Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Tips bij het ontwikkelen van een huisstijl

Femke Bosma plaatste dit bericht in Tutorials

Als je voor het eerst drukwerk bestelt, komen alle keuzes die je moet maken misschien wat overweldigend over. Er is zo veel mogelijk en al die grafische termen maken het er ook niet makkelijker op. Femke helpt je graag op weg.

Vaak is een huisstijl één van de eerste ontmoetingen die een klant heeft met een bedrijf. Het is letterlijk en figuurlijk je visitekaartje, maar natuurlijk ook je website, briefpapier, e-mails, bedrijfsauto’s, bedrijfskleding, enzovoort. Een huisstijl geeft de identiteit van je bedrijf weer; een goede huisstijl moet dus overeenkomen met hetgeen jij met je bedrijf wil uitstralen. Maar hoe moet je hier mee beginnen? In dit blog geef ik tips hoe je een goede huisstijl kunt ontwikkelen voor je bedrijf.

Strategie

Al voor je begint met het creatieve gedeelte, is het erg belangrijk om een paar punten goed in kaart te brengen: wie ben je als bedrijf, wat beteken je voor je klanten, wat wil je uitstralen naar je (potentiële) klanten en zien je klanten je ook echt zo. Deze punten neem je als uitgangspunt mee in het creatieve proces.

Logo

Het begin van een huisstijl is een goed logo. Een logo is niet een leuk plaatje of iets dat je zelf mooi vindt. Een logo dient functioneel te zijn en afgestemd te worden op wat je doelgroep bij je zoekt. Daarnaast moet een logo ook een boodschap uitdragen en herkenbaar zijn. Denk hierbij aan de zeer herkenbare ‘gele M’. Wees ook vooral creatief met je logo. Een wereldbol gebruiken om te laten zien dat je internationaal opereert, is niet origineel.

Typografie

Lettertype is erg bepalend voor je logo en huisstijl. Standaard lettertypes als Times New Roman en Comic Sans komen weinig creatief en professioneel over. Denk ook bij het lettertype aan wat je wilt uitstralen: ben je een zakelijk en formeel bedrijf, kies dan voor een zakelijk en strak lettertype. Maar als je een ontwerpbureau bent, past ditzelfde lettertype niet in je huisstijl en dien je met een creatiever lettertype te komen. Zeg nou zelf, welk logo past beter bij Drukwerkdeal.nl: de eerste met een creatief en niet standaard lettertype, of de tweede in Comic Sans?

Kleurgebruik

Kleuren kunnen onbewust een bepaalde uitstraling aan je bedrijf meegeven. Zo kan zwart een luxe en dure uitstraling geven en straalt het kracht en autoriteit uit. Groen is de kleur van gezondheid en milieubewustheid. Roze laat onschuld en zachtheid zien en oranje heeft een vrolijke uitstraling. Blauw geeft weer de indruk van veiligheid en betrouwbaarheid. Het is niet voor niets dat veel banken en verzekeringsmaatschappijen blauw in hun logo hebben verwerkt.

Invoering huisstijl

Omdat elk bedrijf erg veel verschillende huisstijldragers kan hebben, zoals je website, visitekaartjes, briefpapier, bedrijfskleding enz., is het van belang je nieuwe huisstijl in één keer door te voeren. Denk hierbij aan al het drukwerk, maar ook online. Als er bijvoorbeeld websites naar jouw bedrijf verwijzen, moeten zij hierbij ook het juiste logo van je bedrijf gebruiken. Zo wordt je nieuwe huisstijl sneller herkenbaar en creëer je eenheid.

Heb jij een vraag aan Femke?

Femke heeft een grote passie voor mooi drukwerk en kent alle grafische ins en outs. Ze helpt je graag op weg! Stel jouw grafische vragen op onze Facebook-pagina, via Twitter of per mail via marketing@drukwerkdeal.nl en Femke beantwoordt ze zo snel mogelijk.