De feestdagen zijn druk, zeker voor onze bezorgers. Wil je ze een beetje helpen? Bestel je drukwerk voor december op tijd. Samen maken we er een mooie maand van!

Corporate identity: dé trends voor 2019 volgens brand designer Dirk-Pieter van Walsum

Robin Bosch plaatste dit bericht in Design

Het nieuwe jaar is een feit. De ontwikkelingen om je heen gaan razendsnel. Het is nog maar moeilijk bij te houden wat populair, en wat alweer uit de gratie is. Als ontwerper moet je continu op scherp staan. Wat zijn de trends voor 2019? Als het gaat om een merk, om je huisstijl of die van je klanten? Dirk Pieter van Walsum, eigenaar van van van DPid, praat je bij.

1. Iedereen ontwerpt

"Technologie geeft iedereen de tools om met design aan de slag te gaan. Video en animaties maken gaat steeds sneller. Met je computer en telefoon is er een enorm scala aan apps beschikbaar om snel korte, bewegende beelden te maken. Kijk naar TikTok, op het moment de op-één-na populairste app ter wereld. Voor designers liggen er veel kansen, word jij ook een visual storyteller?"

tiktok

2. Employer branding

"De krapte op de arbeidsmarkt wordt alleen maar groter in 2019. Om talent te blijven trekken zetten werkgevers volop branding-strategieën in. Werkgevers worden steeds meer merken, precies waar wij als designers verstand van hebben. Kijk eens naar events en beurzen, de inrichting van kantoren, op werken-bij-sites. Er zijn heel veel mogelijkheden om opdrachtgevers op dit vlak te helpen met sterke visuele communicatie."

3. Komt te voet, gaat te paard

"Democratisering van online media heeft ook een schaduwzijde. Nepnieuws en phishing is overal, ook in 2019. De drie mensen op de foto hieronder zijn volledig door artificial intelligent software gecreëerd.

nvidia-625x352

Hoe kun je nog vertrouwen dat wat je ziet echt is? Het zijn echt niet alleen banken en financiële instituties die hiermee te maken hebben. Grote merken merken zijn publiek bezit. Kijk naar deze viral, een gillet jaune van Louis Vuitton op de site van het Élysée, het paleis van de Franse president. Hartstikke fake natuurlijk, maar het vertelt een boodschap en raakt mensen.

banner-blog kickstart2019

Merken kunnen niet langer alle uitingen rondom ‘hun merk’ controleren. Vertrouwen creëer je met consistente communicatie, authentieke verhalen, in tone of voice, tactiele dingen. Bij uitstek het terrein waar designers verstand van hebben!"

louis

4. Niet alleen inhoud, ook de verpakking telt

Verzendverpakkingen spelen een steeds grotere rol. Online winkels lijken op elkaar. Hoe kun je nu de consument nog bereiken en de ervaring met je merk sterker maken? Denk aan humor (Coolblue), voeg een persoonlijk kaartje bij je bestelling of verstevig het luxe element van je verzendverpakking. Ook voor kleinere webshops komen dingen als personalisatie in 2019 binnen handbereik. Let op de duurzaamheid van je verpakking, maak het niet onnodig groot, kun je het hergebruiken.

5. Dare to do great things

Tenslotte deze logo-animatie voor het merk Gut, van ontwerper Stefan Sagmeister, een prachtig voorbeeld van het belangrijkste voor ontwerpers in 2019: durf.

be92b6f41cac8eefcda484ce86cce8c9