Onderneemster Charlotte van ’t Wout over haar grote visitekaartjestruc en andere tips voor zakelijk succes in 2019

Lourens Scholing plaatste dit bericht in Klanten

Het is tien voor drie op een januaridag als we aanbellen bij een kantoor aan de Amsterdamse Singelgracht. Dit is het hoofdkwartier van SPOT., dat vergaderruimtes verhuurt in de binnenstad. Eigenaresse Charlotte van ’t Wout is er nog niet, stagiair Sanne doet open. Gedoe: “Een klant heeft last-minute een ruimte afgezegd, er valt een gat op donderdag.” Als Charlotte klokslag drie uur binnenstapt, is er kort overleg. Een gebaar van ‘sorry’ richting ons: “Dit is eigenlijk werk voor mijn manager, maar die is op vakantie.” Geen nood, een paar minuten later is de onderneemster in trefzekere zinnen met ons in gesprek over wat ze het liefst doet: bedrijven runnen en anderen helpen hetzelfde te doen.

Hey Charlotte! Vertel eens: wie ben je en wat doe je?

Hey! Ik ben eigenaar van twee bedrijven. Aan de ene kant is dat Spot meeting rooms, daarmee heb ik vier vergaderruimtes hier aan de gracht in Amsterdam. Dat doe ik nu anderhalf jaar. Daarnaast heb ik C-Academy, onder die naam geef ik online cursussen via Instagram Stories. Een heel nieuw concept, ik ben wereldwijd de eerste die daarmee aan de slag is gegaan. Met C-Academy ben ik nu het meest bezig. Ook schrijf ik een wekelijkse een column voor het AD. En op mijn vrijdagen coach ik vrouwelijke ondernemers.

Laatzienwiejebent-blog

Lekker veel projectjes dus! Waar haal je de tijd vandaan?

Ik sta het liefst om vijf uur ’s ochtends op. Van zes tot acht heb ik wat ik noem mijn focusuurtjes, die gebruik ik om het creatieve denkwerk te doen, in mijn eentje. Er zijn dan nog geen mailtjes die binnenkomen, nog geen telefoontjes. Daarna ga ik naar kantoor, check ik in bij het team. Vanaf twee uur plan ik mijn sociale afspraken, interviews, koffie drinken met klanten, dat soort dingen. Ik ben van nature introvert, dus ik let er altijd op dat ik niet aan het begin van de dag heel veel afspraken heb staan, dan loop ik langzaam leeg.

featured 10-tips-zakelijk-succes-6

Je coacht ook veel ondernemers, via Instagram en face-to-face. Wat is de belangrijkste les die je ze meegeeft?

Eén van de belangrijkste dingen is dat je niet te veel moet overleggen met anderen. Op het moment dat je een fantastisch idee hebt, voor je business of een reis of een huis dat je wil kopen, en je vertelt dat gelijk aan iedereen, dat brengt je oorspronkelijk visie toch aan het wankelen. Ongemerkt pik je toch een soort van angsten op als iedereen zijn mening geeft, of goedbedoelde adviezen. Niemand is zo enthousiast over je idee als jezelf! Het beste is er gewoon even in je eentje op knallen en pas iets laten zien als je ook echt resultaat hebt. En als je dan toch advies moet vragen, doe het dan bij iemand die echt iets bereikt heeft op het gebied waarmee jij aan de slag wil.

Toch laat je veel van jezelf zien op sociale media!

Klopt. Het gaat bij mij niet om het perfecte plan, het eindresultaat, maar ook alle stapjes daartussenin. Veel mensen denken dat ze alles gelijk heel goed moeten doen, maar dat idee werkt verlammend. In plaats van een hele tekst te typen in je LinkedIn-profiel over je nieuwe pand kun je mensen bijvoorbeeld meenemen in de keuzes die je hebt gemaakt bij het uitzoeken van dat pand. Dat maakt het in de eerste plaats veel makkelijker, je laat gewoon zien wat er in je leven gebeurt. Maar mensen vinden dat soort verhalen, het delen van een proces, ook veel meer relatable.

featured 10-tips-zakelijk-succes-3

Helpen al die interacties jezelf ook verder te komen?

Zeker! Ik geloof heel erg in die zichtbaarheid zelf, dat je alles heel snel zichtbaar moet maken, zoveel mogelijk en zo snel mogelijk. Voor Spot had ik bijvoorbeeld al visitekaartjes besteld voor het überhaupt een bedrijf was. Volgens mij heette het toen nog niet eens Spot, maar City Lounge. Niet zo'n goeie naam achteraf, haha! Maar het idee of het gevoel dat je dingen concreet maakt als je een stap hebt gezet, dat maakt het echter. Denk er niet te lang over na, als de uitstraling op een gegeven moment niet meer bij je past, dan verander je het toch gewoon?

Goeie tips, dank je! Wat zijn je eigen ambities voor 2019? Wat zit er in je hoge hoed?

Mijn grootste uitdaging nu ligt vooral in het verzamelen van een team hier bij Spot. Ik heb bijvoorbeeld net een half jaar geleden een manager aangenomen voor de dagelijkse gang van zaken. Ik vind het te gek om te zien hoe je met een team een andere energie krijgt dan dat je in je eentje zit te werken. Hoe ik dat als eigenaar kan aanpakken en ook weer nieuwe skills kan leren… Er is hier in het bedrijf bijvoorbeeld niemand die sociale media heel erg leuk vindt. Dat betekent dat ik naar zo’n persoon op zoek moet. Wat voor een persoon zou het moeten zijn, welke kenmerken heeft diegene? Dat vind ik nu echt superleuk om te doen!

Meer weten over Charlotte? Check haar even op Instagram, of bekijk haar website.