NL packaging awards 2019: welke verpakking is jouw favoriet?

Lourens Scholing plaatste dit bericht in Design

Op 16 mei 2019 werden voor de vierde keer de NL Packaging Awards uitgereikt tijdens hét jaarlijkse event voor de Nederlandse verpakkingsbranche. In 13 categorieën werden door een vakjury de mooiste en slimste verpakkingen van 2019 gekozen. Daar wilden wij meer van weten natuurlijk, want met verpakkingen hebben wij ook wel iets. Met welk design zou jij direct weglopen?

Winnaar beauty & personal care: The Grey men’s skincare

BPC1905-GVO-Drukkers-The-Grey-Mens-Skincare-1030x859

De jury koos voor deze verpakking in de categorie beauty & personal care vanwege het simpele, high-end design en de innovatieve manier van verpakken. Onze Vaderdag is in de zak.

Winnaar drankverpakkingen alcoholisch: Branding First UK Trappist

DVA1909-Snow-Donuts-Tijnt-Meadow-trappist-1030x859

Ook hier koos de jury voor een eenvoudig, bijna minimalistisch design (doet ons een beetje denken aan een portfles!). Het rapport is lovend over de storytelling, maar wij hebben het liever over de manier waarop het lettertype is doorgevoerd in de stansvorm van de doos en de bierviltjes. Knap gedaan!

Winnaar food vers: Mijn Melk

FV1915-FlexDesign-AH-Mijn-Melk-1030x722

Melkmuiltjes kunnen met deze verpakking zeker uit de voeten. Dit ontwerp doet denken aan de flessen die vroeger bij mijn oma op het stoepje stonden, in zo’n metalen rekje. Het juryrapport spreekt van een ‘kneuterig gevoel, maar wél op een stijlvolle manier.’ Go Aukje.

Winnaar non food: Handles and more

NF1905-HLO-Creative-Branding-Agency-Handles-and-More-verpakkingslijn-1030x859

Over de gebruikservaring van deze lijn van verpakkingen is goed nagedacht. De stansen zorgen dat je het product even kunt zien en aanraken, zonder het uit de verpakking te halen. Verder sluit het design met zijn Scandinavische kenmerken mooi aan bij andere trends in de interieurwereld (zei iemand 'IKEA'?.

Winnaar innovatieverpakkingen & materialen: Optri

IV1906-Danon-Nutricia-OpTri-1030x741

Bij deze verpakking van sondevoedingen staat vooral de gebruikservaring centraal: het is een van de eerste verpakkingen die tussen een flexibele zak en een rigide fles inzit.

Winnaar innovatietechniek: BAG-2-PAPER

IT1902-Jasa-Packaging-Solutions-Bag-2-Paper-1030x859

Een variatie op de traditionele chipsverpakkingen (maar dan voor groente), met een zelfklevend systeem in plaats van het aloude gesealde folie. Een mooie stap in het verminderen van plastic meeneemtasjes op de groenteafdeling.

Winnaar webretail: How it works

W1905-Smurfit-Kappa-MBL-Rollor-Technology-1030x646

Smurfit Kappa ontwikkelde dit nieuwe verzendverpakkingsconcept voor fashionwebshops. De verpakking is uit één enkele plaat karton gemaakt, recyclebaar en zonder meer opvallend.

Winnaar food Houdbaar: Raijmakers

FH1923-OD-designstudio-Raijmakers-Heetmakers-1030x859

Dit design doet ons een beetje denken aan oude zeepverpakkingen, maar dan vertaald naar een hotsaucelijn. Het is dringen in het rek van verbrande bekken tegenwoordig. Met dit opvallende design claimt Raijmakers alvast een sterke positie.

Winnaar private Label: Albert Heijn Meer Dan Pasta

PL1903-Dbod-AH-Meer-dan-Pasta-1030x859

Slim hoe Albert Heijn er bij deze verpakking voor heeft gezorgd dat de (misschien) nog niet bij iedereen bekende producten duidelijk zichtbaar zijn. De organische vormen van de producten komen terug in het gekozen lettertype, wat 100% bijdraagt aan de totaalervaring.

Winnaar promotionele verpakkingen: Queen Bee(r)

PV1907-ProudDesign-Queen-Beer-1030x859

Een beetje vreemd maar wel lekker, deze verpakking van PROUDdesign.

Winnaar point-of-sale: Saté-man Tokobox

PV1911-OD-Design-Saté-Man-Toko-box-721x1030

Een duurzaam display én een totaaloplossing ineen, want zelfs de koelkast wordt meegeleverd met dit POS-concept.

Winnaar transport & shelf-ready: Aerosorber

TSRV1905-Plato-product-consultant-1030x595

Dit ziet eruit als een gewone kartonnen doos, maar schijn bedriegt. De Aerosorber is namelijk geen verpakking, maar een schokdemper speciaal voor het vervoeren van waardevolle goederen, die je plaatst tussen de pallet en de doos. Een echte verpakkingsinnovatie dus, die bovendien een flinke besparing op kan leveren.

Winnaar duurzaamheid: Arla Bio zuivelpak

FV1907-ProudDesign-Arla-Kefir-1030x859

Arla heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om innovatief verpakken. Het pak, de dop en de coating aan de binnenzijde van deze verpakking zijn volledig recyclebaar. Optimalisaties die Arla een CO2-reductie van 34% opleverden bij de fabricage van hun packaging. Ook het design ademt duurzaamheid, maar is toch fris en eigentijds.

Ok leuk allemaal, die jury's en hun rapporten

Maar we zijn toch echt voornamelijk benieuwd naar de mening onze van jou en al onze andere klanten en volgers. Dus hup, lekker losgaan in de comments maar! Welke is jouw favoriet?