Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

Een verleidelijke flyer ontwerpen; wat werkt echt?

Michael Willems plaatste dit bericht in Design

Je zit klaar om je flyers te ontwerpen. Je weet al wat je wilt uitdragen en wie je wilt bereiken. Maar hóe verleid je nu écht? Het boek ‘Yes! 50 Scientifically Proven Ways to be Persuasive’ van Goldstein, Martin en Cialdini legt uit wat wel en wat niet werkt op het gebied van verleiden, overtuigen en overreden.

Speciaal voor jou spitsen we deze kennis toe op het ontwerpen van flyers.

Less is more

Mensen een heel ruime keuze bieden lijkt misschien een goed idee. Onderzoek toont echter aan dat mensen hierdoor overweldigd kunnen raken. Dit leidt ertoe dat mensen de boodschap negeren; ze kunnen er niets mee, het is te verwarrend. Beter is om je tot twee of drie hoofdpunten te beperken. Maak mensen maar nieuwsgierig naar de rest! Een voorbeeld van een goed ontworpen flyer is de onderstaande flyer van Queen City Pitties.

persuasion01-225x300

(Een illusie van) schaarste maakt gewild

Mensen zijn gevoelig voor schaarste. De illusie scheppen dat er niet voldoende exemplaren van een product beschikbaar zijn, maakt dat de waarde onbewust toeneemt. Let wel: dit moet subtiel worden gecommuniceerd. Spreek niet over ‘het is bijna op!! Oh jee!’, maar spreek bijvoorbeeld over een ‘limited edition’, of ‘voor bepaalde tijd beschikbaar’.

Vertel mensen niet dat ze het eerder verkeerd deden

Leg mensen met positieve argumenten uit waarom ze voortaan jouw product moeten hebben. Niemand wil horen dat zijn eerdere keuze niet de goede was. Beter kun je aangeven dat het onder de gegeven omstandigheden erg logisch was dat ze toen voor dat andere product kozen. Maar, omdat de omstandigheden zijn veranderd, kunnen ze nu beter voor jouw product kiezen.

Negatieve stellingname = negatieve respons

Stel, je wilt duidelijk maken dat het niet goed is om het milieu te vervuilen. Een flyer ontwerpen die de mensen vertelt dat ze het met zijn allen nu ‘verkeerd’ doen, is niet effectief. Hiermee vertel je namelijk dat vervuilen heel normaal is, omdat iedereen het doet. Vertel liever op vriendelijke toon dat het beter is om milieuvriendelijk te leven en dat veel mensen (waarmee de doelgroep zich kan identificeren) het al doen!

En wat denk jij?

Heb jij zelf ook ideeën over wat er wel en niet werkt in communicatie op flyers? Of heb je andere ideeën die je met ons wilt delen? Deel het op onze Facebook-pagina, via Twitter of per mail naar marketing@drukwerkdeal.nl. Bron: http://blog.uprinting.com