Wat frisser in het voorjaar, in het najaar wordt het wat donkerder, wat warmer.
Wat is de verhouding tussen je zakelijke en particuliere klanten? “Over het hele jaar gezien fiftyfifty. Met Kerst en Pasen doen we veel cadeaus, dus dan zijn het in een keer grotere opdrachten. In de zomer is er juist meer toerisme, en dan lopen er veel mensen langs die binnenkomen.”
En hoe verschillen de wensen van je zakelijke klanten met die van je particuliere klanten? “Enorm. Onze horecaklanten bijvoorbeeld, hebben een eigen menu en willen dat wij een deel daarvan uitvoeren. De ene keer hebben wij daar wat meer input bij dan de andere keer. Terwijl de particulieren hier gewoon binnenlopen en kijken wat het aanbod is.”
Wat is het bijzonderste dat je hebt gemaakt voor zo’n zakelijke klant?
“Een eetbaar snoepzakje, met inhoud. Dat is iets wat à la minute gemaakt moet worden, en wat wij hier niet kunnen verkopen. Maar wel heel gaaf om aan mee te werken. Het was een echte uitdaging, daar zaten heel wat uurtjes in.”

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk