
12 mensen met toepasselijke namen (en hun visitekaartjes)
Op de werkvloer schud je regelmatig handjes met nieuwe contacten. Even voorstellen! Onderzoek wijst uit dat de naam één van de belangrijkste criteria is waarop we iemand beoordelen. Handdruk, uiterlijk, kledingstijl en naam bepalen de eerste indruk.
Snel visitekaartjes ontwerpen? Check dit #DWDklaslokaal:
Stel je voor dat je een huis wilt laten bouwen en je zet een offerte uit. Jan van Harden en Joop Breekhuys reageren daar op. Je kent ze allebei niet, maar het gaat om een huis. Onbewust ben je eerder geneigd om samen te werken met Van Harden dan met Breekhuys. Zo’n oordeel vorm je zonder enige achtergrondinformatie of ook maar een prijs gezien te hebben.
Zo’n mooie combinatie van naam en beroep noem je een aptoniem. Al in de Romeinse tijd was het een bekend verschijnsel. Zelfs in het Latijn was er een uitdrukking voor: nomen est omen, naam is voorteken.
Een aptoniem is een naam die perfect aansluit bij de dagelijkse bezigheid van een persoon. Denk bijvoorbeeld aan een Jan de Boer die een agrarisch bedrijf heeft. Of groenteboer Peter Selie.
Wij gingen op zoek naar echte voorbeelden van aptoniemen: mensen die je in het dagelijks leven kunt tegenkomen met een naam die bijna té goed bij hun beroep past. En toch heten ze echt zo. Dit zijn hun visitekaartjes!
Benno Baksteen
Ironisch genoeg een kenner als het om veiligheid in de luchtvaart gaat.
C.L. Pricker
Een bekende huisarts in Deventer.
John H.J. Einmahl
Hoe vaak zou zijn naam nou voorkomen, statistisch gezien?
Frans Duijts
En dan een Nederlandstalig repertoire hebben…
Rob Scheepbouwer
Rotterdamse havenmeester met een onbekend aantal modelbootjes in zijn kantoor.
Maarten Leen
Reken er maar op dat hij de rente in de gaten houdt.
Jean-Paul Renaux
Ik denk stiekem dat Jean-Paul is aangenomen door zijn achternaam.
Leo Sleutel
Hoe heet je en wat doe je? Duidelijker kan denk ik niet.
Nadine Slootjes
Waar ze de mosterd haalt weet ik niet. Het water daarentegen…
Stephan Auw
Laat die achternaam alsjeblieft geen voorspelling zijn…
Sabine Uitslag
Zo maak je niet echt reclame natuurlijk.
Wilma Graat

Een creatief vormgever met een passie voor branding, gevoel voor vorm en liefde voor advertising. Inspiratie is overal!
Lees meer van Jeroen Kouijzer