Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Foldermonitor 2017: NL’ers lezen folders steeds vaker voor inspiratie

Lourens Scholing plaatste dit bericht in Marketing

Op 5 juni werd hij gepresenteerd in hip Amsterdam Noord: de NOM foldermonitor 2017. Klinkt weinig sexy, maar pas op: folders zijn een miljoenenbusiness. Grote retailers als bouw- en supermarkten zien de zaterdagochtendverstrooiïng nog altijd als een belangrijk verkoopkanaal. Maar hoe terecht is dat? En zijn folders de investering eigenlijk nog waard?

foldermonitor 2017 1

Folders onverminderd populair

De laatste vraag kunnen we na het lezen van de Foldermonitor volmondig beantwoorden met “ja”. Folders zijn onverminderd populair onder Nederlanders. Ik noem een paar cijfers: papieren folders hebben een jaarlijks nettobereik van 11,3 miljoen (84% van de NL’ers van 13 jaar en ouder met een internetverbinding); 82% van die 11,3 miljoen komt direct na het lezen van een reclamefolder in actie; en voor 41% procent van de Nederlanders zijn papieren folders het belangrijkste medium bij een aankoop.

Aanbiedingen

Klinkt goed, toch? Maar wat verwachten Nederlanders van een folder? En wat zet je er precies in? Om te beginnen: promoties. 78% van de Nederlanders leest folders om op de hoogte te zijn van promoties en aanbiedingen; 34% gebruikt reclamefolders om prijzen te vergelijken; en 43% stelt zijn boodschappenlijstje samen met een stapel folders binnen handbereik. Prijsbewustzijn speelt een grote rol in het koopgedrag van spaarzame Hollanders. Folders helpen ons een keus te maken.

Verras en inspireer je klanten

Maar één van de leukste inzichten van de Foldermonitor 2017 is toch wel dat Nederlanders hun folders steeds vaker doorbladeren om inspiratie op te doen (36% van de ondervraagden, tegenover 31% vorig jaar). Dat geldt dubbel en dwars voor de papieren folders, die voor steeds meer mensen onderdeel zijn van een momentje “me-time”. Ongetwijfeld met een kopje thee en een kaakje erbij!

foldermonitor 2017 3

Zelf aan de slag

Inspiratie en ideeën: daar liggen mogelijk kansen voor kleinere winkeliers. Lokale ondernemers kunnen zich – veel beter dan ketens en nationale spelers – onderscheiden op aspecten als persoonlijke advies en vakkennis. En dankzij dalende prijzen en dito oplages in de printindustrie is folders drukken en folders verspreiden voor die ondernemers steeds meer binnen handbereik.

De NOM foldermonitor is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA businessgroep verspreiding.

Je leest hier de belangrijkste feiten & cijfers uit de Foldermonitor 2016.