Marketeers investeren volop in relatiebeheer deze kerst: 50% meer zakelijke kerstkaarten in november

December is traditioneel de maand voor marketeers om te investeren in relaties en klantloyaliteit. En nu alle economische lichten op groen staan, doen ze dit volop. Althans, als de verkoop van kerstkaarten een indicatie is. Alleen al in november lieten klanten van Drukwerkdeal.nl - de grootste online drukker voor de zakelijke markt- ruim 50% procent meer zakelijke kerstkaarten drukken dan in 2016. Zet deze groei door, dan vliegen voor 24 december ruim 12,5 miljoen kerstkaarten van de persen. Dat waren er vorig jaar nog 8 miljoen.

Onderzoek van Drukwerkdeal.nl onder driehonderd klanten in 2016 laat zien dat de zakelijke kerstkaart gewaardeerd wordt in het bedrijfsleven. Eén-en-negentig procent van de respondenten zegt liever een fysieke kerstkaart dan een e-mail te ontvangen. Honderd procent houdt een goede indruk over van een bedrijf na het ontvangen van een kerstkaart. En naar verwachting verstuurt zeven-en-vijftig procent van onze klanten dit jaar daadwerkelijk een gepersonaliseerde kerstkaart.

Betekenen de cijfers een comeback voor print? Volgens Martijn Jansen, commercieel directeur van Drukwerkeal.nl is het belangrijk eerst na te denken over je doel en daarna pas over het juiste medium. “Internet en e-mail zijn vooral directe marketingkanalen. Klantenbinding en relatiebeheer doe je in de fysieke wereld, onder andere met print. Je stuurt je familie toch ook geen e-mail met kerst? Althans, ik niet.”

De periode rond de feestdagen is voor Drukwerkdeal.nl een piekmoment. Black friday, Sinterklaas en Kerst zijn aanleiding voor een grote toename in de verkoop van marketingmaterialen als flyers, folders en POS-materialen. Dat is zeker dit jaar het geval, nu alle economische signalen op groen staan. “We zien dat bedrijven weer volop investeren in relatiebeheer,” zegt Martijn Jansen. “Bovendien, als je in december dertig procent van je omzet doet, en dat doen veel MKB’ers, dan moet je er staan.”

Betekenen de groeicijfers paniek in de tent? “Onze drukkerijen zijn op dit moment een no-go-area voor iedereen die daar niets te zoeken heeft, waaronder ik,” lacht Jansen. Maar we hebben de volle focus, en zijn ruim op tijd opgeschaald, zowel in mensen als in machines. We zijn er klaar voor.”

  • Noot voor de redactie

Drukwerkdeal.nl is sinds 2005 marktleider in drukwerk voor de zakelijke markt. Drukwerkdeal.nl is onderdeel van Cimpress N.V. (Nasdaq: CMPR). Voor vragen of publiciteitsmateriaal: lourens.scholing@drukwerkdeal.nl.