Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Of je nu een nieuw logo ontwerpt of je schaaft een bestaand logo bij, bedenk goed op welke manier je mensen wilt raken. Mensen interpreteren jouw logo vanuit hun eigen perspectief. Jij kunt er wel iets mee bedoelen, maar vat de ander het ook zo op?

Er gaat een hele psychologie schuil achter de verschillende elementen waaruit je logo is opgebouwd. De belangrijkste zijn kleur, vorm en lettertype. Hoe meer je van te voren nadenkt over deze eigenschappen, des te beter jouw logo geïnterpreteerd wordt.

psychologie-van-logo-ontwerpen-tips

Kleur

Vaak worden kleuren heel zwart-wit geïnterpreteerd: rood staat voor agressie en blauw voor rust. Natuurlijk hebben kleuren een bepaalde betekenis en roepen ze een bepaald gevoel op. Maar wat voor de één een algehele waarheid is, kan bij de ander een heel ander gevoel oproepen. Pas dus op voor oversimplificatie.

Eigen logo maken? In deze gratis Illustrator tutorial leer je alles over de technieken. Na afloop kan je zelfstandig een bedrijflogo maken dat je kan showen aan je familie, je vrienden, of je collega's. Dus waar wacht je nog op? Schrijf je in en maak je eigen logo!

Beperk je tot een bepaald aantal kleuren. Zo blijft jouw logo herkenbaar en geef je mensen gelegenheid om jouw merk aan een bepaalde kleur te koppelen.

Zorg er ook voor dat je logo goed werkt op een witte en op een zwarte achtergrond. Dat komt krachtiger over.

voorbeelden-van-logos

Vorm

Het menselijk brein is zo ontworpen dat het vormen begrijpt en onthoudt. Het zal je niet veel moeite kosten om het logo van de Olympische Spelen, Nike of McDonalds visueel op te roepen.

Dichte vormen - zoals ringen - symboliseren vriendschap en zorg. Hoekige vormen zoals driehoeken en vierkanten geven veel mensen een gevoel van evenwicht en stabiliteit. De rechte lijnen staan voor structuur en betrouwbaarheid. Dat kan wat saai ogen. Dit los je op door de vormen te kantelen of te combineren met andere vormen.

Ook de richting van de lijnen heeft invloed op hoe iemand jouw logo waarneemt. Horizontale en gebogen lijnen brengen rust en stilte over. Verticale lijnen zijn krachtig, kunnen een gevoel van actie en vitaliteit creëren.

drukwerkdeal-logo

Lettertype

Besteed ook de nodige aandacht aan het lettertype. Het juiste type versterkt je boodschap. Standaard lettertypes zijn herkenbaar en ogen professioneel. Ze missen echter individualiteit en vallen daardoor minder op. Een te opvallend lettertype kan weer afleiden van de uiteindelijke boodschap.