Trendwatcher Adjiedj Bakas: “De steeds verdergaande technologisering van de samenleving gaat alles beïnvloeden”

Jan Jaap Holdijk plaatste dit bericht in Marketing

‘Visionair des Vaderlands’ Adjiedj Bakas spot al sinds de jaren tachtig trends, ontwikkelt daar visies op en wijst ondernemend Nederland de weg naar de toekomst als spreker en trendwatcher. Daarom gingen wij bij hem langs om hem eens te vragen: welke trend mag ondernemend Nederland niet missen voor 2020?

Adjiedj, wat doe je precies als trendwatcher?

featured ondernemerstrends-2020-3 “Ik probeer te achterhalen welke trends er gaande zijn en ik probeer daar ook een visie op te ontwikkelen, wat je ermee zou kunnen doen. Als je bijvoorbeeld in de cijfers van het CBS ziet dat de bevolking heel fors gaat groeien door immigratie uit Oost-Europa en India. Dat zijn allemaal jonge mensen die hier komen werken. En dan denk ik van, ok, wat gaat dat betekenen? Dat betekent dus dat Engels de tweede taal van het land gaat worden. Ook qua huisvesting, waar gaan al die mensen wonen? Het grootste deel van de banen waar ze op afkomen zit in de Randstad. Maar in de Randstad is huisvesting een drama. Dus moeten we toch niet gaan kijken of sommige bedrijven zich moeten verplaatsen, naar bijvoorbeeld Deventer? In Engeland zie je al dat een aantal bedrijven vertrekt uit Londen. Omdat het personeel er niet kan wonen. En ze willen graag dat het personeel niet al te ver van het bedrijf af woont. Dat vind ik dus interessant, die trends. En dan vervolgens, wat doen we ermee?”

Je ziet dat grote bedrijven graag inspringen op trends. Kun je uitleggen hoe kleine bedrijven ook aan de slag kunnen met die trends?

“Zeker. Ik werk veel voor Ondernemend Nederland, een branchevereniging voor het mkb. En wat je daar dus ziet, is dat ook kleinere bedrijven moeten leren omgaan met de vergrijzing. Dus hoe ze het werk gedaan krijgen op een creatieve manier met minder jongen mensen en hoe ze ook ouderen toch kunnen verleiden om langer te blijven werken. Maar kleinere bedrijven moeten er ook rekening mee houden dat de digitalisering met gebruikmaking van artificiële intelligentie en camera’s met gezichtsherkenning nu echt door gaat breken. In Londen zien we dat al. Dat wijken met veel cafés en restaurants nu bewaakt worden door camera's met gezichtsherkenning. En die camera ziet aan het gezicht van iemand dat ie van plan is te gaan zakkenrollen of iemand te beroven. Nog voor hij wat gaat doen, kun je hem arresteren. Winkeliers zien ook dat het vaak dezelfde winkeldieven zijn die terugkeren. Als die camera's er hangen zie je dat die en die in de buurt zijn, en dan kun je ze tegenhouden. Voordat ‘ie de winkel inkomt, voordat ‘ie weer gaat stelen. De opkomst van camera's met gezichtsherkenning en de opkomst van kunstmatige intelligentie, dat wordt echt zo belangrijk voor het mkb. Ik denk dat iedereen daar gebruik van gaat maken.”

Die technologie is dus niet alleen voor de Googles en Amazons van deze wereld?

“Iedere mkb’er kan straks zo'n camera kopen en iedere mkb’er kan daar wat mee doen.

Maar wat je als mkb’er ook kunt doen, is dingen verhandelen uit China. Kijk, de opkomst van China lijkt op een groot ding. Dat is het zeker ook. Maar er is nu de eerste Quote 500-miljonair die dat is geworden door alleen maar te handelen in spullen die hij vanuit China heeft geïmporteerd. En dat in een jaar of tien tijd. Gewoon heel klein, begonnen op een zolderkamertje. Je kunt steeds meer met China gaan doen. Dingen bedenken, in China laten produceren of importeren en je gaat het verhandelen. Denk ook aan de opkomst van het Chinese toerisme. 400 miljoen Chinese millenials kunnen nu reizen. De vliegtuigen zitten vol. Maar al die toeristen kunnen niet in Amsterdam gehuisvest worden. Dus we moeten kijken naar andere plekken. Ik zie dat Giethoorn al heel veel Chinezen trekt. Zo kunnen andere regio's in Nederland kijken: kunnen wij een deel van die mensen ook wat leuks bieden en kunnen we daar ook wat aan verdienen? Want aan horeca en hotels kun je aardig verdienen.”

Zijn er in het afgelopen jaar bedrijven geweest die goed met trends zijn omgesprongen?

“Ja, een bedrijf als Jumbo bijvoorbeeld. Dat vind ik echt heel knap. Die zijn echt opgerukt, overal in binnensteden, deals met de HEMA gemaakt, ze hebben met Hollandse producten elkaar gevonden en dat versterkt. Zij zijn ook een van de eerste bedrijven die camera's met gezichtsherkenning gebruiken.”

En zijn er ook bedrijven waarvan je denkt, die hebben de boot een beetje gemist het afgelopen jaar?

“Kijk, Wehkamp is een beetje te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Je ziet dat veel wat Wehkamp verkoopt, ook verkocht wordt door de Duitse Amazon. Die ook alles in het Nederlands heeft. Die zijn zo groot, ze hebben zo’n grote inkoopkracht. Kijk, Bol.com heeft natuurlijk het geluk dat ze van Ahold zijn. Anders waren ze ook al opgeslokt, zoals Marktplaats is opgeslokt door eBay.”

Wat is de belangrijkste trend die je voor het komende jaar ziet?

“China en technologie. De steeds verdergaande technologisering van de samenleving, dat gaat alles beïnvloeden. Dat gaat marketing beïnvloeden, dat gaat sales beïnvloeden. Dat je de technologie steeds meer gaat gebruiken en dat ook mkb-bedrijven kunnen gaan profiteren van platformen zoals Amazon en Bol.com en dergelijke. Maar ook op dienstengebied. Het zou me helemaal niet verbazen als een ondernemer een soort platform gaat bedenken, als een soort Amazon.com voor de dienstensector.”

Wat zijn je tips voor ondernemers voor 2020?

“Zorg dat je op het gebied van technologie een beetje bijblijft. Want dat is echt je toekomst. En twee: hou in de gaten wat de Chinezen doen. Als je bijvoorbeeld meer Chinese toeristen krijgt. Die hebben geen WhatsApp, die hebben geen Facebook. Die hebben WeChat. Chinezen betalen steeds minder met creditcard en pinpassen. Ze betalen met AliPay. Dus moet je dat soort dingen ook hebben. De nieuwe zijderoute die de Chinezen bouwen en die straks per trein bij Almelo binnenkomt, is ook een digitale en monetaire zijderoute.

Tot slot: mede door de vergrijzing wordt de zorg een hele grote branche. Vijf jaar geleden gaven we nog 80 miljard per jaar uit aan zorg, vanaf 2020 gaan we 100 miljard uitgeven en dat wordt steeds meer. Dat betekent dat er meer kansen komen voor zorginnovaties, ook voor ondernemers. Want de overheid kan het niet allemaal aan. En de ziekenhuizen en de artsen kunnen het niet allemaal aan. Dat biedt dus heel veel kansen voor ondernemers. En dat kan variëren van de mantelzorg, tot de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg. Dat wordt echt een enorme groeimarkt.”