Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

De kracht van offline marketing; meten is weten

Pleuni Lucassen plaatste dit bericht in Marketing

Flyers, posters en magazines; slechts een greep uit de talloze mogelijkheden binnen offline marketing. Adverteren op internet is booming, echter wordt de kracht van printreclame niet onderschat. Gelukkig maar! Hoewel online marketing bekend staat om haar meetbare karakter, zijn er ook voor offline inspanningen verschillende mogelijkheden om de effectiviteit te meten. In dit blog geef ik je tips waar je in je ontwerp rekening mee kunt houden.

Unieke actiecodes & telefoonnummers

Door je offline marketingcampagne te voorzien van een unieke actiecode kun je het gebruik hiervan eenvoudig achterhalen. Uiteraard kun je dit heel nauwkeurig doen door voor elke uiting een andere code in te zetten. Hetzelfde geldt voor het gebruik van telefoonnummers in je ontwerp. Communiceer offline andere telefoonnummers dan online. Je kunt dan gemakkelijk herleiden welk kanaal heeft geleid tot het contact.

flyer-met-unieke-actiecode

Pakkende URL

Een eigen website is voor ondernemers bijna niet meer weg te denken. Door in je printreclame te verwijzen naar je website, kun je achteraf uitspraken doen over het sitebezoek en eventuele conversiedoelen. Gebruik een pakkende - lekker leesbaar en makkelijk te onthouden - URL in je uiting (bijv. drukwerkdeal.nl/korting) en redirect deze naar de bestemmingspagina op je website. Vergeet niet de nodige UTM-tags toe te voegen. Ook is het mogelijk een unieke landingspagina, met een identieke lay-out, te maken voor een specifieke uiting. Deze op zichzelf staande pagina is dan alleen te bereiken door deze direct in te typen in de URL-balk. In Google Analytics kun je eenvoudig en snel de gewenste statistieken ophalen.

poster-met-pakkende-url

Quick Response Code

Door in je ontwerp een Quick Response Code op te nemen ontstaat direct een verbinding tussen offline en online. De QR-code is al enige tijd in opmars. Het is niets meer dan een afbeelding vol zwarte, vierkante blokjes die gescand kan worden met een smartphone en doorlinkt naar bijvoorbeeld je website. Het meetbaar maken van de QR-code is heel gemakkelijk, namelijk door de URL de eerder genoemde UTM-tags mee te geven. In Google Analytics is eenvoudig te meten hoe vaak en wanneer de code is gescand. Er bestaan verschillende gratis tools om een QR-code te genereren.

magazine-met-qr-code

Naast flyers, posters en magazines zijn er voor offline marketing nog talloze (effectieve) voorbeelden te bedenken. Kijk gerust eens rond in onze webshop en laat je inspireren!