Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Tips voor een originele menukaart van het menukaartmeisje

Jan Jaap Holdijk plaatste dit bericht in Marketing

Wat nou als iemand je vertelt dat jouw menukaart niet alleen mooier kan, maar ook beter? En dat je met enkele simpele, doelgerichte aanpassingen meer kan verdienen? Dat is precies wat Linda Even horecaondernemers belooft. In een reeks van vier blogs deelt zij haar belangrijkste tips met jou. Maak kennis met Linda, het Menukaartmeisje!

foto-menukaartmeisje

Leg eens uit Linda, wat doe je precies?

Met Menukaartmeisje.nl help ik horecaondernemers bij het optimaliseren van hun menukaart. Zodat ze herhaalbezoeken stimuleren, gasten makkelijker kunnen kiezen en dat de gemiddelde bestedingen verhoogd worden. Ik begin met een analyse van de cijfers van de afgelopen maand. Vervolgens bepaal ik welke gerechten het waard zijn om op te vallen. Welke je wil benadrukken, op welke een goeie winstmarge zit, wat de specialiteit is van het restaurant of wat makkelijk is voor de keuken om te bereiden. Net wat het restaurant wil promoten. Dan optimaliseer ik de menukaart. Zo zorgen we voor drie dingen: meer bestedingen, meer herhaalbezoeken en makkelijker kiezen voor gasten.

Nogal een niche. Hoe ben je erbij gekomen om dit te doen?

Zeker! Het begon allemaal met het restaurant van mijn ouders. Ze hadden eigenlijk een standaard menukaart, een standaard Word-documentje. En ik zei tegen m'n vader, 'Hey pap, mag ik een nieuwe menukaart maken? Het kan allemaal wel wat hipper'. Nou, dat mocht. Foto’s gemaakt, indeling gemaakt, helemaal enthousiast bezig geweest met schetsen en dat soort dingen. En toen had ik die menukaart gedrukt, gasten waren enthousiast, en dat was het.

banner-horeca

Tot ik stuitte op een onderzoek, waarin verteld werd welke plekken op je menukaart de verkoop van dat gerecht met 20% verhoogden. Ik wist daar helemaal niets van, ik had gewoon een mooie menukaart gemaakt. Door dat onderzoek raakte ik gefascineerd. Waarom zijn hier onderzoeken naar? Universiteiten zijn dit gewoon aan het onderzoeken. Daar moet ik veel meer van weten! Ik heb me er helemaal in verdiept. En toen was ik nieuwsgierig: werkt dit niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk? Ik heb een nieuw menukaartdesign gemaakt voor mijn ouders en alles toegepast. En toen zag ik ook daadwerkelijk dat de bestedingen hoger waren. Dat we meer van bepaalde gerechten verkochten die die goeie plekken hadden. Ik werd helemaal enthousiast, en dacht: dit is iets waar heel veel restaurants wat aan hebben, hier moet ik meer ondernemers mee helpen!

Je hebt flink wat menukaarten gezien ondertussen. Wat zijn de grootste menukaartblunders?

Wat ik echt heel verschrikkelijk vind, zijn vlekken op de menukaart! Iedereen weet het, en toch kom ik heel vaak in restaurants waar ik een menukaart in m’n handen krijg waar vlekken opzitten of die gescheurd is. Dan kun je nog zo’n mooie kaart hebben. Maar op het moment dat je menukaart er slecht verzorgd uitziet, gaan mensen denken dat het in je keuken ook slecht in orde is.

Kom je ook wel eens het perfecte menukaartdesign tegen?

Niet zo vaak eigenlijk. In Nederland wordt deze aanpak nog niet veel toegepast. In Amerika wel. En ik denk dat dit langzaam komt overwaaien. In Nederland ben ik eigenlijk niet zo heel veel supergoeie menukaarten tegengekomen, tenzij het van een keten is. Want dan zie je vaak dat er een heel team achter zit en dan zie je dat er beter over nagedacht is.

menukaartmeisje-met-een-menukaart

Wat voor bedrijven kloppen bij je aan?

Dat is heel erg verschillend, maar voor het grootste gedeelte zijn het grand cafés.

En hoe komen die horecaondernemers bij jou terecht?

Meestal via internet. Dan sturen ze me een berichtje: ‘Hoi, ik denk dat ik wel wat hulp kan gebruiken’. Dan kijk ik met ze naar hun menukaart om te zien waar de mogelijkheden zijn. En als de menukaart al supergoed is, ga ik niet met ze samenwerken. Als er geen winst te behalen valt, kan ik mijn belofte niet waarmaken.

In de komende reeks ga je een heleboel tips geven. Kun je er vast één verklappen?

Wat ik denk dat heel veel horecaondernemers niet doen als ze een menukaart gaan maken, is kijken naar de winstmarges en menu-itempopulariteit. Neem gewoon je cijfers mee als je een menukaart gaat maken. Een menukaart maken wordt vaak snel tussendoor gedaan. En dan neem je dat soort dingen niet altijd mee.

Je gaat bij ons een serie schrijven. Waarom moeten horecaondernemers jouw blogs lezen?

Heel simpel: pas je mijn tips toe, dan ga je meer omzet en winst maken met je originele menukaart. Omdat je de gerechten die je graag wilt verkopen beter gaat verkopen. Het is eigenlijk dom om niet te doen, want je gaat gewoon meer verdienen.

>> Ga naar de site van Menukaartmeisje.nl