Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Nieuwe huisstijl ontwerpen: hoe pak je dat aan?

Drukwerkdeal.nl plaatste dit bericht in Design

Een nieuwe huisstijl ontwerpen doe je niet zomaar. Zeker als je een sterk merk wilt zijn. Toch kan dat juist de aanleiding zijn om dit intensieve traject aan te gaan. Zorg daarbij wel voor goede herkenbaarheid, onderbouwing én vasthoudendheid.

Een huisstijl moet herkenbaar zijn. Maar een sterk merk heeft meer nodig. Het beeld moet opvallen, passen bij je identiteit, een sterke verbinding maken tussen associaties van de doelgroep en je merk (merkbeleving) én een flinke houdbaarheidsdatum hebben. Uiteindelijk moet het vooral ook consistent worden toegepast. Dat wordt vaak vergeten! Grote merken als Coca Cola, KLM of Nike voeren in tientallen jaren slechts minimale updates door in hun beeldmerk.

nieuwe-huisstijl-ontwerpen-nieuwe-website

Een nieuwe huisstijl ontwerpen moet je onderbouwen

In onze organisatie (Drukwerkdeal.nl) hebben wij het roer onlangs flink omgegooid. Maar wel goed onderbouwd! Wij hebben een onderzoek laten uitvoeren naar onze naamsbekendheid en de associaties van onze doelgroepen. Hieruit blijkt dat dit een goed moment is om een sterk nieuw beeldmerk te introduceren. Als jong, snelgroeiend bedrijf zijn de associaties nu nog niet zo groot. Vooral de kleur oranje wordt sterk aan ons gekoppeld.

Herkenningspunten van onze nieuwe huisstijl

Het ‘Drukwerkdeal oranje’ is daarom behouden in de nieuwe huisstijl die wij in juni introduceren. Ook is onderzocht wat (potentiële) klanten het meest belangrijk vinden als zij kiezen tussen ‘online drukkers’. Daarnaast zijn natuurlijk onze kernwaarden (kwaliteit, snel leveren, betrouwbaar en persoonlijk) meegenomen in het ontwerp. Het resultaat is een beeldmerk van een geschilderde cirkel (persoonlijke signatuur) in de drukkleuren magenta en geel (samen oranje), waarin meerdere herkenningspunten samenvallen. Waaronder een apenstaartje, een jonge zelfverzekerde persoon (vertrouwen, kwaliteit, durf) en als detail een duim (vertrouwen, ontzorgen, kwaliteit).

nieuwe-huisstijl-logo-drukwerkdeal

Emoties!

Het hele traject heeft ruim een halfjaar geduurd. Met veel aandacht voor rationeel onderzoek, maar juist ook de menselijke emotie. Dat is uiteindelijk de grote accelerator voor merkbeleving. Intern zijn medewerkers vroegtijdig betrokken bij het traject. Dat is essentieel om te zorgen dat het beeld klopt bij de beleving van de mensen in je organisatie. Hierdoor is de nieuwe huisstijl intern al voor de lancering flink gaan leven. Het is meer dan een nieuw logo ontwerpen. Dit zijn wij! En wij zijn er trots op.

Een extra aanleiding voor de restyling zijn onze internationale ambities. Na explosieve groei de afgelopen jaren in Nederland, gaan we als Printdeal de grens over. In ons oude logo was onze naam onderdeel van het beeldmerk. Nu hebben we een los beeldmerk. Hiermee kunnen we ons merk ook internationaal consistent uitdragen.

nieuwe-huisstijl-beeldmerk

1 uit 16%

Met de komst van de nieuwe huisstijl is onze website ook totaal vernieuwd (sinds 9 juni online). Hij is nog overzichtelijker en gebruiksvriendelijker geworden, met horizontale navigatie en handige nieuwe zoekfuncties.

De introductie van de nieuwe huisstijl gaat in juni en juli gepaard met een grote reclamecampagne op billboards rond de grote steden, radiocommercials, inserts in vakbladen en uiteraard ook online. Want intern leeft een huisstijl misschien snel omdat iedereen het regelmatig ziet. De buitenwereld wordt bedolven door beeldmerken. Slechts 40% van de uitingen wordt onthouden. En daarvan slechts 40% gekoppeld aan het juiste merk. Maar 16% bereikt dus het gewenste effect! Dit toont meteen het belang van een goed doortimmerde én vasthoudende aanpak.

Toelichting op de nieuwe huisstijl in een stop-motion filmpje:

Embedded content: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JpArDGM0MVU

Een campagnebeeld van Drukwerkdeal.nl, deze zomer op billboards rond de grote steden.

nieuwe-huisstijl-campagnebeeld

Mijn advies: Zet je huisstijl en logo niet te snel overboord. Ben je wel écht toe aan restyling, zorg dan voor een goed onderbouwde aanpak en vroegtijdige betrokkenheid van mensen in de organisatie. Focus op de keuzemotieven, associaties en emoties van je doelgroep(en) en zorg dat het visuele eindresultaat klopt bij je identiteit. Wees daarna consistent. Met een goed beeldmerk kan dat. Herhaling blijft de weg.