Alle categorieën
  1. Huisstijl
  2. Promotie
  3. Horeca
  4. Fotoproducten
  5. Stickers
  6. Relatiegeschenken
  7. Presentatie
  8. Buitenreclame
  9. Kleding & textiel
  10. Tassen
  11. Verpakkingen
  12. Inspiratie & Advies

8 manieren om de aandacht te trekken

Drukwerkdeal.nl plaatste dit bericht in Design

Hoe val je op tussen die honderden flyers die bij je op de deurmat vallen? Hoe zorg je ervoor dat jouw spandoeken de meest opvallende zijn? 8 tips om jouw afbeeldingen en vormen er uit te laten knallen!

Witruimte

Met deze techniek laat je een bepaald element opvallen door deze in een ‘blanco’ ruimte te plaatsen. Zorg dat in de omgeving niets of niemand is dat als belangrijk gezien kan worden. Hierdoor worden de ogen van de ‘lezer’ direct gefocust op het element dat in de witruimte is geplaatst.

Het element moet natuurlijk wel voldoende voor zichzelf spreken om te weten wat het is, maar geef niet gelijk alles weg. Door het ‘spannend’ te houden, hebben mensen de neiging om de daadwerkelijke boodschap te lezen.

8-manieren-dacht-trekken-cover-secondary

Kleur

Kleuren kunnen onbewust bepaalde emoties bij mensen opwekken. Je kunt in je ontwerp veel verschillende kleuren gebruiken, waardoor een klant blijft staren naar wat hij precies ziet. Of gebruik, net als bij de witruimte, één achtergrondkleur met op de voorgrond een object in een andere kleur. Het object ‘springt’ er dan uit.

aandacht-trekken-kleur

Contrast

Met contrasten licht je een element optimaal uit . Wanneer je bijvoorbeeld veel zwarte of grijze tekst in je ontwerp hebt, dan zal een zwart element of afbeelding niet opvallen. Gebruik dan juist een contrasterende kleur. Heb je juist een effen zwarte achtergrond en je plaatst hier een wit element in, dan zie je dat dit direct de aandacht trekt.

aandacht-trekken-contrast

De kracht van het oog

Ken je het fenomeen dat wanneer je iemand in de lucht ziet staren, je uit nieuwsgierigheid kijkt waar hij naar kijkt? Dit kun je ook toepassen in je ontwerp. Plaats eens een specifiek naar één punt kijkend mens of dier in je ontwerp. De ogen van je lezer worden automatisch naar dit zelfde punt geleid. Bijvoorbeeld naar een actie, of call to action. Handig toch!

kracht-van-het-oog-voorbeeld

Verrassing!

Mensen worden zo vaak bloot gesteld aan promotionele teksten en advertenties, dat ze (te) snel doorhebben wat het doel van het bericht is. Wanneer je de opmaak nèt even anders maakt, verras je je lezer. Bijvoorbeeld door een bijzondere afbeelding of een onverwachte vorm te gebruiken, waarbij je twee keer moet kijken wat je nu eigenlijk ziet.

aandacht-trekken-verrassing

Tunnels

Een klassieker is het tunnelvisie-effect. Door de ogen van je klant naar een bepaald punt te leiden, zal zij meer aandacht schenken aan het element. Gebruik sterke en dynamische lijnen om de elementen te verduidelijken. Het James Bond- intro is misschien wel één van de meest bekende voorbeelden.

aandacht-trekken-tunnels

Pijlen

Misschien voor de hand liggend, maar pijlen trekken de aandacht naar een specifiek punt. Pijlen zeggen namelijk: 'Kijk hier, negeer de rest'. Pijlen zijn zeer effectief, plaats ze wel tactisch en wees niet te overdadig.

aandacht-trekken-pijlen

Paden

Wanneer je een weg in een afbeelding gebruikt, triggert dit mensen het pad te volgen en te zien waar hij eindigt. Met slim gebruik van een weg richt je je aandacht op een specifiek element. Je hoeft natuurlijk niet echt een weg te gebruiken, je kunt ook vormen gebruiken die hetzelfde effect hebben.

aandacht-trekken-paden